Domme zijdehoenders

De leg, eieren, broeden, broedmachine, broedsaf maken, kuikens en kuikenopfok
Kuukse kippetjes
Berichten: 17
Lid geworden op: 09 dec 2020 10:40
Land: Nederland
M/V: M

Domme zijdehoenders

Berichtdoor Kuukse kippetjes » 06 apr 2021 15:20

Goedemiddag,

Ik heb een vijftal kriel zijdehoenders van 9 weken. Ze zitten al lekker buiten in een grote ren en hebben een nachthok (met trapje) tot hun beschikking.

Ze doen het super! Ik begrijp dat deze temperaturen niet ideaal zijn, maar ze willen niets anders dan lekker buiten op het gazon scharrelen. Ze fladderen van geluk als ze naar buiten mogen.

Echter, ze snappen niet dat ze in de nacht of bij regen (of in dit geval hagel en sneeuw) beter lekker warm naar binnen kunnen gaan. Ik heb het water en voer ook in het nachthok gezet.
Iedere keer keer als ik ze in het hok zet gaan ze meteen gulzig eten en drinken (of slapen in de nacht) maar nóóit zullen ze uit zichzelf het nachthok in gaan. Net of dat ze niet snappen dat ze niet alleen via het trapje omlaag kunnen, maar ook omhoog..

Ik heb al een steen onder het trapje gelegd zodat het iets minder stijl is, maar ook dat lijkt niet te werken.

Ik heb heel veel geduld, maar toen ik ze zojuist weer in de hagel buiten zag zitten vond ik toch dat ik eens even aan de bel moest trekken om te vragen wat ik nog meer kan doen. Ik heb ze natuurlijk meteen weer binnen gezet. Iets wat ik al tig keer heb gedaan :)

Ik ben erg benieuwd of dat jullie een idee hebben!

Gebruikersavatar
Kip La La
Moderator
Berichten: 22987
Lid geworden op: 15 okt 2009 19:24
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Veluwe

Re: Domme zijdehoenders

Berichtdoor Kip La La » 06 apr 2021 15:35

Als je de ren nou overdekt zitten ze ook lekker droog zonder naar binnen te hoeven.
Verder kunnen zijdehoedjes nogal eens last hebben van die grote pruik op hun hoofd die hun zicht belemmert.

Kuukse kippetjes
Berichten: 17
Lid geworden op: 09 dec 2020 10:40
Land: Nederland
M/V: M

Re: Domme zijdehoenders

Berichtdoor Kuukse kippetjes » 06 apr 2021 15:41

Die 'ren' is eigenlijk gewoon mijn tuin. Ze hebben een lekker groot stuk tot hun beschikking. En in mijn tuin staat dus ook het hok. Overdekken is daarom zeker geen optie.
Ze gaan nu bij regen of schemering in een hoekje zitten piepen.. Tot dat ik ze help.. :crazyeyes:

Gebruikersavatar
Kip La La
Moderator
Berichten: 22987
Lid geworden op: 15 okt 2009 19:24
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Veluwe

Re: Domme zijdehoenders

Berichtdoor Kip La La » 06 apr 2021 15:58

Dan zou het toch aan een belemmerd zicht kunnen liggen.

Gebruikersavatar
Isabel
Berichten: 19167
Lid geworden op: 25 jan 2009 12:01
Land: Nederland
M/V: V

Re: Domme zijdehoenders

Berichtdoor Isabel » 06 apr 2021 16:57

Kan je eens foto's van de kippen plaatsen? En dan van hun koppies?

Kuukse kippetjes
Berichten: 17
Lid geworden op: 09 dec 2020 10:40
Land: Nederland
M/V: M

Re: Domme zijdehoenders

Berichtdoor Kuukse kippetjes » 08 apr 2021 20:04

Bedankt voor de reacties!

Een foto op dit forum plaatsen is mij niet gegeven, maar het probleem is inmiddels opgelost.
Ik heb de voerbak onder bij het trapje gehouden en deze langzaam in de richting van het binnenhok gedaan. De kippen waren natuurlijk lekker aan het eten en gingen samen met de bak het nachthok in. Ik heb dit enkele keren 'samen' gedaan. En nu snappen ze dat ze ook gewoon zelf omhoog kunnen lopen en dat daar dan een voerbak staat. Tis allemaal wat! haha

Gebruikersavatar
Isabel
Berichten: 19167
Lid geworden op: 25 jan 2009 12:01
Land: Nederland
M/V: V

Re: Domme zijdehoenders

Berichtdoor Isabel » 08 apr 2021 20:35

:duimop:


Terug naar “Voortplanting, eieren, leggen, broeden en kuikens”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten