Kuiken alleen bij andere kuikens plaatsen

De leg, eieren, broeden, broedmachine, broedsaf maken, kuikens en kuikenopfok
kipma2021
Berichten: 38
Lid geworden op: 16 jun 2021 08:07
Land: Nederland
M/V: V

Kuiken alleen bij andere kuikens plaatsen

Berichtdoor kipma2021 » 23 jul 2022 09:47

Hoi, een maand geleden is uit de broedmachine één kuiken uitgekomen die sindsdien noodgedwongen alleen zit. Onder mijn kippen zijn twee weken geleden drie kuikens uitgekomen die lekker buiten scharrelen. Kan ik het kuiken alleen bij deze drie kuikens zetten? Ik hoor zoveel verschillende verhalen: dat hij misschien al te lang alleen zit nu en dan aangepikt zal worden door de kippen, of juist dat het niet uitmaakt, een kuikentje meer of minder. Ik zou het hem wel gunnen om bij de andere kuikens en moeders mee te lopen.

kipma2021
Berichten: 38
Lid geworden op: 16 jun 2021 08:07
Land: Nederland
M/V: V

Re: Kuiken alleen bij andere kuikens plaatsen

Berichtdoor kipma2021 » 23 jul 2022 10:14

Voor de duidelijkheid: het kipje alleen is niet van mij maar is bij vrienden geboren.

Pearlsofpassion
Berichten: 4310
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Kuiken alleen bij andere kuikens plaatsen

Berichtdoor Pearlsofpassion » 23 jul 2022 10:17

De moeder gaat hem niet accepteren.

Ik zou hem voor nu in zijn eigen hok een spiegel geven (helpt echt) en zoveel mogelijk naast de andere kippen laten lopen. Een rennetje in je eigen ren maken of grote bench erin zetten en dan overdag daarin laten. Zo kan hij al wat wennen en de kippen aan hem en is het vooral niet allemaal compleet nieuw als hij naar buiten gaat, bij de anderen.

Als je de mogelijkheid hebt om 2 rennen te maken en de kuikens apart te gaan huisvesten (2 hokken) zou ik dat dan gaan doen vanaf de moeder niet meer erg bemoedert en de kuikens hun eigen weg gaan. Dus niet bij de andere kippen want daar kan zo'n jong kuiken niet tegenop. Tegen de andere kuikens moet dat wel lukken, als hij voorheen al wat kippen gezien heeft.

Een andere optie is een kuiken bijhalen voor bij hem binnen te zetten (had je eigenlijk het beste gedaan toen hij als enige uit het ei kwam). Of 1 van je kuikens bij hem binnen zetten.
Maar ik zou zeker eerst eens de spiegel proberen en zien hoe hij daarop reageert. Want 3 weken is al best oud om altijd alleen gezeten te hebben.

Pearlsofpassion
Berichten: 4310
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Kuiken alleen bij andere kuikens plaatsen

Berichtdoor Pearlsofpassion » 23 jul 2022 10:19

kipma2021 schreef:Voor de duidelijkheid: het kipje alleen is niet van mij maar is bij vrienden geboren.


Dit had ik niet gelezen voor ik reageerde.. ;)
Hopelijk kan je tot een oplossing komen met die vrienden, in het belang van het kuiken.

kipma2021
Berichten: 38
Lid geworden op: 16 jun 2021 08:07
Land: Nederland
M/V: V

Re: Kuiken alleen bij andere kuikens plaatsen

Berichtdoor kipma2021 » 23 jul 2022 11:50

Dank je, ik ga dat van die spiegel meteen doorgeven, en aan ze vragen of ik hun kuikentje in een aparte ren tussen onze kuikens kan zetten. Dank je voor de reactie!

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11752
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Kuiken alleen bij andere kuikens plaatsen

Berichtdoor jantien » 23 jul 2022 12:41

Ik zou het zeker proberen, juist omdat de kuikens nog zo jong zijn.
Hoe ik het zou aanpakken: jongere kuikens plaatsen bij ouder kuiken zonder de moeder.
Paar uurtjes bij elkaar laten zitten, moet normaal gesproken geen probleem zijn en daarna moeder er ook weer bij zetten.
Let dan wel goed op moeder en haar reactie op het iets ouder kuiken. Strooi iets vreselijks lekkers op het moment dat je ze weer bij elkaar doet om af te leiden.
Het kan dan gewoon goed gaan maar ook fout, maar dat zie je snel genoeg.
Als het fout gaat, kun je 1 vd jongere kuikens bij het oudere kuiken zetten en die 2 geleidelijk aan weer bij de andere voegen onder contante toezicht.

kipma2021
Berichten: 38
Lid geworden op: 16 jun 2021 08:07
Land: Nederland
M/V: V

Re: Kuiken alleen bij andere kuikens plaatsen

Berichtdoor kipma2021 » 23 jul 2022 18:14

Ik hoor net dat het kuiken alleen zit omdat de rest uit de broedmachine ziek was en daardoor overleden. Hij durft het niet bij andere kuikens te zetten omdat die dan misschien ook besmet kunnen worden. Maar er staat nu in elk geval een spiegeltje en daar bekijkt hij zichzelf met veel belangstelling!

Pearlsofpassion
Berichten: 4310
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Kuiken alleen bij andere kuikens plaatsen

Berichtdoor Pearlsofpassion » 23 jul 2022 20:16

Wat hadden de anderen? Symptomen?
En hoe lang is dat geleden?

kipma2021
Berichten: 38
Lid geworden op: 16 jun 2021 08:07
Land: Nederland
M/V: V

Re: Kuiken alleen bij andere kuikens plaatsen

Berichtdoor kipma2021 » 24 jul 2022 15:05

weet ik niet goed, want daar was ik zelf niet bij. Eén ervan had spreidpoten maar was in het begin wel goed. Het is nu een week of 3 geleden dat de laatste is dood gegaan. De angst is dat door de stress van de verhuizing de weerstand weer minder wordt en het kuiken weer ziek wordt

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11752
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Kuiken alleen bij andere kuikens plaatsen

Berichtdoor jantien » 24 jul 2022 18:49

Weer ziek? Het kuiken is ook ziek geweest? Uit hoeveel kuikens bestond het nest? Je weet niet wat er speelde?
Zoniet, een kuiken kan een verhuizing prima aan.


Terug naar “Voortplanting, eieren, leggen, broeden en kuikens”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google en 8 gasten