Met 16 weken al leggen?

De leg, eieren, broeden, broedmachine, broedsaf maken, kuikens en kuikenopfok
Helga63
Berichten: 45
Lid geworden op: 06 aug 2013 08:00
Land: Frankrijk
M/V: V

Met 16 weken al leggen?

Berichtdoor Helga63 » 04 jul 2019 15:05

Hallo, hier ben ik weer.

De dames Dalton gaan goed hier, tijdens de hittegolf heb ik ze geprobeerd te beschermen door ze parasols, ingevroren waterflessen, kinderbadje met zand/aardemengsel en veel water te geven.

Blijkbaar stelt één van de dames dit erg op prijs. Het kan ook zijn dat ze van slag is door de hittegolf en dat haar hormonen hierdoor gaan opspelen.

Vandaag vond ik bij toeval in een schuilhokje wat ik verplaatste om te maaien een klein eitje, 4,5 cm groot. :o

Afbeelding

Schattig, maar geen idee wie van de dames het gelegd heeft en wanneer.

Maar waar ik vooral stomverbaasd over ben is dat er sowieso een ei gelegd is. Op 29 april waren ze ongeveer 7 weken, volgens de verkoopster. En ze waren toen echt nog wel klein, zie mijn eerste post. :?

Als ik nu dan verder reken, zijn ze pas een week of 16, 17.

In mijn eerste post hadden we het er ook over dat ik waarschijnlijk zo in september de eerste eitjes zou kunnen verwachten, als ze zo'n 24 weken zijn.

Nu vraag ik me af of dit een 'ongelukje' is door de hittegolf, of dat ze toch twee maanden ouder waren?

Hoewel me dat erg zou verbazen, gezien het kleine wat ze toen waren en het groeiverschil in die tussenliggende weken. Het zijn nu wel om te zien volwassen kippen, ik weet niet hoe groot kippen van 4 maanden zijn?

Of zou het gewoon echt kunnen dat een kip vroegrijp is?

Ik ga het in de gaten houden of er nog meer komen en kijken of ik uit kan vinden welke van de dames het is (ik heb wel een vermoeden, één van de Sussex)

danielb
Berichten: 7145
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Met 16 weken al leggen?

Berichtdoor danielb » 04 jul 2019 19:12

het is mogelijk dat kippen vanaf 16 weken KUNNEN leggen.
komt wel zelden voor dat dit zo vroeg is hoor,maar het kan ;)

Gebruikersavatar
dragon
Berichten: 351
Lid geworden op: 05 okt 2010 08:34
Land: NL
M/V: V

Re: Met 16 weken al leggen?

Berichtdoor dragon » 04 jul 2019 21:30

dat is wel vroeg hoor, maar ja waarom niet..
Door de hitte zou ik eerder verwachten dat een kip minder gaat leggen trouwens. Er gaat veel energie naar het koel houden van een lichaam en ze hebben vocht en ander bouwstoffen nodig om het ei te maken. Door de hitte zijn die vaak minder voorhanden in het lichaam.

Maar leuk hé die eerste eitjes. Toch altijd weer bijzonder...

Je kunt meestal het leggende kipje herkennen door een duidelijke rode(re) kam. En het kan zijn dat, als je bij ze in de buurt komt en je ze probeert aan te raken, ze op de grond gaan hurken. Ze nemen dan de houding aan zodat een haan zijn ding kan doen. Meestal zijn dat wel hele duidelijke aanwijzingen... Ben benieuwd of je de 'dader' kunt vinden. :-D

Helga63
Berichten: 45
Lid geworden op: 06 aug 2013 08:00
Land: Frankrijk
M/V: V

Re: Met 16 weken al leggen? En hoe in het leghok te leren?

Berichtdoor Helga63 » 05 jul 2019 10:15

Heel grappig die kleine eitjes!

Ik heb gisteren het schuilhokje weggehaald, in de hoop dat de leghokken gebruikt gaan worden om te leggen.

Maar helaas, vanmorgen lag er in ieder geval één slap kapot eischaaltje met ernaast ei-inhoud midden in het kippenpark en iets verder vond ik nog een eigeel zomaar in het gras.

Nummer 2 is dus ook blijkbaar begonnen.

Maar hoe krijg ik ze nu zover dat ze de leghokken gaan gebruiken?

Ze slapen met z'n vieren in één groot leghok aan één kant van het nachthok. Er is aan die kant nog één leghokje en aan de andere kant zijn er nog vier. Overal ligt stro en in de vier leghokken heb ik al een maand of twee iedere keer in een ander hokje een nepei gelegd, om ze te leren waar die horen en dat ze niet eetbaar zijn.

Van die vier heb ik er nu twee samengevoegd tot één wat grotere.

Ik vraag me af of ik ze nu in het hok moet houden tot een uur of 11? Ze hebben het nachthok en een rennetje van 2.30x1.40 wat ook onder het nachthok loopt. Maar is dat wel verantwoord met deze hitte, ruim 30 graden, om ze nu daarin opgesloten te houden? Er is wel schaduw en ik heb lakens aan de zonkant gehangen. Maar opgesloten in het nachthok zelf is veel te heet, dat is geen optie.....

Is het een idee om misschien het stro in de nachthokken te vervangen door wat hooi, een andere structuur en gevoel voor ze?

Hebben jullie tips om ze te laten leggen waar het hoort?

Help, ik hoop niet dat ik de komende jaren eieren in het hele kippenpark moet gaan zoeken :shock:

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5542
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Met 16 weken al leggen?

Berichtdoor tuff cookie » 05 jul 2019 11:03

Lijkt mij toch een goed idee om ze het eerste stuk van de ochtend nog binnen te houden. Dan is het meestal nog niet zo heet.

Helga63
Berichten: 45
Lid geworden op: 06 aug 2013 08:00
Land: Frankrijk
M/V: V

Re: Met 16 weken al leggen?

Berichtdoor Helga63 » 06 jul 2019 15:11

Ik zie dat van één van de twee Sussex de lellen veel groter en roder zijn, dus dat zou kloppen met mijn vermoeden dat één van die twee begonnen is te leggen. Het is de meeste timide kip die meestal door de anderen 'gepest' wordt.

Afbeelding

Gisterenmiddag zag ik één van de twee zwarte kippen als een gek rondrennen in het park, ze dook onder een afdakje, ging weer hard naar een andere kant, rende het hok in en net zo hard er weer uit, alsof ze aan het zoeken was. Ineens rende ze het nachthok in en ik hoorde een hoop kabaal binnen. Na 5 minuten weer hard naar buiten en zwaar hijgend onder het nachthok.

Ik ben gaan kijken en in het hokje waar ik een nepei heb gelegd was een mooi holletje gemaakt waar het nepei onder het stro gegraven was.

Ik dacht dat ze misschien een ei wilde leggen maar last had van dat ei dus het nepei in het grotere legnest aan de overkant gelegd. Holletje wel zo gelaten.

Na een half uurtje ging de zwarte kip weer in grote haast door het park en weer ineens snel het nachthok in.
Weer een hoop kabaal en toen een minuut of 10 stil. Daarna kwam ze weer naar buiten.

Uiteraard ik weer kijken, had ze het nepei aan de andere kant weer ondergegraven en nu een holletje in dat legnest gemaakt..

Het lijkt wel of ze broeds is en de eieren aan het zoeken was die buiten lagen gisterenmorgen :? :gna:

Nonsens lijkt me, nu ook al broeds dan heb ik geloof ik kermiskippen gekocht! :mrnono:

Maar ze nemen me wel in de maling, vanmorgen zoals Tuff Cookie adviseerde ze in de ren gehouden, verlengd met een extra ren. Tot half 2, toen vond ik het zielig worden. Maar eieren ho maar, niet in de legnesten, niet in de ren...

Blijkbaar moet de regelmaat nog komen. We houden het in de gaten :gulzig:

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5542
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Met 16 weken al leggen?

Berichtdoor tuff cookie » 06 jul 2019 18:50

Komt vast goed. Ze zoeken in ieder geval een plekje om te leggen in een nestje !


Terug naar “Voortplanting, eieren, leggen, broeden en kuikens”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: MilMol en 9 gasten