Kip broedt, maar is heel onrustig

De leg, eieren, broeden, broedmachine, broedsaf maken, kuikens en kuikenopfok
Gebruikersavatar
Danielle
Berichten: 1453
Lid geworden op: 11 dec 2002 19:02
Land:
M/V: V
Locatie: Bodegraven

Kip broedt, maar is heel onrustig

Berichtdoor Danielle » 16 mei 2021 13:10

Ik een broedende kip apart zitten, in een konijnenhok. Ze heeft eerst een paar dagen op onze eigen (onbevruchte) eieren gezeten, daarna heb ik er broedeieren (via Marktplaats, ik heb geen haan) onder gelegd.

Ik doe dit jaarlijks en het gaat altijd goed. Dit jaar broedt deze kip voor het eerst.

Echter, ze is heel onrustig. Ze komt vaak van de eieren af, gaat heen en weer lopen in het hok, gooit haar eten en drinken om, kakelt hard, etc. Na verloop van tijd gaat ze dan wel weer op de eieren zitten. Wat heel gek is, is dat ze nu al tweemaal een eigen ei erbij heeft gelegd! Broedende kippen horen helemaal niet te leggen, toch. Ik heb die weggehaald.

Omdat de hen zelf niet uit het konijnenhok kan, laat ik haar er eenmaal per dag uit. Ze loopt dan 20-30 minuten in de tuin met de andere kippen. Daarna lok ik haar met meelwormen en zet haar weer in het hok. Ik betwijfel of ze zou terugkeren als ik dat niet zou doen,

Ik heb de broedeieren nu tweemaal geschouwd. Er waren vijf eieren, daarvan bleken er op dag 5 drie in ontwikkeling te zijn. Prachtige adertjes, goed te zien. Omdat de hen zo onrustig is en ik twijfelde of het wel goed gaat, heb ik net, dag 12, weer geschouwd. Alledrie prachtig in ontwikkeling.
Het verbaast me, omdat ze zo onrustig is. Maar het lijkt dus toch wel goed te gaan.

Iemand ervaring met zo’n onrustige broedster?

Pearlsofpassion
Berichten: 4354
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Kip broedt, maar is heel onrustig

Berichtdoor Pearlsofpassion » 16 mei 2021 20:18

Waarom laat je haar niet zelf in en uit lopen?
Hier zou ze ook erg onrustig worden als ik haar er steeds in en uit zou zetten. Ze willen dat zelf kiezen, en met rust gelaten worden.. Zij wil duidelijk op een ander moment eraf dan jij..

danielb
Berichten: 7152
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Kip broedt, maar is heel onrustig

Berichtdoor danielb » 17 mei 2021 22:55

ook eens controleren op bloedluis...


Terug naar “Voortplanting, eieren, leggen, broeden en kuikens”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten