Huisvesting kloek met kuikens

De leg, eieren, broeden, broedmachine, broedsaf maken, kuikens en kuikenopfok
Mi1985
Berichten: 28
Lid geworden op: 18 jul 2019 11:10
Land: nederland
M/V: V

Huisvesting kloek met kuikens

Berichtdoor Mi1985 » 07 aug 2019 22:03

Hallo!

Ik heb alles over Marieke en haar kuikens gelezen. Ik ben zo vrij om hier een vraag te stellen over mijn aanstaande kuikens.

Zaterdag zouden de eitjes uit moeten komen. Kloekje zit apart in een konijnenhok en ik heb een tijdelijke kuikenren gemaakt. Nu wordt het volgende week slecht weer. Mogen de kuikens in de regen? Of moet ik ze in het hok dicht houden of regelt kloekje dit allemaal? De ren is niet overdekt maar wel afgeschermd met een net tegen de eksters.

Gebruikersavatar
Esther279
Berichten: 156
Lid geworden op: 17 apr 2015 16:21
Land: Nederland
M/V: V

Kuikens niet in nachthok

Berichtdoor Esther279 » 09 aug 2019 18:41

Mi1985 schreef:
Mogen de kuikens in de regen? Of moet ik ze in het hok dicht houden of regelt kloekje dit allemaal? De ren is niet overdekt maar wel afgeschermd met een net tegen de eksters.


Hallo Mi1985
Ik zou er wel voor zorgen dat de kuikens buiten hun konijnenhok droog in de ren kunnen blijven. Bij mijn kloek was het zo dat zij na het uitkomen van de eieren niet te houden was om in een konijnenhok te houden. Ze moest en zou eruit. En de kuikens volgen. Kloek kan met haar volgroeide verenpak wel een spatje hebben. Maar die kuikens, zeker als ze maar net een paar dagen oud zijn, zijn gelijk nat en koud. Kloek zorgt echt wel voor de kuikens maar is zelf af en toe wat onrustig en dan ontsnapt er misschien een koud kuiken onder haar vleugels die dan niet meer op temp kan komen.
Kan je misschien een partytent oid over het hok en een deel van de ren zetten? Ik had een oude binnendeur in de schuur staan die ik deels op het konijnenhok en aan de andere 2 hoeken op 2 paaltjes heb gelegd.
Dus...ik zou voor een afdak zorgen als ik jou was. :gulzig:

Mi1985
Berichten: 28
Lid geworden op: 18 jul 2019 11:10
Land: nederland
M/V: V

Re: Kuikens niet in nachthok

Berichtdoor Mi1985 » 09 aug 2019 20:26

Dankjewel! Ik heb inmiddels een zeil gespannen. Eerste ei is uitgekomen. Hopelijk nog een erbij morgen..

Gebruikersavatar
Esther279
Berichten: 156
Lid geworden op: 17 apr 2015 16:21
Land: Nederland
M/V: V

Re: Kuikens niet in nachthok

Berichtdoor Esther279 » 09 aug 2019 21:47

Mi1985 schreef:Dankjewel! Ik heb inmiddels een zeil gespannen. Eerste ei is uitgekomen. Hopelijk nog een erbij morgen..


Fantastisch! Leuk leuk leuk :ilove:
Hoeveel eitjes liggen er onder?

Mi1985
Berichten: 28
Lid geworden op: 18 jul 2019 11:10
Land: nederland
M/V: V

Re: Kuikens niet in nachthok

Berichtdoor Mi1985 » 10 aug 2019 08:06

Er liggen 6 eitjes onder. New Hampjes. Maar ik denk dat er maar 3 bevrucht zijn en dat er maar in 2 leven zit. Het ander kuiken hoor ik in het ei piepen. Die moet vandaag toch wel uitkomen? Anders zit het andere kuiken zo lang zonder eten..? Het is mijn eerste keer met kuikens. Ben zenuwachtig joh!

Gebruikersavatar
lnge
Moderator
Berichten: 14495
Lid geworden op: 09 jun 2004 09:05
Land: nederland
M/V: V
Locatie: duin en bollenstreek

Re: Huisvesting kloek met kuikens

Berichtdoor lnge » 10 aug 2019 08:41

Mi1985 schreef:Hallo!

Ik heb alles over Marieke en haar kuikens gelezen. Ik ben zo vrij om hier een vraag te stellen over mijn aanstaande kuikens.


Dat is niet de bedoeling. Zoals je gezien hebt gaan dan 2 verschillende zaken van 2 personen door elkaar lopen, en wordt het erg verwarrend.
Als je zelf een vraag hebt over kuikens (of wat dan ook), begin je zelf een nieuw topic/onderwerp. Dit doe je door in het betreffende forum op de knop *Nieuw onderwerp* te klikken.

Gebruikersavatar
Esther279
Berichten: 156
Lid geworden op: 17 apr 2015 16:21
Land: Nederland
M/V: V

Re: Huisvesting kloek met kuikens

Berichtdoor Esther279 » 10 aug 2019 10:45

Ah das jammer. Hopelijk laat nr 2 niet lang op zich wachten.
Ik had voor de kleintjes het water en kuikenmeel binnen bereik van kloek gezet. Wanneer kloek een hapje of slokje neemt weet het kuiken het wel te vinden. Hier deed kloek het erg goed. Dus maak je geen zorgen het moederinstinct is een sterk iets. Dus komt vast goed.
Het is echt super leuk, kuikentjes. Ik heb er uren (maar dan ook echt hele middagen) naar kunnen kijken.
Ben benieuwd of nr 2 er al is!
Goed gepland zo in het weekend. Kan je het mooi in de gaten houden.

Gebruikersavatar
Esther279
Berichten: 156
Lid geworden op: 17 apr 2015 16:21
Land: Nederland
M/V: V

Re: Huisvesting kloek met kuikens

Berichtdoor Esther279 » 11 aug 2019 08:41

En!? Een tweede kuiken erbij? Hoe gaat het met eten en drinken?

Mi1985
Berichten: 28
Lid geworden op: 18 jul 2019 11:10
Land: nederland
M/V: V

Re: Huisvesting kloek met kuikens

Berichtdoor Mi1985 » 11 aug 2019 13:25

Vanmorgen was het tweede kuiken er! Bakje eten en drinken erbij gezet. Bedankt voor de tip nog! Zowel de kuikens als mama eten en drinken er van. Andere eieren waren niet bevrucht of miskraam. Mama gaat niet van het nest tot nu toe. Enig idee wanneer ze op pad gaan?

Gebruikersavatar
Esther279
Berichten: 156
Lid geworden op: 17 apr 2015 16:21
Land: Nederland
M/V: V

Re: Huisvesting kloek met kuikens

Berichtdoor Esther279 » 11 aug 2019 18:04

Liggen er nog niet-uitgekomen eieren onder de kloek? Anders blijft ze daar nog een paar dagen op vermoed ik.
Als alle lege eierschalen en niet-uitgekomen eieren weg zijn vermoed ik dat ze morgen best aan de wandel gaat.
Althans, dat deed mijn sussex-kloek hier.
Leuk. Je hebt uren aan kijkmateriaal in het vooruitzicht. Beter dan netflix :puh2:


Terug naar “Voortplanting, eieren, leggen, broeden en kuikens”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten