Kuikens

De leg, eieren, broeden, broedmachine, broedsaf maken, kuikens en kuikenopfok
Anoushka
Land: Limburg
M/V: V

Kuikens

Berichtdoor Anoushka » 30 jul 2019 23:29

Hallo allemaal, ik ben nieuw hier en ik zou graag bedanken voor mij tevoegen.
Ik begon met kippen van maart dus nog heel veel te leren :-D ik heb 3 brahma kriel en 2 kuikens van 8 weken, 2 legkippen en nog eentje die heb ik gekrijgen en ik weet niet juist wat voor ras is dat. Mijn brahma zijn snel broeds geweest, de eerste twee zijn 8 weken op het eieren blijven zitten dus heb ik besloten kuikens onder te zetten, was heel goed gelukt , ze hebben ze direct aanvaard en nu zijn ze 8 weken oud. Bij mijn 3de brahma heb ik bevruchte eieren geplaatst maar spijtig genoeg is niets uitgekomen, dan heb ik terug kuikens gekocht en onder gezetten maar zij aanvaard ze niet :( ik heb ze ganse nacht en dag samen gehouden maar ze pikte ze , juist dacht ik dat komt alles goed omdat de kuikens zijn bij haar onder gegaan maar als eentje effe uit was begon ze hard pikken. Ik durf niet haar nacht bij de kuikens laten en daarom heb ik haar terug in de hok gezetten. Nu mij vraag naar jullie, kan ik noch iets doen dat de kip de kuikens zou kunnen aanvaarden of is dat niet meer mogelijk? Ik vind zo spijtig, ze was aan broedden al 5.5 weken :( en de kuikens nu moeten zonder moeder en enkel onder de lamp. Alvast bedankt

tuff cookie
Land: nederland

Re: Kuikens

Berichtdoor tuff cookie » 31 jul 2019 07:25

Anoushka
Bij kuikens onder een broedse hen zetten heb je de meeste kans als de kuikens 1 dag oud zijn. Nu jouw hen de kuikens niet accepteert zal dat niet meer gaan lukken.

Je kunt de broedse hen broeds af maken door de hen in een hondenbench te zetten zonder de blikken bodem. Het gaas dat in de bodem zit heeft denk ik te wijde gaten dus een fijner stukje gaas er op leggen.
De bench moet iets van de grond staan zodat er frisse lucht onderdoor kan. Dit kun je b.v. doen door 4 stenen onder de hoeken te leggen. De bedoeling is dat de buik van de hen afkoelt en daardoor de broedsheid verdwijnt. Dat heeft tijd nodig omdat het ook een hormonaal proces is, dus moet uitwerken.
De bench kun je het beste in het zicht zetten van de andere kip zodat ze niet van elkaar vervreemden. Even opletten dat de bench niet in de zon en niet in de tocht staat en uit de regen. Wel voer en water in de bench zetten. Meestal duurt het 3 dagen maar als ze al langer op het nest heeft gezeten kan het langer duren. Zolang ze nog klokkende geluiden maakt is ze nog broeds. Veel succes !

Anoushka
Land: Limburg

Re: Kuikens

Berichtdoor Anoushka » 03 aug 2019 12:24

Bedankt Tuff cookie voor een reactie, spijtig genoeg is bij moeiljik bench zetten in de ren bij de rest, ik heb weinig plaats waar ik kan bench van de regen houden, ik zie kip meer buiten en minder in de hok maar zij is wel bos op alle kippen, ze zal nog broeds zijn zeker? Kuikens heb ik thuis onder de warmteplaat en dat is leuk maar zou mooier zijn bij de kloek. Mvg

Terug naar “Voortplanting, eieren, leggen, broeden en kuikens”