Welke krielkippen hebben normaal tot groot formaat eieren?

De leg, eieren, broeden, broedmachine, broedsaf maken, kuikens en kuikenopfok
Gebruikersavatar
Haza
Berichten: 60
Lid geworden op: 03 mar 2021 12:55
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Zeewolde

Welke krielkippen hebben normaal tot groot formaat eieren?

Berichtdoor Haza » 04 mar 2021 16:49

We zijn aan het oriënteren naar een paar leuke kippetjes. Gezien we niet een enorme tuin hebben denken we aan krielkipjes. Maar omdat we ook de eieren willen eten en we liever een wat groter ei eten ben ik bang dat krieltjes ook hele kleine eieren leggen.

We vinden het ook belangrijk dat het sociale kippen zijn, die gezellig bij je komen en te benaderen zijn en ik vind het ook leuk als ze er mooi uit zien. Bijvoorbeeld een dubbel gezoomde barnevelder vind ik qua looks fraai.

Welke rassen zou ik naar moeten kijken volgens jullie?

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11768
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Welke krielkippen hebben normaal tot groot formaat eieren?

Berichtdoor jantien » 04 mar 2021 18:51

Wyandotte kriel zijn sterke beginnersdieren welke een goed eitje leggen en zeer gezellig zijn.
Barnevelder kriel leggen kleinere eieren en zijn over het algemeen zeker niet echt gezellig te noemen . Gaan graag hun eigen gang.

Gebruikersavatar
Kip La La
Moderator
Berichten: 22987
Lid geworden op: 15 okt 2009 19:24
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Veluwe

Re: Welke krielkippen hebben normaal tot groot formaat eieren?

Berichtdoor Kip La La » 04 mar 2021 19:31

Een paar leuke hybridekippen.

Pearlsofpassion
Berichten: 4354
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Welke krielkippen hebben normaal tot groot formaat eieren?

Berichtdoor Pearlsofpassion » 04 mar 2021 20:04

Brahma kriel legt meestal iets kleiner, maar ik heb er ooit eentje gehad die legde eitjes van 50gr. Heb er ook gehad die maar 35gr legden.. :roll:

De grootte van het ei hangt natuurlijk doorgaans samen met de grootte van de kip. Je kan geen grote eieren uit een klein kipje verwachten.

Gebruikersavatar
Haza
Berichten: 60
Lid geworden op: 03 mar 2021 12:55
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Zeewolde

Re: Welke krielkippen hebben normaal tot groot formaat eieren?

Berichtdoor Haza » 04 mar 2021 20:29

Kip La La schreef:Een paar leuke hybridekippen.

Dat zijn toch geen krieltjes? Vind die ook qua looks niet zo leuk.

Pearlsofpassion
Berichten: 4354
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Welke krielkippen hebben normaal tot groot formaat eieren?

Berichtdoor Pearlsofpassion » 04 mar 2021 20:45

Als Jantien zegt dat Wyandotte kriel mooi formaat legt, zou ik daar eens naar kijken. Ik heb er geen ervaring mee, maar het zijn wel zeker mooie, leuke kipjes en ook in gezoomde kleuren te krijgen.

Cochin kriel legt maar klein..

Gebruikersavatar
Haza
Berichten: 60
Lid geworden op: 03 mar 2021 12:55
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Zeewolde

Re: Welke krielkippen hebben normaal tot groot formaat eieren?

Berichtdoor Haza » 04 mar 2021 21:03

Wyandotte ga ik zeker nader bekijken. De goudzwart gezoomde is mooi. De barnevelder is wat fraaier van vorm. Maar van wat is zo her en der lees echt minder sociaal.

Qua ruimte denk ik dat groot formaat kippen niet zo geschikt zijn. Vandaar dat een hybride af zal vallen. De ren zal ongeveer 9 bij 1,2 meter worden. Ik denk aan alleen een paar hennetjes, een haan wordt qua geluidsoverlast niet echt wat. En fokken hoeft van mij niet.

Trolley
Berichten: 25
Lid geworden op: 21 apr 2020 14:44
Land: Nederland
M/V: V

Re: Welke krielkippen hebben normaal tot groot formaat eieren?

Berichtdoor Trolley » 04 mar 2021 21:38

Mijn New Hampshirekrielen leggen eitjes van 40 gram (ik heb het maar even gewogen ;-)). Het valt mij mee hoe klein de eitjes zijn, maar ik weet niet hoe groot ze tov Wyandotte of Cochin eitjes zijn.

De kipjes zelf zijn erg ondernemend, nieuwsgierig en ook wel een beetje brutaal. Ze komen gelijk op mij af als ik de tuin in ga. (Ik heb overigens ook een ren van zo'n 9m2, maar ze zijn gewend in de hele tuin te komen. Ik heb het idee dat ze dat met hun energie ook wel echt fijn vinden.)

Gebruikersavatar
Haza
Berichten: 60
Lid geworden op: 03 mar 2021 12:55
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Zeewolde

Re: Welke krielkippen hebben normaal tot groot formaat eieren?

Berichtdoor Haza » 04 mar 2021 22:10

Trolley schreef:Mijn New Hampshirekrielen leggen eitjes van 40 gram (ik heb het maar even gewogen ;-)). Het valt mij mee hoe klein de eitjes zijn, maar ik weet niet hoe groot ze tov Wyandotte of Cochin eitjes zijn.


Ok, dat klinkt mij erg klein in de oren. Normaal ga ik zeker voor een maatje M (53-63 gram) of is dat helemaal niet haalbaar voor een krielkip?

Gebruikersavatar
Haza
Berichten: 60
Lid geworden op: 03 mar 2021 12:55
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Zeewolde

Re: Welke krielkippen hebben normaal tot groot formaat eieren?

Berichtdoor Haza » 05 mar 2021 08:12

jantien schreef:Wyandotte kriel zijn sterke beginnersdieren welke een goed eitje leggen en zeer gezellig zijn.
Barnevelder kriel leggen kleinere eieren en zijn over het algemeen zeker niet echt gezellig te noemen . Gaan graag hun eigen gang.


Bedankt voor je antwoord Jantien, ik ben me al aan het inlezen. Het enige wat me in ons geval minder lijkt aan dit ras dat de dames erg snel broeds zijn omdat we niet willen fokken maar wel graag de eitjes lusten. Zijn er meer goede kandidaat rassen die je kunt aanbevelen?


Terug naar “Voortplanting, eieren, leggen, broeden en kuikens”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten