Leeft het kuiken wel of niet? TIP

De leg, eieren, broeden, broedmachine, broedsaf maken, kuikens en kuikenopfok
Gebruikersavatar
Redshibaman
Berichten: 212
Lid geworden op: 27 aug 2015 11:22
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Leeft het kuiken wel of niet? TIP

Berichtdoor Redshibaman » 08 jun 2019 12:14

Ik lees met enige regelmaat dat mensen, voordat het ei uitkomt, gaan lopen prutsen aan het ei om erachter te komen of er nog leven in zit of niet. NIET DOEN!! Houd die broedkast dicht!
Wil je toch weten wat de status van het kuiken is, de volgende tip. En uiteraard kun je dit alleen doen met eieren die in de broedmachine liggen en die je van buitenaf kunt zien.
Plaats op dag 18 de eieren in de uitkomstbak. Koop een webcam (of wat dan ook, waarmee je opnamens kunt maken) en laadt die beelden naar het scherm van je pc of laptop of tablet. Ik denk dat een smartfoon net te klein is om de beelden goed te zien. Maak om de paar minuten een screen shot en ik plaats die beelden via het programma Jasc Animation Shop in het on-line animatie programma "giphy". Maar het kan natuurlijk in elk ander animatie programma. Als de animatie is gemaakt, kun je heel makkelijk zien in welk ei nog leven zit, zonder dat je de kast hoeft te openen en zonder dat je zelf aan de eieren gaat zitten prutsen.
Het voorbeeld hieronder toont een animatie van 4 screenshots en tussen de eerste en de laatste zit ongeveer een kwartier. Je kunt duidelijk zien dat er in 3 eieren leven zit. Bij nog een paat opnames later zag ik dat in alle 6 de eieren leven zit.

https://media.giphy.com/media/LpztBtikF6nmClBhpW/giphy.gif

Toegevoegd aan de *FAQ Broeden*

Semvdlee
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 mei 2020 13:40
Land: Nederland
M/V: M

Eieren komen eerder uit t ei dan de rest hoe gaat dat met lv ?

Berichtdoor Semvdlee » 07 mei 2020 16:11

Ik heb een vraag, ik heb in t begin 4 eieren in mijn broedmachine gedaan. Die horen over 9 dagen uit te komen. Nu heb ik later 11 nieuwe eieren in gedaan aangezien moeder van t nest is afgejaagd. Kan ik de luchtvochtigheid op 70% zetten voor die 4 eieren wanneer die gaan uitkomen of is er dan kans dat de andere 11 verzuipen in het ei ?

Gr sem

Gebruikersavatar
Csengele
Berichten: 161
Lid geworden op: 28 mar 2017 09:28
Land: Hongarije
M/V: V

Re: Leeft het kuiken wel of niet? TIP

Berichtdoor Csengele » 07 mei 2020 20:07

Ik heb dit ook een keer moeten doen omdat mijn bestelde broedmachine die ik als uitkomstmachine wilde gebruiken door omstandigheden niet uitgeleverd werd zoals was afgesproken. Dit gaf helaas hele slechte uitkomst resultaten. Ongeveer 50 % ipv 85%.

Indien je geen andere oplossing vindt dan adviseer ik je om pas bij het aanpikken van het eerste ei de temperatuur te verlagen en de luchtvochtigheidsgraad te verhogen. Zodra de kuikens eruit zijn zsm alles weer stabiliseren om de schade te beperken.

Het beste is om ze in een andere broedmachine te plaatsen.

Stefanbruin
Berichten: 4
Lid geworden op: 16 aug 2020 14:21
Land: Nederland
M/V: M

Re: Leeft het kuiken wel of niet? TIP

Berichtdoor Stefanbruin » 16 aug 2020 21:58

Goeie tip, maar het filmpje is niet te zien omdat het door privacyinstellingen word afgeschermd


Terug naar “Voortplanting, eieren, leggen, broeden en kuikens”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten