Iemand met broedmachine? in regio zuid Oost-Vlaanderen

De leg, eieren, broeden, broedmachine, broedsaf maken, kuikens en kuikenopfok
Pearlsofpassion
Berichten: 4354
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Iemand met broedmachine? in regio zuid Oost-Vlaanderen

Berichtdoor Pearlsofpassion » 17 jun 2019 12:38

Hallo,

Ik vroeg mij af of er iemand in regio zuid Oost-Vlaanderen, met een broedmachine, voor mij een paar eitjes zou willen uitbroeden in de broedmachine?
Het gaat om Brahma kriel eitjes en ze zouden er dan binnen 7 tot 10 dagen in mogen (eerste eitje is van zaterdag).
Misschien wordt de moeder in die tijd wel broeds en kunnen ze daar onder, maar in het andere geval zou ik ze liever machinaal laten uitbroeden dan weggooien.

Ik weet dat de kans klein is, maar vragen staat vrij. Je zou er mij een groot plezier mee doen. ;)
Laatst gewijzigd door lnge op 18 jun 2019 06:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel aangepast

Gebruikersavatar
Redshibaman
Berichten: 212
Lid geworden op: 27 aug 2015 11:22
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Iemand met broedmachine? in regio zuid Oost-Vlaanderen

Berichtdoor Redshibaman » 19 jun 2019 11:19

Misschien zeg je wel dat het me niets aangaat, maar de vraag die bij mij opkomt, na het lezen van jouw bericht, is: "waarom doe je het niet lekker zelf?" Als je je goed voorbereid hebt is het zo'n ontzettend leuk en leerzaam proces om zelf mee te maken.

Pearlsofpassion
Berichten: 4354
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Iemand met broedmachine? in regio zuid Oost-Vlaanderen

Berichtdoor Pearlsofpassion » 19 jun 2019 14:13

Ik heb geen broedmachine. En ik heb eigenlijk ook geen ambitie dit vaak te gaan doen. Vandaar dat ik dacht: ik vraag of iemand me verder wil helpen.

Normaal ben ik eerder van : laat de natuur zijn gang gaan. En als ze broeds wil worden, en kuikens krijgt, fijn, zoniet, ook goed.
Alleen is de hen in kwestie al 9 jaar en echt een super hennetje. Ze legt nog maar heel weinig eitjes meer. Dit voorjaar had ze er 4 gelegd en was toen weer gestopt. Ondanks eitjes laten liggen, werd ze ook niet broeds binnen de 2 weken. Dus moest ik ze weggooien.

Nu zal ik het weer proberen, maar als iemand me kan helpen, speel ik liever op safe.

Ik wil heel graag minstens 1 dochter van haar.
Vorig jaar had ze 1 kuiken, een haantje. En het jaar ervoor was ze net te snel gestopt met broeden...
Dat was ze eerste keer dat ik haar liet broeden omdat het ook voor het eerst was dat er een haan bij zat en het dus zin had.

Ik heb het gevoel dat de tijd begint te dringen. Zeker nu ze nog max 10 eitjes per jaar legt.
Bovendien is zij de enige die broeds wordt en heb ik maar 1 andere brahma hen meer die ook niet erg meer wil leggen. Geen hennenkuikens zou dus willen zeggen dat ik brahma kriel hennen bij moet kopen als ik het rad nog wil houden.
Al mijn brahma krielen zijn compleet en totaal onverwant, dus is het wel logisch dat ik liever wat eigen kuikens zou opkweken.
Dit hennetje in kwestie is een erg fraai meerzomig patrijsje, net als de haan, en zeer leuk van karakter, sterk van weerstand... Het is een mooi koppel om kuikens van te hebben, volgens mij.

Ale bon, heel verhaal.
Maar als ik hier een hennetje uit kan houden, en die (hopelijk) ook af en toe broeds wordt, is het de bedoeling het in de toekomst echt gewoon bij natuurbroed te houden. Ik heb geen ambitie als fokker of zo. Daar heb ik ook de tijd of ruimte niet voor.
Als ik nu begin met machinebroeden (ik heb al gelezen wat er allemaal bij komt kijken) , is er ook wel kans dat ik de eerste keer iets verkeerd doe en dit broedsel alsnog verpest. En net dat wil ik vermijden.

Gebruikersavatar
Redshibaman
Berichten: 212
Lid geworden op: 27 aug 2015 11:22
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Iemand met broedmachine? in regio zuid Oost-Vlaanderen

Berichtdoor Redshibaman » 19 jun 2019 14:33

Duidelijk verhaal!

Pearlsofpassion
Berichten: 4354
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Iemand met broedmachine? in regio zuid Oost-Vlaanderen

Berichtdoor Pearlsofpassion » 23 jun 2019 17:43

Niemand die een broedmachine ter beschikking heeft? Ook niet iets verder rijden?


Terug naar “Voortplanting, eieren, leggen, broeden en kuikens”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten