Schouwen op dag 7, serama eitjes

De leg, eieren, broeden, broedmachine, broedsaf maken, kuikens en kuikenopfok
Gebruikersavatar
LouisdeKiep
Berichten: 172
Lid geworden op: 30 apr 2022 11:59
Land: Nederland
M/V: M

Re: Schouwen op dag 7, serama eitjes

Berichtdoor LouisdeKiep » 19 mei 2022 10:52

Nou dag 20, begin het somber in te zien. Er gebeurt letterlijk nog niks :taptap: :roll:

Afbeelding

Slechte eieren? 29 stuks, had toch wel iets uit moeten komen? Temperatuur blijven checken, die is stabiel gebleven, eitjes zijn precies 37,5 graden. LV iets te hoog, 60 in de eerste dagen, verder op 50% gebleven. Misschien te ruw behandeld bij de post?

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5579
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Schouwen op dag 7, serama eitjes

Berichtdoor tuff cookie » 19 mei 2022 11:08

Door het transport van de post is de kiem van het bevruchtte ei zeker verstoord. Daardoor is het zeker aan te bevelen om de eieren 24 uur te laten rusten op kamer temperatuur.
Ook al in verband met broeden met een motorbroedmachine dus met ventilator. Ik heb gemerkt dat een ventilator trillingen geeft die funest kunnen zijn voor de kiem van het bevruchtte ei die nog moet beginnen met ontwikkelen. Dit is vooral zo bij hele kleine eitjes. De kans is groot dat het niet gaat ontwikkelen door storing van de trillingen ondanks 24 uur laten rusten.

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5579
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Schouwen op dag 7, serama eitjes

Berichtdoor tuff cookie » 19 mei 2022 11:15

Ook kan een automatisch kering schokken en trillingen afgeven die funest kunnen zijn vooral bij pas ingelegde eieren.
En de temperatuur die de display aangeeft kan afwijken van de werkelijke temperatuur en vochtigheid.

Gebruikersavatar
LouisdeKiep
Berichten: 172
Lid geworden op: 30 apr 2022 11:59
Land: Nederland
M/V: M

Re: Schouwen op dag 7, serama eitjes

Berichtdoor LouisdeKiep » 19 mei 2022 11:44

Triest zeg. Temperatuur ben ik redelijk zeker van, had er nog 3 losse digitale in liggen. Ook de eitjes nog gemeten met zo’n IR thermometer van medisana, dat zijn best goeie. Precies 37,5c. Luchtvochtigheid zat 10% verschil in tussen de verschillende meters. Van 45 tot 55%. Ben op 50 gaan zitten.

Echt balen. Nou ja, nieuwe poging maar. Was iemand in Uden met eitjes dus ik ga ze zelf ophalen. Weet ik in ieder geval zeker dat er niet mee gegooid is door de post. Als dat ook mislukt maar een wat makkelijkere soort proberen. 0 uit 29, dat had ik echt niet verwacht. :?

Dat trillen, tja, de machine is er eigenlijk voor gemaakt. Je voelt niks in ieder geval, alleen het zoemen van de ventilator kan je horen. Dan zijn ze wel supergevoelig. In de 17 eieren die ik heb opengemaakt zat ook echt niks, geen rood of zwarts iets, gewoon eiwit en eigeel.

Gelukkig nog een beetje goed nieuws, de witte lachduifjes zitten te broeden op 2 eitjes en de zebravinkjes hebben vandaag ei 3 gelegd. Die gaan pas echt broeden vanaf 5 stuks ofzo, paar daagjes nog.

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5579
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Schouwen op dag 7, serama eitjes

Berichtdoor tuff cookie » 19 mei 2022 12:19

Nou ja, toch nog iets positiefs voor je.
Als je de eitjes hebt opgehaald moeten ze toch wel eerst 24 uur rusten voor je ze voorzichtig in de broedmachine legt.

Gebruikersavatar
LouisdeKiep
Berichten: 172
Lid geworden op: 30 apr 2022 11:59
Land: Nederland
M/V: M

Re: Schouwen op dag 7, serama eitjes

Berichtdoor LouisdeKiep » 19 mei 2022 13:41

Hura! Dan ge je even boodschappen en er piept iets opeens. Hopelijk komen er nog meer. Ik ben zo blij!

Afbeelding

En ook dat m'n broedmachine het goed doet. Hij loopt al rond!

Gebruikersavatar
LouisdeKiep
Berichten: 172
Lid geworden op: 30 apr 2022 11:59
Land: Nederland
M/V: M

Re: Schouwen op dag 7, serama eitjes

Berichtdoor LouisdeKiep » 19 mei 2022 14:00

Wat is er nu wijsheid? In ieder geval dicht laten tot morgen en dan? Hoeveel dagen kunnen er nog tussen zitten met zoveel eitjes? Hij ligt nu wel heel stil na de eerste stapjes. Hoop dat het goed gaat.

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5579
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Schouwen op dag 7, serama eitjes

Berichtdoor tuff cookie » 19 mei 2022 14:26

Wat een verrassing :gulzig: :-D Ja, je broedmachine doet het goed :duimop:
Nu de broedmachine netjes dicht houden. Kuiken is vermoeid van het uitkomen en zal nog veel slapen. Morgen eruit halen en zorgen dat de luchtvochtigheid niet daalt door lauw warm water in de broedmachine te vernevelen zodra je de deksel opent om het kuiken er uit te halen. Niet rechtstreeks op de eieren.

Pearlsofpassion
Berichten: 4358
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Schouwen op dag 7, serama eitjes

Berichtdoor Pearlsofpassion » 19 mei 2022 14:27

Je had ze toch geschouwd? Dus in deze eitjes was iets aan het ontwikkelen.
Als er ontwikkeling geweest is, is alles wat niet uitkomt toch niet meer aan het transport vooraf te wijten.
Dag 20 is heel netjes. Want eerlijk, met die foto van de ouderdieren die je liet zien, weet je zo dat het geen Serama's zijn.. Dus kan je ze beter als gewone kipjes bekijken en die komen gemiddeld op dag 21 uit.. Kan een dagje vroeger, kan ook nog 3 dagen later zijn.

Idd dicht laten en in de gaten houden dat de LV hoog genoeg blijft nu.

Ik hoop dat er snel nog een paar uitkomen. :duimop:

Gebruikersavatar
LouisdeKiep
Berichten: 172
Lid geworden op: 30 apr 2022 11:59
Land: Nederland
M/V: M

Re: Schouwen op dag 7, serama eitjes

Berichtdoor LouisdeKiep » 19 mei 2022 14:29

Ja er zit leven in. Piept stapt en gaat weer slapen. ok, ik zet de kunstmoeder alvast aan, zit ie zeker warm. Het is wel een kleintje nog. Even kijken hoe ik het eten en drinken moet regelen. Wat ik nu heb lijkt me te groot nog.


Terug naar “Voortplanting, eieren, leggen, broeden en kuikens”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten