ei niet meer bruin maar wit

De leg, eieren, broeden, broedmachine, broedsaf maken, kuikens en kuikenopfok
Silverpel
Berichten: 27
Lid geworden op: 12 aug 2014 15:02
Land: Fryslan
M/V: V

ei niet meer bruin maar wit

Berichtdoor Silverpel » 27 nov 2021 10:26

Ik heb 2 Rhode Island kippen en 1 Hubbard legkip bij elkaar zitten, alle drie leggen bruine eieren, vanwege de rui/korte dagen iets minder nu. Tot twee keer toe vond ik deze week een bijna wit ei in het hok, wat ze ook nog hadden opgevreten :( (en dat doen ze anders nooit); het was niet echt een dikke schaal die nog over was, maar ook geen windei.
Zelf denk ik dat de winterstop eraan zit te komen voor alledrie (ze zijn 2 en 3 jaar) , maar herkent iemand dit dat de eieren van bruin-ei-leggende kippen ineens wit zijn? De dames zijn verder kerngezond!

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5581
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: ei niet meer bruin maar wit

Berichtdoor tuff cookie » 27 nov 2021 10:42

Kan volgens mij komen door minder weerstand/ energie door de rui en inderdaad de komende winter. Daardoor minder "stoffen " over om een goed ei te kunnen leggen. Het witte ei komt hoogst waarschijnlijk van de Hubbard legkip af.
Eventueel kun je de kippen tijdelijk kuiken korrel of kruim geven om op krachten te komen en daarbij schelpen grit.

Silverpel
Berichten: 27
Lid geworden op: 12 aug 2014 15:02
Land: Fryslan
M/V: V

Re: ei niet meer bruin maar wit

Berichtdoor Silverpel » 27 nov 2021 15:59

Grit geef ik wel regelmatig, en ik denk inderdaad dat het ei afkomstig is van de Hubbard kip. Zonet een gewoon bruin ei uit het hok gehaald :gulzig: , gelukkig nog intact! Misschien ga ik die kuikenkorrel wel eens proberen voor de winter. Heb hier ook nog 4 hoogbejaarde Fryske zilverpel kippen lopen, bouwjaar 2011 :-D , die kunnen ook wel wat extra gebruiken.

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5581
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: ei niet meer bruin maar wit

Berichtdoor tuff cookie » 27 nov 2021 17:15

:gulzig: :duimop:

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5581
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: ei niet meer bruin maar wit

Berichtdoor tuff cookie » 27 nov 2021 17:17

Tjonge, die zilverpel zijn echt oud en sterk !


Terug naar “Voortplanting, eieren, leggen, broeden en kuikens”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten