Kloek aanvaardt kuikens soms

De leg, eieren, broeden, broedmachine, broedsaf maken, kuikens en kuikenopfok
Dana g
Berichten: 94
Lid geworden op: 24 aug 2018 13:03
Land: belgie
M/V: V

Kloek aanvaardt kuikens soms

Berichtdoor Dana g » 05 jul 2019 13:25

Ik heb 2 chabo hennen samen zitten met hun haantje. Ze hebben 2 weken geleden 2 kuikens gekregen. Gaat mega goed met ze, heel gezond en worden goed verzorgd door hun 3 ouders. maar 3 ouders en 2 kuikens... De kuikens worden overrompeld en de moeders doen alles om ze onder hun te hebben.

Ik had gelezen op het forum dat je best als je andere kuikens bij chabo's wilt je er moet nemen van 2 weken ouder. Dus een andere hen was toch al een weekje aan het broeden op cochin eitjes, wanneer ze uit het ei kwamen heb ik een paar dagen gewacht en ze dan ik de nacht bij de chabo's gezet en het nog een hele tijd in het oog gehouden. Ging direct eigelijk heel goed. Ze maakte alle 3 eten voor de kleintjes fijn, en ze mochten onder hun kruipen!
Tot ik ze op de late middag uit het binnenhok liet.

1 van de dames begon af en toe te pikken op de kuikens.
Meteen ze allemaal in het binnenhok gezet en er was weer niks aan de hand.

Ze werden dus allemaal terug verzorgt en mochten weer bij iedere kip onderkruipen.

Het binnenhok en buiten rennetje zijn bijna evengroot. En er is genoeg licht in het binnenhok!

Wat zou dit kunnen zijn? Moet ik hun voorlopig enkel in het binnenhok laten?
De cochins zijn even levendig en evengroot als de chabo's

danielb
Berichten: 7152
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Kloek aanvaardt kuikens soms

Berichtdoor danielb » 05 jul 2019 23:06

je hebt dus kuikens van een andere hen bij de 2 andere hennen en kuikens gezet???
er zijn trouwens nog dingen die ik niet helemaal begrijp hoor...

Dana g
Berichten: 94
Lid geworden op: 24 aug 2018 13:03
Land: belgie
M/V: V

Re: Kloek aanvaardt kuikens soms

Berichtdoor Dana g » 07 jul 2019 08:57

danielb schreef:je hebt dus kuikens van een andere hen bij de 2 andere hennen en kuikens gezet???
er zijn trouwens nog dingen die ik niet helemaal begrijp hoor...


Ze aanvaarde ze in het hok direct, in het buitenrennetje aanvaard ze de kuikens ook ondertussen, moest ze gewoon een dagje exstra binnen houden.

Had dan 3 kloeken zitten en maar 2 deftige hokken met een klein buitenrennetje met kuikendraad.
Dus de keuze was om de cochins bij schijndelaars te zetten die bijna even oud zijn en een moedertje hebben waar nog nooit exstra kuikens zijn bijgezet. En ze dan na enkele weken weer te moeten scheiden omdat de cochins te klein blijven tegenover de schijndelaars. en vorige keer waren de cochins de dupe hiervan.
ofwel bij de 2 kleine chabo's met 2 moedertjes die heel aardig zijn.
De chabo kloek heeft nog eens kuikens gehad en had er toen ook enkele moeten bijzetten door toestanden. En ging toen ook goed, maar herriner me dat ze toen niet direct buiten konden in hun hok.

Dus alles is terug goed onder de kuikens. Ik hou de beestjes ook continu in het oog als ik er nog niet zo zeker over ben, dus geen kleintjes liepen gevaar, geen zorgen!

Pearlsofpassion
Berichten: 4352
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Kloek aanvaardt kuikens soms

Berichtdoor Pearlsofpassion » 08 jul 2019 20:40

Is dat een 'ja' op Daniel's vraag?

Dana g
Berichten: 94
Lid geworden op: 24 aug 2018 13:03
Land: belgie
M/V: V

Re: Kloek aanvaardt kuikens soms

Berichtdoor Dana g » 09 jul 2019 07:52

Pearlsofpassion schreef:Is dat een 'ja' op Daniel's vraag?


Ja hoor, een ander kipje heeft de eitjes uitgebroed (de chabo's konden dat niet meer doen natuurlijk want ze hadden al 2 kuikens bij hun lopen)

De 2 chabo kuikens worden al niet meer gedwongen om telkens onder een kip te moeten zitten en de cochins genieten van hun 3 liefhebbende ouders.

Pearlsofpassion
Berichten: 4352
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Kloek aanvaardt kuikens soms

Berichtdoor Pearlsofpassion » 09 jul 2019 10:02

Ik heb niet veel ervaring, maar ik veronderstel dat je in het vervolg beter op voorhand erover nadenkt hoe je het gaat doen en dat je voldoende hokken hebt.
Want ik denk dat je heel veel geluk hebt gehad en dit ook heel anders had kunnen aflopen.

Dana g
Berichten: 94
Lid geworden op: 24 aug 2018 13:03
Land: belgie
M/V: V

Re: Kloek aanvaardt kuikens soms

Berichtdoor Dana g » 09 jul 2019 13:36

Pearlsofpassion schreef:Ik heb niet veel ervaring, maar ik veronderstel dat je in het vervolg beter op voorhand erover nadenkt hoe je het gaat doen en dat je voldoende hokken hebt.
Want ik denk dat je heel veel geluk hebt gehad en dit ook heel anders had kunnen aflopen.


Dat exstra hok was er ook tot 1 van mijn andere kippen ziek werd en ik het even moest appart zetten van de DA.

Als de kippen op de kleintjes zouden hebben gepikt waneer ze ook in het binnenhok zaten had ik ze met hun vijfjes heus wel binnen gezet onder een lamp. Maar dan zat ik na enkele weken in de problemen omdat ik geen groot hok heb waar dat er desnoods nog een lamp ik kan gehangen worden.

ik vind het enkel vreemd, de kuikens werden in het hok perfect verzorgd en toen ik ze eventjes buiten liet pikte 1 hen op hun.

Maar ik heb de kuikens echt niet alleen gelaten toen ik ze er pas bij zetten of toen ze buiten werden gelaten. Ik was er altijd bij om in te grijpen.


Terug naar “Voortplanting, eieren, leggen, broeden en kuikens”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten