Luchtvochtigheid broedmachine

De leg, eieren, broeden, broedmachine, broedsaf maken, kuikens en kuikenopfok
Dana g
Berichten: 94
Lid geworden op: 24 aug 2018 13:03
Land: belgie
M/V: V

Luchtvochtigheid broedmachine

Berichtdoor Dana g » 16 dec 2019 05:59

Hallo,

Ik heb pas een broedmachinetje aangeschaft ( hdd 12 egg incubator) het is een broedmachine met ventilator en wil momenteel enkele kwartel eitjes gaan uitbroeden, maar ik heb moeite met de luchtvochtigheid aan te passen. Momenteel zit er amper water in en ik zit rond de 65 %.
Dus moet ik er dan geen water in doen??? Om zo 50 % te krijgen?
Kan dit komen door de omgeving? ( Gewoon op mijn kamer ) waar het altijd rond de 20 graden is.


(De kwartels krijgen een grote ruimte binnen, dus ze gaan niet met dit weer moeten verhuizen naar buiten )

frankip
Berichten: 2906
Lid geworden op: 15 jan 2009 20:07
Land: nl
M/V: M

Re: Luchtvochtigheid broedmachine

Berichtdoor frankip » 16 dec 2019 06:31

Ik heb zo`n klein rond ding voor ongeveer 10 kippeneieren. Daar zitten in het midden twee waterbakjes in. Tot twee dagen voor uitkomst hou ik een bakje gevuld, en dan tot uitkomst de twee bakjes. Het gaat altijd heel goed, nog nooit problemen gehad. Broed vaak kuikens uit voor mensen in m`n omgeving, gewoon omdat ik t leuk vind, maar zelf geen kuikens wil/hoef. Het gaat bij mij altijd probleemloos, terwijl ze zelf vaak luxere apparaten hebben waar het niet lukt.

Dana g
Berichten: 94
Lid geworden op: 24 aug 2018 13:03
Land: belgie
M/V: V

Re: Luchtvochtigheid broedmachine

Berichtdoor Dana g » 16 dec 2019 06:41

Maar weet je wat je luchtvochtigheid dan is?

Op de gebruiksaanwijzing staat dat ik 1 vd 5 stroken / bakjes in de machine moet vullen maar als ik Dat doe dan heb ik 75 %
Veranderen dit mischien nog als ik de eieren erin leg

frankip
Berichten: 2906
Lid geworden op: 15 jan 2009 20:07
Land: nl
M/V: M

Re: Luchtvochtigheid broedmachine

Berichtdoor frankip » 16 dec 2019 06:50

Heb geen flauw idee wat de luchtvochtigheid is. Maar ik doe gewoon wat op de gebruiksaanwijzing staat, en dit gaat al jaren,en heel veel broedrondes goed. Heb kippen eenden kwartels en pauw uitgebroed, en voor allemaal hetzelfde aangehouden.

Pearlsofpassion
Berichten: 4310
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Luchtvochtigheid broedmachine

Berichtdoor Pearlsofpassion » 16 dec 2019 12:22

Staat de machine op je slaapkamer? Naar het schijnt zijn slaapkamers doorgaans vochtiger dan vb woonkamers. Misschien komt het daardoor?

Dana g
Berichten: 94
Lid geworden op: 24 aug 2018 13:03
Land: belgie
M/V: V

Re: Luchtvochtigheid broedmachine

Berichtdoor Dana g » 16 dec 2019 17:32

Ja op de slaapkamer, maar mag ik dan broeden zonder water toe te voegen? ( Nu staat de hydrometer op 60 procent en er dit 1 fleddopje water in )

Gebruikersavatar
Jan Bollen
Berichten: 7736
Lid geworden op: 24 sep 2002 22:15
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Lanaken

Re: Luchtvochtigheid broedmachine

Berichtdoor Jan Bollen » 16 dec 2019 17:46

Er zijn veel kwekers die nooit water toevoegen. Ik doe het alleen als het heel droog weer is.

Dana g
Berichten: 94
Lid geworden op: 24 aug 2018 13:03
Land: belgie
M/V: V

Re: Luchtvochtigheid broedmachine

Berichtdoor Dana g » 16 dec 2019 18:38

Jan Bollen schreef:Er zijn veel kwekers die nooit water toevoegen. Ik doe het alleen als het heel droog weer is.



Oo oke, ik wist niet of dit mocht.
Dankjewel! :-D

De eitjes zitten net in de broedmachine!
Ik ben benieuwd of het gaat lukken!! Ik wil enkele eitjes na de 7e dag schouwen om te kijken of het vochtgehalte wel goed is maar heeft iemand mischien voorbeeld foto's hoe een ei er uit ziet met te lage en een te hoge vochtgehalte?

Gebruikersavatar
Jan Bollen
Berichten: 7736
Lid geworden op: 24 sep 2002 22:15
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Lanaken

Re: Luchtvochtigheid broedmachine

Berichtdoor Jan Bollen » 16 dec 2019 19:42

Het beste kan je de eitjes schouwen vanaf 10 dagen. Vroeger is de grote van de luchtkamer niet te zien. Naargelang de grote van de luchtkamer kan je zien of je te vochtig broed of niet. Het beste kan je geen vocht toevoegen want als het te nat is verdrinken je kuikens en als het te droog is komen ze meestal nog gewoon uit.

Dana g
Berichten: 94
Lid geworden op: 24 aug 2018 13:03
Land: belgie
M/V: V

Re: Luchtvochtigheid broedmachine

Berichtdoor Dana g » 02 jan 2020 08:54

Vandaag de 17de dag en 5 eitjes van de 22 zijn aangeprikt !
De luchtvochtigheid is nu 70 procent.
Heb telkens een Lv van ongeveer 40-50 gehad en er stond 1 klein flessendopje water in ( als mijn metertje juist is) en heb het de 15e dag verhoogd naar 65-70 met 2 doppen.

:gulzig: :duimop:


Terug naar “Voortplanting, eieren, leggen, broeden en kuikens”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten