Kuikens samenvoegen

De leg, eieren, broeden, broedmachine, broedsaf maken, kuikens en kuikenopfok
Roan12
Land: Nederland
M/V: M

Re: Kuikens samenvoegen

Berichtdoor Roan12 » 23 jun 2019 22:49

Een paar tips vanuit mijn visie en ervaringen:
Stop niet te snel door de nieuwe hen weer apart te zetten. Het ziet er misschien hard uit, maar daar moet ze (en jij :gutgut: ) echt even doorheen. Anders wordt het een nog langere adem om haar erbij te krijgen. Zo lang er geen dieren gewond zijn en zo lang er geen druppeltje bloed te zien is, is het beter om niet in te grijpen. Alles wat je beschrijft heeft met pikorde te maken. Hier vaker jonge dieren bij elkaar gedaan, dit jaar twee groepen samen gezet, daar zat zelfs 4 weken verschil tussen. Een paar van de oudere hennen hadden het gemunt op het jongere stel en pikte alles wat voorbij kwam en ze zochten ze zelfs op. De eerste 2 dagen kwam het jonge grut niet het nachthok uit, na een week was er niets meer aan het herstel van de pikorde te zien. Iedereen liep door elkaar heen en eten en drinken samen.

Zorg voor genoeg ruimte, zodat iedereen zijn eigen weg kan vinden en dus ook vluchtroutes. Het geeft niet als de nieuwe hen op het hok zit. Ze beslist zelf wanneer ze genoeg vertrouwen heeft om uit eigen beweging omlaag te gaan. Let er wel op dat ze vanwege het (aankomende) extreme warme weer genoeg kan afkoelen. Hier een paar jaar geleden één hen toegevoegd aan de koppel, ze ging wel gewoon mee het nachthok in, maar overdag zat ze altijd op een stronk als de rest in de ren liep. Als de anderen niet in de buurt en buiten de ren aan het scharrelen waren, kwam ze omlaag om te eten en te drinken. Zodra de rest ook maar weer terug kwam, dan zat ze weer op de stronk. Het duurde bij elkaar een 3/4 weken voor ze uit zichzelf mee de ren uit ging. Nu is ze niet meer bij de rest weg te krijgen.

Belangrijk nog is dat het tijd nodig heeft. Het kan een paar dagen tot een week duren voordat alles weer redelijk normaal is. Maar soms ook veel langer. Mijn advies zou zijn: de hen er weer bij zetten en pas ingrijpen als het echt nodig is (wonden en/of bloed). Geef haar zelf de mogelijkheid en ruimte om haar eigen weg te vinden. Dan kan het zijn dat de andere af en toe naar willen doen, maar dat hoort nu eenmaal bij kippen. Je zou ook nog voor wat afleiding kunnen zorgen; hele stukken groente, strooisel om in te scharrelen (stro, blad, etc.), hier hangt ook altijd een ruifje met luzerne wat ze heerlijk vinden om in/op te pikken. Zo blijven ze bezig en zijn ze ook minder druk met elkaar.

Esther279
M/V: V

Berichtdoor Esther279 » 23 jun 2019 22:56

De aanhouder, met veel coaching en geduld (en een beetje de afwijkende liefde voor kippies) :ilove:
:duimop:
Succes iig. We horen graag hoe het gaat over een paar dagen.

Cocoluna

Berichtdoor Cocoluna » 23 jun 2019 23:01

Top, je beschrijving! :duimop:
Nu heb ik toch nog n vraagje:
Is het beter de intro in de hele tuin te laten verlopen of in hun overdekte buitenren? De tuin ongeveer 70m2, de buitenren 20m2
En haar op eigen initiatief in t nachthok laten lopen of n handje te helpen zodra de strijd gestreden is?

Esther279

Berichtdoor Esther279 » 23 jun 2019 23:05

hier hangt ook altijd een ruifje met luzerne wat ze heerlijk vinden om in/op te pikken. Zo blijven ze bezig en zijn ze ook minder druk met elkaar.[/quote]

Hallo Roan12.
Ben even benieuwd naar dat ruifje. Hoe ziet dat eruit, waar heb je dat hangen, wat is luzerne (een grassoort als ik dat google) en waar koop je luzerne?
Hoop vragen maar ik wil ook voor wat afleiding in de ren zorgen. Als ik aan het werk ben moeten ze hun tijd in de ren doorbrengen en is afleiding altijd een goed idee.

Roan12
M/V: M

Berichtdoor Roan12 » 23 jun 2019 23:30

Cocoluna schreef:Top, je beschrijving! :duimop:
Nu heb ik toch nog n vraagje:
Is het beter de intro in de hele tuin te laten verlopen of in hun overdekte buitenren? De tuin ongeveer 70m2, de buitenren 20m2
En haar op eigen initiatief in t nachthok laten lopen of n handje te helpen zodra de strijd gestreden is?

Een 20 m2 voor 3 dieren is ruim voldoende. Daarin zal de introductie ook slagen. Maar de 70 m2 is natuurlijk veel beter. Er is meer ruimte en meer vluchtmogelijkheid. Dus ook eerder de mogelijkheid dat de nieuwe hen het vertrouwen heeft om in beweging te komen.

Als de dieren meer aan elkaar gewend zijn, heb je kans dat de nieuwe hen zelf al mee gaat het hok in. Het is niet erg als ze dan nog niet op stok bij de andere twee wilt. Dat komt vanzelf wel. Als ze niet mee naar binnen wilt, vind ik het fijner als een nieuw dier toch in het hok slaapt. Dan help ik ze wel een handje. Je kunt eventueel de schuif openhouden als je die mogelijkheid hebt, dan hebben ze de volgende morgen direct meer ruimte. Als het niet kan, bijvoorbeeld vanwege roofdieren in de omgeving, dan zou ik ze er wel op tijd uitlaten en meer ruimte bieden.

Verder is het afwachten hoe het gaat lopen. Dat is niet echt te voorspellen ;)

Succes!

Esther279 schreef:Hallo Roan12.
Ben even benieuwd naar dat ruifje. Hoe ziet dat eruit, waar heb je dat hangen, wat is luzerne (een grassoort als ik dat google) en waar koop je luzerne?
Hoop vragen maar ik wil ook voor wat afleiding in de ren zorgen. Als ik aan het werk ben moeten ze hun tijd in de ren doorbrengen en is afleiding altijd een goed idee.

Het ruifje heb ik gekocht bij Welkoop. Dat is zo'n kant en klaar groen ruifje. Dit heb ik in de rennen hangen. In het kuikenhok hangt er niet standaard één, maar dat kan ik wel doen als dat nodig is. Je kunt zelf ook van stevig gaas een ruifje knutselen, dan zijn de mazen wat minder groot en moeten ze nog meer moeite doen.

Luzerne is geen gras maar een plant. Dit wordt gehakseld en gedroogd. Het bevat daarbij redelijk wat eiwitten en je kunt het aanbieden als extra groenvoer voor de kippen. Ook dit koop ik bij Welkoop en zit meestal in een baal met daaromheen groen/blauw plastic. Bij de luzerne zit ook poeder, dat vinden ze het lekkerste, maar ook de korte stengels worden gegeten. Daarnaast scharrelen ze het ook in de rondte. Het wordt vaker gegeven als afleiding bijvoorbeeld bij verenpikken.

Cocoluna

Berichtdoor Cocoluna » 23 jun 2019 23:52

Roan zeer bedankt voor je uitvoerige en heldere beschrijving! Echt fijn die tips!! Dit had ik echt even nodig! :ilove: Ik heb er nu vertrouwen in.
Ik laat over n paar dagen opnieuw van me horen.

Esther279

Berichtdoor Esther279 » 24 jun 2019 08:24

@Roan,
Bedankt voor de tips!

Pearlsofpassion
Land: Belgie

Berichtdoor Pearlsofpassion » 24 jun 2019 15:08

Luzerne kan je gemakkelijk kweken ook. In de grond of binnen op vochtig keukenpapier.
Het is hetzelfde als alfalfa als ik het goed begrepen heb en kan je dus ook als scheuten eten.

Cocoluna

Berichtdoor Cocoluna » 29 jun 2019 15:31

Even een update:

Afgelopen maandag heb ik de nieuwe kriel in de tuin bij de andere 2 laten lopen. Dit verliep van begin af aan een stuk beter dan de dagen hiervoor dankzij de tips! Door de ruimte heerste er veel meer rust (ook bij mij :-D Telkens wanneer de nieuwe kriel te dichtbij kwam, werd ze weggejaagd en even achterna gezeten. Zij rende dan tussen de struiken weg en dan hield het gejaag weer op. Ze was immers veel sneller en slimmer :lol: Iedere dag mocht de nieuwe hen telkens iets meer dichterbij komen, totdat aangegeven werd dat dit té werd. Dan begon het ritueel opnieuw. Inmiddels zie ik steeds meer kopieergedrag van de nieuwe hen, maar dan wel op gepaste afstand. Volgens mij een goed teken! Sprake van één groepje is er zeker nog niet, maar dat is nu nog een kwestie van tijd.

Alleen de avonden verlopen nog niet zo dat de nieuwe kriel zelf het nachthok ingaat. Ze springt daarvoor in de plaats veilig in het kersenboompje, waarna ik haar tijdens de schemer in het nachthok erbij plaats. In de ochtend blijft ze daarin zitten, totdat ik de buitenren open maak en zij meteen naar beneden komt.
Zou ik haar vanaf nu in de buitenren gaan plaatsen, zodat zij zelf het nachthok in moet lopen? Of zou ze dit nog niet doen omdat ze zich nog niet veilig genoeg voelt? Ik hoor het graag.

Kip La La
Moderator

Berichtdoor Kip La La » 29 jun 2019 16:13

Je kunt het altijd proberen.

Terug naar “Voortplanting, eieren, leggen, broeden en kuikens”