1 kuiken met spreidpootjes en 3 uitgedroogd in ei.

De leg, eieren, broeden, broedmachine, broedsaf maken, kuikens en kuikenopfok
Kuifzijdehoen
Berichten: 182
Lid geworden op: 25 jun 2017 13:34
Land: Nederland
M/V: V

1 kuiken met spreidpootjes en 3 uitgedroogd in ei.

Berichtdoor Kuifzijdehoen » 18 jun 2019 20:28

Van de 11 eieren zijn er 8 gezonde levendige kuikentjes uitgekomen.

Echter zaten er van 1 kleurslag 3 uitgedroogd (bijna) volledig volgroeid in het ei, waarvan 1 zichzelf nog wel bijna uitgepikt had. Maar dat vlies was helemaal uitgedroogd. Hoe kan dit gebeuren?

De andere van deze kleurslag heeft spreidpootjes. Ik weet hoe ik dit kan oplossen, maar hoe doe je in de praktijk een elastiek of touwtje om de poten? Ik heb het geprobeerd, maar een te los elastiekje schopt hij uit, voor dat ik het in het midden strak vast kan zetten en een te strakke krijg ik niet om de tenen (Ik ben dan bang dat ik hem pijn doe of een teen breek).

De andere kleurslagen zijn allemaal zonder problemen uit het ei gekomen. Heb ik nu verkeerd gebroed of gewoon pech met 1 kleurslag?

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5576
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: 1 kuiken met spreidpootjes en 3 uitgedroogd in ei.

Berichtdoor tuff cookie » 18 jun 2019 21:56

Voor de spreidpootjes gebruik ik een klein elastiekje en Leukopor plakband. Als je het elastiekje dubbel drukt moet het ongeveer zo lang zijn dat de pootjes recht staan. Dit is een priegelwerkje voor z'n tweeën. Het elastiekje om beide pootjes doen, de ander pootjes vasthouden, dan een smal reepje plakband net naast het pootje om het elastiekje rollen, bij andere pootje ook. Opletten dat het elastiekje het pootje niet afknelt. Dan minimaal een week soms langer mee laten lopen.
Er kan verschil zitten in versheid van broedeieren, oud en minder oud of bewaard bij lage luchtvochtigheid waardoor bij de start van bebroeding de eieren al een redelijk grote luchtkamer hebben.
Toch evengoed een mooi resultaat van 8 kuikens !

Kuifzijdehoen
Berichten: 182
Lid geworden op: 25 jun 2017 13:34
Land: Nederland
M/V: V

Re: 1 kuiken met spreidpootjes en 3 uitgedroogd in ei.

Berichtdoor Kuifzijdehoen » 18 jun 2019 22:14

Het elastiekje met 'pleister' is helaas niet gelukt, ik kreeg het niet mooi strak. Morgen met wol proberen..

Kuifzijdehoen
Berichten: 182
Lid geworden op: 25 jun 2017 13:34
Land: Nederland
M/V: V

Re: 1 kuiken met spreidpootjes en 3 uitgedroogd in ei.

Berichtdoor Kuifzijdehoen » 18 jun 2019 22:22

En ja ik ben zeker blij met 8 kuikens! Alleen raar dat er van de blauwe drie dood in het ei zaten en 1 spreidpootjes heeft.

Ik wil die spreidpootjes echt verhelpen, want dit is niet een kleur die ik wil houden en deze wil straks niemand hebben anders:(


Terug naar “Voortplanting, eieren, leggen, broeden en kuikens”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten