Seramahen kijkt niet meer om naar kuikens

De leg, eieren, broeden, broedmachine, broedsaf maken, kuikens en kuikenopfok
Peter Engelen
Land: Belgie
M/V: M

Seramahen kijkt niet meer om naar kuikens

Berichtdoor Peter Engelen » 30 jul 2019 22:13

Hallo, ik ben nieuw op dit forum.

Thuis heb ik een koppel Serama (+6 kuikens) en 6 Zijdehoenders. Alle dieren lopen gewoon vrij door de tuin.

Mijn Serama heeft voor de eerste keer gebroed. De eitjes zijn gekipt op 27 juni, dus 4,5 weken geleden. De hen zorgde goed voor de kuikens en ze sliepen allemaal apart van de andere kippen in de binnenstal in een bak met stro. Gisteren sliep de hen terug voor de eerste keer naast de haan, 4 meter hoog onder de nok van de buitenstal. De kuikens zaten wat onwennig rond te piepen. Hun vleugels zijn nog niet voldoende gegroeid om zo hoog te vliegen. Ik heb ze dan maar in hun bak in de binnenstal gezet. Vandaag liepen ze als echte kuikens steeds achter de hen aan, maar zij kijkt er niet meer naar om en deelt regelmatig zelf een tik uit. Zelfs bij het voeren met sprinkhanen at ze zelf alles op en deelde ze de sprinkhanen zoals voorgaande dagen niet uit aan de kuikens.

Is het normaal dat Serama zo snel hun kuikens negeren en wegjagen? (Of zou ze ze gewoon beu zijn)

Peter

tuff cookie
Land: nederland
M/V: V

Re: Seramahen kijkt niet meer om naar kuikens

Berichtdoor tuff cookie » 31 jul 2019 07:30

Het is wat vroeg dat de hen van de kuikens af wil maar wel duidelijk dat ze er klaar mee is. Het kan zijn dat Serama's doordat ze zo klein zijn alles wat eerder is dan bij gewone (maat) krielen.

Terug naar “Voortplanting, eieren, leggen, broeden en kuikens”