Wanneer hen met kuikens bij de rest van de groep

De leg, eieren, broeden, broedmachine, broedsaf maken, kuikens en kuikenopfok
Shanna83
Berichten: 3
Lid geworden op: 20 mei 2019 07:33
Land: Belgie
M/V: V

Wanneer hen met kuikens bij de rest van de groep

Berichtdoor Shanna83 » 04 aug 2019 04:19

Hoi, ik heb een cochin kriel met 3 kuikens (waarvan 1 haantje) van 9 weken oud. Ze zitten in een apart ren met nachthok vlak naast het ren van de andere groep krielen 2 hennen en een haan (wyandotte en zijdehoen). Ze kunnen elkaar zien. Vanaf wanneer mag ik ze samen laten lopen (ze kunnen los in de tuin lopen) Ik heb me laten vertellen dat ik hier veel te laat mee ben en ik nu moet wachten tot ze minstens 16 weken zijn. Klopt dit? Ik dacht dat ik er goed aan deed ze apart te zetten. De hen is een keertje bij de groep gegaan maar dan wilde de haan haar bestijgen en dit wilde ze absoluut niet, erna ging ze in gevecht met 1 van de andere hennen, veel stress dus, de kuikens waren toen apart. Ik ben een beetje bang dat ze gaat vervreemden van de groep. Ik dacht ze mss overdag samen los in de tuin te laten lopen en dan s’avonds wel apart in hun eigen nachthok? Is dit een goed idee? Gaat de haan de kuikens bestijgen of moeilijk doen tegen het haantje, of is dit te vroeg? Hij is nogal fel... of moet ik ze s’nachts mee in het nachthok zetten zoals bij nieuwe kippen?

frankip
Berichten: 2951
Lid geworden op: 15 jan 2009 20:07
Land: nl
M/V: M

Re: Wanneer hen met kuikens bij de rest van de groep

Berichtdoor frankip » 04 aug 2019 10:21

Ik zou ze overdag samen in de tuin laten , zodat ze elkaar kunnen ontlopen of opzoeken. Wel er even bij blijven. En niet gelijk in paniek raken. De rangorde moet even opnieuw worden vastgesteld, en dat kan n veer kosten. Maar als ze elkaar kunnen ontlopen zal het wel meevallen.

Shanna83
Berichten: 3
Lid geworden op: 20 mei 2019 07:33
Land: Belgie
M/V: V

Re: Wanneer hen met kuikens bij de rest van de groep

Berichtdoor Shanna83 » 04 aug 2019 10:58

Bedankt voor uw reactie, ze zitten nu samen in de tuin, ik ben erbij. Het gaat vlot met de haan enkel was er weer een gevecht met de 2 hennen, dan werd hij boos en pikte hij naar de kuikens. Nu is die een ei aan het leggen dus is het rustig maar ik durf ze er niet goed bijlaten... toch wat laten begaan dan?

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11771
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Wanneer hen met kuikens bij de rest van de groep

Berichtdoor jantien » 04 aug 2019 11:25

Laten gaan maar erg goed blijven opletten.
Is inderdaad beetje laat om ze bij elkaar te introduceren en daarbij kunnen cochins nogal gemeen reageren.
Jong haantje kan het binnenkort ook moeilijk krijgen met oudere haan, maar dat is altijd afwachten.
Dus bij elkaar, maar goed blijven opletten.

Shanna83
Berichten: 3
Lid geworden op: 20 mei 2019 07:33
Land: Belgie
M/V: V

Re: Wanneer hen met kuikens bij de rest van de groep

Berichtdoor Shanna83 » 04 aug 2019 11:32

Als het vandaag goed lukt kan ik ze morgen dan gewoon zonder toezicht laten of is dat te positief? Ik ga proberen om ons haantje (kuiken) ergens anders een mooie thuis te bezorgen.

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11771
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Wanneer hen met kuikens bij de rest van de groep

Berichtdoor jantien » 04 aug 2019 12:04

Ja hoor, dat kan dan prima.
Er kan natuurlijk altijd iets gebeuren, maar dat kan ook over 3 jaar bij wijze van....


Terug naar “Voortplanting, eieren, leggen, broeden en kuikens”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten