Kuikens samenvoegen

De leg, eieren, broeden, broedmachine, broedsaf maken, kuikens en kuikenopfok
Esther279
Land: Nederland
M/V: V

Re: Kuikens samenvoegen

Berichtdoor Esther279 » 01 jul 2019 07:00

Tja blijft lastig.
Als je haar in de ren plaatst en ze onderneemt pogingen om zelf het nachthok in te gaan dan is dat een goed begin, toch? Mocht ze niet getolereerd worden door de gevestigde orde kan ze dan, in de ren, een redelijk veilig en goed alternatief plekje vinden om te overnachten?

Esther279
M/V: V

Berichtdoor Esther279 » 01 jul 2019 07:23

Ik had hier afgelopen zaterdagavond een beetje de zelfde uitdaging.
Ik heb 2 hennen (deze zitten in het gewone nachthok en ren) en een kloek met 8 kuikens van 6 weken oud. Kloek en kuikens hadden deze afgelopen 6 weken een konijnenhok-kraamkamer. Overdag konden ze gemengd (hennen en kloek+kuikens) door de hele tuin rondscharrelen. Waarbij kloek en kuikens regelmatig even in het (nacht)hok en ren van de hennen verbleef. Ze hebben in die 6 weken zeker goed aan elkaar kunnen wennen. Maar de nachten waren nog apart.
Zaterdag jl. zijn er 5 van de 8 kuikens uit logeren gegaan bij mijn schoonmoeder, dus thuis tijd om kloek en overgebleven 3 kuikens weer bij elkaar te voegen in het gewone (nacht)hok met de 2 hennen. Dit ging niet helemaal zonder pikken en ik heb uiteindelijk ook ingegrepen. Kloek wil nl met de kuikens in de legkasten overnachten. Om daarbij te komen moet ze langs de 2 hennen die net iets eerder op stok waren gegaan. Na veel tuttelen en gepik kwam ze er na een uur dan toch voorbij en nam intrek in een legkast. Maar de kuikens waren niet opgewassen tegen het dreigen van de 2 hennen, dus die konden niet bij kloek komen. De weg naar de legkasten was voor de kuiken ook nieuw. Ik heb toen de 2 hennen even van stok gehaald, in de tuin geplaatst (met de ren gesloten). Zo konden de kuikens zich bij kloek voegen. Dat was binnen 10 min gelukt. Ren weer open gedaan waarbij de 2 hennen zich ook weer direct op stok gingen en gelukkig kloek en kuikens in de legkasten met rust lieten.
Gisteravond heb ik tegen kuikenbedtijd de 2 hennen in de tuin gehouden. Kloek en kuikens in de ren. Die konden dus ongestoord richting hun legkast. En daarna de ren weer open zodat de 2 hennen op stok konen. Ik ga dit nog een avond of 2 zo regelen en daarna ga ik weer eens proberen of het zichzelf regelt. Dan maar eens kijken of de hennen kloek en kuikens wil laten passeren.

Mochten er nog tips zijn dan hoor ik het wel.
Danks!

Wyan
M/V: M

Berichtdoor Wyan » 03 jul 2019 20:16

Over het algemeen lost het zich vanzelf op als ze aan elkaar gewend zijn. Eerst is het vijandigheid tegen de nieuwelingen. Ik zou ze gewoon bij elkaar laten. Ze zoeken het zelf wel uit.

Terug naar “Voortplanting, eieren, leggen, broeden en kuikens”