Kuikens niet in nachthok

De leg, eieren, broeden, broedmachine, broedsaf maken, kuikens en kuikenopfok
MariekedeKip
Berichten: 19
Lid geworden op: 28 jul 2019 20:58
Land: nederland
M/V: V

Kuikens niet in nachthok

Berichtdoor MariekedeKip » 29 jul 2019 07:14

Goedemorgen,
Ik ben nieuw op dit forum dus ik hoop dat mijn bericht op de juiste plek staat.
Toen van mijn toompje kippen van 5 er nog 1 over was heb ik een plekje voor haar gezocht bij de buurvrouw. Daar vond ze snel aansluiting bij 3 andere hennen. Af en toe kwam ze (Marieke) nog weleens een handje graan bij ons halen, maar verder niet. Ik wilde op dat moment geen nieuwe kippen ivm een pup.
Marieke heb ik via een stichting gekregen en zij zijn gevonden in het bos. Mijn kippen hebben altijd het slapen in de bomen verkozen boven mijn mooie, luxe nachthok :gna: en dit heb ik maar zo gelaten.

Buurvrouw kwam mij laatst vragen of ik Marieke nog wel eens zag omdat zij er al een paar weken niet had gezien. Ik had haar ook al even niet gezien. Afgelopen donderdag kreeg ik een appje met een mooie foto van Marieke met 7 kuikens :gulzig: :gulzig: :gulzig: . Nu vindt de buurvrouw 1 kip extra geen probleem, maar 8 wel. Dus vrijdagavond heb ik de Marieke met kuikens opgehaald en in mijn nachthok (met kleine ren) gedaan. De hond is intussen 2 jaar en ik vind nieuwe kippen wel weer heel gezellig! Ze krijgen op korte termijn een mooie grote ren/kippentuin van 50 vierkante meter. Nu mijn vraag: De kuikens lijken niet goed te snappen dat ze achter Marieke aan moeten als die het nachthok ingaat. Marieke probeert het meerdere keren, maar de kleintjes raken in paniek als ze uit zicht is en dan komt ze snel weer naar beneden(het nachthok staat op pootjes. Vrijdagavond heb ik ze gevangen en in het hok gezet, maar dat geeft behoorlijk paniek. Gisteravond is Marieke uiteindelijk in de ren gaan zitten met de kuikens onder haar vleugels. Ik weet niet zo goed wat het beste is: elke avond vangen met paniek of gewoon buiten laten slapen en gaan de kuikens het straks wel snappen?? Indien jullie meer adviezen hebben aangaande de kuikens dan hoor ik het graag!

Gebruikersavatar
dragon
Berichten: 351
Lid geworden op: 05 okt 2010 08:34
Land: NL
M/V: V

Re: Kuikens niet in nachthok

Berichtdoor dragon » 29 jul 2019 10:27

Hallo Mariekedekip,


Ik zou proberen de kuikens iedere keer heel rustig omhoog te drijven/duwen/laten lopen over het plankje achter moeders aan. Ze snappen het nog niet, maar gelukkig doet moeders al wel poging om naar binnen te gaan en dat is al heel goed! Oppakken en binnen zetten kan natuurlijk ook, maar zoals je zegt geeft dat nu teveel stress en komt het kipje dan in de verdedigstand. Ze leren dan ook niet het trapje op te lopen.
Ze zijn nog wel heel jong toch, en misschien is het plankje wat te steil of te glad? Je zou dan het trapje met een paar stenen kunnen verlengen en minder steil kunnen maken, of een oude handdoek erover zodat ze meer grip hebben...

Als je het voor elkaar kan krijgen dat ze zelf het plankje oplopen, al dan niet voorzichtig geduwd of eventueel met een kleine zachte veger om afstand tussen jou en moeders te houden? Stapje voor stapje, dan leren ze het vanzelf. Misschien dat je het een paar avonden vol moet houden, maar dan gaan ze het echt wel snappen.

Je zou misschien nog een fuikje kunnen maken zodat je ze makkelijker het plankje op kunt dirigeren door er bijvoorbeeld een doosje schuin voor te zetten.

Hier staan ook nog wat tips: search ... ens+trapje

MariekedeKip
Berichten: 19
Lid geworden op: 28 jul 2019 20:58
Land: nederland
M/V: V

Re: Kuikens niet in nachthok

Berichtdoor MariekedeKip » 29 jul 2019 15:47

Bedankt voor je reactie Dragon! Ik ga het proberen.

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5578
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Kuikens niet in nachthok

Berichtdoor tuff cookie » 30 jul 2019 09:42

Toch is het ook wel riskant want als je er niet bij bent en er valt een kuiken van het trapje dan kan het niet zelf weer terug. Dus goed veilig maken.

MariekedeKip
Berichten: 19
Lid geworden op: 28 jul 2019 20:58
Land: nederland
M/V: V

Re: Kuikens niet in nachthok

Berichtdoor MariekedeKip » 30 jul 2019 10:00

Bedankt voor je bericht tuff cookie. Ik heb nu een heel uitgebreide trap gemaakt van stoeptegels en de loopplank naar het nachthok verbreed met een handdoek erop.

Gisteravond ging de hen weer in de ren zitten met kukens onder haar en toen het donker was heb ik haar gevangen, maar dat kippen helemaal NIETS doen als het donker is geldt niet voor mijn Marieke......... Zodra ik bij het hok in de buurt kom begint ze al te grommen :tanden: . Ik kan haar wel pakken, maar zodra ik haar in de mand zet gaat ze als een furie in de aanval. De kuikens raken in paniek en die moet ik dan ook nog zien te vangen. Dit gaat dan ook niet geheel soepel.

Toen ik ze uiteindelijk allemaal in de mand had heb ik ze met mand en al in het nachthok gezet, deurtje mand open en daar kwam Marieke uit de mand gestoven en ging weer in de aanval, de mand, mijn handen moesten het ontgelden. De kuikens weer in paniek, dus ik ben klaar met het vangen.
Vind het ontzettend zielig om zo'n paniek en stress te veroorzaken. Als ze vanavond lekker in de ren wil slapen, dan vind ik het prima. Ik hoop dat straks als ze iets ouder zijn zelf op onderzoek uitgaan en het nachthok, met legnesten gaan opzoeken.

Pfffff het houdt wat in een kloek met kuikens :gutgut: :gutgut: :gutgut:

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5578
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Kuikens niet in nachthok

Berichtdoor tuff cookie » 30 jul 2019 11:04

Oh jee, dat is zeker niet leuk !
Vandaag is het nog mooi weer dus niks aan de hand. De volgende dagen kans op regen. Heb je in de ren een afdakje tegen regen ? Anders iets tijdelijks maken ?

MariekedeKip
Berichten: 19
Lid geworden op: 28 jul 2019 20:58
Land: nederland
M/V: V

Re: Kuikens niet in nachthok

Berichtdoor MariekedeKip » 30 jul 2019 12:13

De ren is overdekt, dus dat komt wel goed. Ook staat het hok met ren goed beschut.

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5578
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Kuikens niet in nachthok

Berichtdoor tuff cookie » 30 jul 2019 13:01

:duimop:

MariekedeKip
Berichten: 19
Lid geworden op: 28 jul 2019 20:58
Land: nederland
M/V: V

Re: Kuikens niet in nachthok

Berichtdoor MariekedeKip » 30 jul 2019 13:44

Ik hoop alleen maar dat ze later wel het hok ingaan uit zichzelf. Moeder doet het nu ook niet meer voor......

Zag wel dat 1 van de kuikens al flink kan fladderen/vliegen, komt een cm of 40/50 van de grond, blijft dan even in de lucht hangen en zakt weer naar beneden :gutgut:

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5578
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Kuikens niet in nachthok

Berichtdoor tuff cookie » 30 jul 2019 14:00

Kuikens groeien in de "natuur" op, op de grond met moeder. Later gaan ze hoger in de bomen slapen. Dus dat komt vanzelf goed.
Moeder doet het nu niet meer voor omdat ze gezien heeft dat de kuikens het nog niet kunnen. Goeie moeder :gulzig:
Leuk dat de kuikens al zo hoog kunnen fladderen, een teken dat ze goed gezond zijn !


Terug naar “Voortplanting, eieren, leggen, broeden en kuikens”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten