Wyandotte kriel al 10 dagen broeds, kan ik daar nu nog bevruchte eiren onder leggen?

De leg, eieren, broeden, broedmachine, broedsaf maken, kuikens en kuikenopfok
HvM
Berichten: 11
Lid geworden op: 05 nov 2019 22:12
Land: Nederland
M/V: M

Wyandotte kriel al 10 dagen broeds, kan ik daar nu nog bevruchte eiren onder leggen?

Berichtdoor HvM » 17 mei 2021 12:37

Hallo allemaal,
Wij hebben 3 Wyandotte krielen. Zouden graag ons toom uitbreiden met 2 of 3 kippen.
Nu is 1 van onze dames al 10 dagen broeds, ze zit keurig hele dagen op het nest.
Kan ik haar nu nog eitjes geven? die ze vervolgens nog 3 weken moet uitbroeden, of ben ik nu na 10 dagen te laat?

We zouden graag krieltjes / hennen tot maximaal 1,5 kg erbij willen hebben die het leuk vinden om opgepakt te worden. Onze huidige Wyandottes komen wel uit de hand eten, ook heel leuk hoor, maar willen echt niet opgepakt worden.
Welke kriel of welk klein hoen zouden we kunnen kiezen dat enerzijds redelijk legt (>150 eieren per jaar) en van knuffelen houdt, en zich kan handhaven bij onze Wyandottes? En zich prettig voelt in een ren van 30m2.
Onze kippen zitten in een ren van 30M2 en mogen een paar keer per week de tuin in. Die tuin is niet afgeschermd, dus zwerflustige kippen zijn niet handig.
Dank voor jullie reacties.
Hugo

Pearlsofpassion
Berichten: 4358
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Wyandotte kriel al 10 dagen broeds, kan ik daar nu nog bevruchte eiren onder leggen?

Berichtdoor Pearlsofpassion » 17 mei 2021 13:21

Het kan natuurlijk wel, maar is niet zo leuk he. Dan wordt het wel erg lang broeden en dat is uitputtend.. Voor het lang zitten moet je precies niet laten want ze geven nog minstens een week regen en dan zijn de andere kippen ook verplicht tot binnen zitten, tenzij je een overdekte ren hebt.
Maar het blijft wel erg lang. En je moet nog eitjes zoeken, begrijp ik, dus zijn we nog een paar dagen tot een week verder...
Worden ze regelmatig broeds? Dan zou je ook.kunnen overwegen ze nu broeds af maken en een volgende keer af te wachten..
En dan niet zo lang wachten met eitjes zoeken.. Zorg dat je op voorhand weet waar je ze wil halen..
Weet je ook hoe je de kuikens gaat huisvesten en hoe je gaat zorgen dat de kloek rustig zit. Dat de kuikens geen loopplankjes op kunnen ed? Sorry, ik wil je niet beledigen of zo, maar we krijgen zoveel vragen van mensen die problemen krijgen omdat ze maar laten broeden zonder te weten wat te verwachten of wat ze moeten doen..

Alle krielen en dwerghoenders zijn lichter dan 1,5kg..dus das eenvoudig. En cochin krielen staan bekend om hun tam karakter, net als Brahma krielen. Maar dan moet je er nog steeds wel wat moeite in stoppen.
Baardkrielen zijn trouwens ook best wel goed tam te krijgen en echt gezellige kipjes. En zo veel van die kleine leuke kipjesrassen. Ze leggen allemaal redelijk. Beetje zoals een wyandotte..

Zoomvliet
Berichten: 173
Lid geworden op: 10 jul 2020 10:54
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: bergen op zoom
Contacteer:

Re: Wyandotte kriel al 10 dagen broeds, kan ik daar nu nog bevruchte eiren onder leggen?

Berichtdoor Zoomvliet » 17 mei 2021 14:24

ik zou haar ook nu niet meer op eieren laten zitten... ik denk dat het mogelijk is... als je er nu eieren onder legt... maar of het verstandig is...

qua oppakken... je moet er sowieso veel tijd aan besteden... ook kan het een beetje aan karakter liggen en ik heb gemerkt dat als de moeder niet tam is de kuikens ook moeilijker tam worden... en met niet tam bedoel ik dat ze niet/ heel schrikkerig uit je hand eten...
ik heb zelf een ayam-cemani die prima uit mijn hand eet en lekker komt kijken als ik in de tuin bezig ben... maar het haat om opgepakt te worden, dat vind ik toch tam.

HvM
Berichten: 11
Lid geworden op: 05 nov 2019 22:12
Land: Nederland
M/V: M

Re: Wyandotte kriel al 10 dagen broeds, kan ik daar nu nog bevruchte eiren onder leggen?

Berichtdoor HvM » 17 mei 2021 15:22

@Pearl: onze broedse hen is dit voorjaar vrijwel permanent broeds. Een nestje leek me een goede optie om haar broedsaf te krijgen. Dagelijks van het nest nemen doet haar hooguit een half uurtje foerageren, en dan gaat ze weer vrolijk zitten. Dat maar zo door laten gaan leek me ook nogal uitputtend. Mede ook daarom het idee van een nestje.
Mbt kuikenzorg: ik heb in de ren een overdekte en beschutte schuilplaats voor de moeder en de kuikens. Die kan ik een paar weken plaatsen in een afgeschermd stukje van de ren dacht ik.
Ik las ook ergens op dit forum dat kuikentjes al vrij vlot plankjes opklimmen als je er zijkanten opzet zodat ze er niet naast vallen. Dat leek me iets voor na een paar maanden.
Maar goed. Misschien maar beter wachten met eitjes kopen.

Zoomvliet
Berichten: 173
Lid geworden op: 10 jul 2020 10:54
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: bergen op zoom
Contacteer:

Re: Wyandotte kriel al 10 dagen broeds, kan ik daar nu nog bevruchte eiren onder leggen?

Berichtdoor Zoomvliet » 17 mei 2021 17:59

als ze al zo lang broeds is...
u heeft geen haan neem ik aan... als de eieren waar ze nu op zit bevrucht zijn... zou ik er een stuk of 4 laten liggen... als u er vanuit gaat dat 50% haan is houdt u 2 hennetjes over... maar dit kan natuurlijk erg verschillen.

Zoomvliet
Berichten: 173
Lid geworden op: 10 jul 2020 10:54
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: bergen op zoom
Contacteer:

Re: Wyandotte kriel al 10 dagen broeds, kan ik daar nu nog bevruchte eiren onder leggen?

Berichtdoor Zoomvliet » 17 mei 2021 18:00

anders lijkt het mij misschien wel beter om er wat eitjes onder te leggen... weet u hoe veel dagen ze er precies op zit? sinds het voorjaar

Pearlsofpassion
Berichten: 4358
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Wyandotte kriel al 10 dagen broeds, kan ik daar nu nog bevruchte eiren onder leggen?

Berichtdoor Pearlsofpassion » 17 mei 2021 18:27

Dagelijks van het nest halen maakt geen enkele kip broedsaf. Broedende kippen doen dat zelf ook, even een halfuurtje gaan wandelen.
Maar dat is geen reden om haar niet deftig broedsaf te maken.
Kuikens kan ook, maar ik blijf bij wat ik eerder zei, dat het wel erg lang is dan..

Gewoon laten zitten zonder bevruchte eitjes vind ik wel de minst goede optie, dat ben ik met je eens..Dus als je nog wat wil wachten zou ik haar eerst eens deftig broedsaf maken..

HvM
Berichten: 11
Lid geworden op: 05 nov 2019 22:12
Land: Nederland
M/V: M

Re: Wyandotte kriel al 10 dagen broeds, kan ik daar nu nog bevruchte eiren onder leggen?

Berichtdoor HvM » 17 mei 2021 20:51

Zoomvliet schreef:anders lijkt het mij misschien wel beter om er wat eitjes onder te leggen... weet u hoe veel dagen ze er precies op zit? sinds het voorjaar


Ze zit er nu 10-14 dagen op. Daarvoor 1 week niet, en daar weer voor 10 dagen wel.
De eerste keer voldeed het om haar favoriete broedplekje, onder een droge struik in de ren, te bezetten met een omgekeerde emmer. Maar dit keer werkt die strategie niet. Ze vindt telkens wel een plek om te gaan zitten broeden, in de ren, in het nachthok of in een van de legnesten die kan ik vanwege de andere 3 dames natuurlijk niet allemaal afsluiten toch?
Een haan hebben we niet.
Broedsaf maken? Door in een bak koud water te duwen met kont en borst? Lijkt me niet aardig. Maar ik lees dat het zou moeten werken. Hoe lang moet ze daar dan verplicht in badderen? Minuutje of zo? Koelelement uit koelkast van 7 graden in d'r legnest las ik ook ergens met gevaar dat ze onderkoelt raakt. Staat me ook niet zo aan. Of moet ik niet zo bezorgd zijn de kip te traumstiseren?

Gebruikersavatar
umbaba
Berichten: 544
Lid geworden op: 03 feb 2006 11:54
Land:
M/V: V
Locatie: Wezembeek-Oppem

Re: Wyandotte kriel al 10 dagen broeds, kan ik daar nu nog bevruchte eiren onder leggen?

Berichtdoor umbaba » 17 mei 2021 21:58

Als je ééndagskuikens kunt vastkrijgen, maar dan echt niet meer dan één dag uit het ei kun je ze er in het donker onder schuiven. Dat gaat dikwijls goed, wel de eerste dag goed in het oog houden en een warmteplaat of lamp achter de hand hebben moest ze de kuikens niet aanvaarden.

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5578
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Wyandotte kriel al 10 dagen broeds, kan ik daar nu nog bevruchte eiren onder leggen?

Berichtdoor tuff cookie » 17 mei 2021 22:07

Broedsheid wordt geregeld door hormonen. Daardoor werken kort durende methodes niet. Dus ook niet een kip met het onderlijf in koud water zetten, helpt niet. Broeds af maken heeft tijd nodig.
Een methode die helpt is, de kip in een hondenbench zetten zonder dichte bodemplaat. Dus op het gaas. Vaak is dit gaas te grof en moet je er wat fijner gaas in leggen. Eten en drinken in de bench zetten. Eventueel kun je een zitstok door de bench steken waarop ze kan zitten. Deze bench moet een stukje van de grond af staan, kun je doen door op de hoeken stenen er onder te leggen. De bench op een tochtvrije plek zetten juist in het daglicht maar niet in de felle zon. Ook uit de regen. Het is goed als ze de andere kippen kan zien vanuit de bench zodat ze niet vervreemd van hun. De bedoeling van deze methode is dat haar buik afkoelt doordat er lucht onder de bench door kan. Meestal is de broedsheid na 3 dagen over maar bij hardnekkige gevallen duurt het langer. De meeste kippen "klokken" als ze broeds zijn. Daaraan kun je horen of ze nog broeds zijn. Anders wanneer je denkt dat het over is gewoon uitproberen door haar los te laten, toch nog broeds, dan weer terug in de bench.


Terug naar “Voortplanting, eieren, leggen, broeden en kuikens”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google en 21 gasten