Brahma kuikens moeten het nu zelf doen

De leg, eieren, broeden, broedmachine, broedsaf maken, kuikens en kuikenopfok
Gebruikersavatar
Skelter
Berichten: 106
Lid geworden op: 10 apr 2021 22:48
Land: Nederland
M/V: V

Brahma kuikens moeten het nu zelf doen

Berichtdoor Skelter » 31 jul 2022 07:22

Mijn brahma kuikens zijn 7 weken en het viel me gisteren op dat moeder ze verlaten heeft.
Gelukkig wel een boel geleerd van haar maar ik zie dat ze nu vaak verjaagd worden (door de volwassen kippen) bij bijvoorbeeld voer of niet meer op bepaalde plekken mogen zitten. Het is nu een eigen groepje geworden.
Het zal er allemaal bij horen maar toch wel een sneu gezicht af en toe.
Hun bescherming is ineens weggevallen.
Gelukkig hebben ze elkaar en ik hou zelf ook een oogje in het zeil maar ik kan daar natuurlijk niet de hele dag bij zijn.
Zou het komen omdat brahma kuikens al zo groot zijn, dat ze met 7 weken zichzelf moeten redden in de groep?

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5542
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Brahma kuikens moeten het nu zelf doen

Berichtdoor tuff cookie » 31 jul 2022 07:46

Na 5 tot 6 weken heeft moeder genoeg van de kuikens en kunnen ze zichzelf redden. Dat zou inderdaad kunnen maar op die leeftijd nog niet met andere andere kippen samen. Kuikens staan altijd helemaal onderaan de rangorde. Eigenlijk moeten ze nog apart van de groep verder op kunnen groeien. Wel is het goed dat ze elkaar kunnen zien door gaas zodat ze aan elkaar kunnen wennen. Rond de 4 maanden zijn de kuikens weerbaar genoeg om bij de kippen te kunnen.

Gebruikersavatar
Skelter
Berichten: 106
Lid geworden op: 10 apr 2021 22:48
Land: Nederland
M/V: V

Re: Brahma kuikens moeten het nu zelf doen

Berichtdoor Skelter » 31 jul 2022 08:27

5 weken zou helemaal vroeg zijn, jeetje.
De groep kent de kuikens al heel goed, wat dat betreft hoef ik ze niet meer appart te zetten.

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5542
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Brahma kuikens moeten het nu zelf doen

Berichtdoor tuff cookie » 31 jul 2022 08:32

De kuikens kennen de kippen op dit moment goed, maar als ze uit het oog verdwijnen vervaagt dat heel snel.

Gebruikersavatar
Skelter
Berichten: 106
Lid geworden op: 10 apr 2021 22:48
Land: Nederland
M/V: V

Re: Brahma kuikens moeten het nu zelf doen

Berichtdoor Skelter » 31 jul 2022 08:38

Ik ga het extra in de gaten houden.
Samen hun blijven extraatjes geven is dus niet onverstandig.

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5542
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Brahma kuikens moeten het nu zelf doen

Berichtdoor tuff cookie » 31 jul 2022 09:01

Extraatjes geven aan de kuikens is natuurlijk prima. Dit zal echter aanleiding geven bij de kippen om de kuikens weg te jagen om het zelf op te kunnen eten.

Pearlsofpassion
Berichten: 4310
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Brahma kuikens moeten het nu zelf doen

Berichtdoor Pearlsofpassion » 31 jul 2022 14:53

Ik zou ze gewoon bij elkaar laten hoor. Gewoon op verschillende plaatsen eten aanbieden en bij voorkeur ergens een bak waar altijd eten in zit. De grote kippen zijn daar niet de hele dag en dan kunnen de kuikens dan eten.

Zelf had ik een gaas waar de kuikens nog een tijdje door kunnen terwijl de grote kippen niet, zodat ze daarachter nog wat eten hadden. Maar dat was dan voor de periode tussen 3 en 7 weken, als ze al wel samen liepen met de grote kippen maar de kuikens nog de hele tijd voer nodig hebben. Eens een week of 7 konden ze toch niet meer door het gaas en moeten ze het eten maar tussen de anderen door zoeken. Dat ging hier altijd prima.
Nu moet ik wel zeggen dat de haan ook altijd de kuikens een beetje beschermde, zodat de grote kippen niet al te gemeen deden. Maar dat deden ze vanzelf al niet overdreven. Ja, wel pikorde en wegjagen bij het eten (vandaar, eten verspreiden) maar niet verwonden oid. Ze kwamen altijd al kennis maken aan de afsluiting zodra de kuikens uit het ei kwamen. Dus kenden ze meteen al goed. Dat scheelt.

Maar dat komt wel goed hoor. Gewoon opletten dat ze voldoende eten kunnen te pakken krijgen.

Gebruikersavatar
Skelter
Berichten: 106
Lid geworden op: 10 apr 2021 22:48
Land: Nederland
M/V: V

Re: Brahma kuikens moeten het nu zelf doen

Berichtdoor Skelter » 31 jul 2022 15:00

Ja ze scharrelen af en toe met de groep mee. Net met de regen samen schuilen in de ren, dat ging ook goed.
Vanochtend heb ik de kippen als eerste uit de ren gelaten en daarna, met de deur dicht, de kuikens eten gegeven. Ze vielen meteen aan.
Voor de rest is het bij ons 3000m2 vrijheid blijheid met 1 buitenren en daarin het nachthok en de legkasten. De buitenren moet dus gedurende de dag toegankelijk blijven voor alle kippen.

Kuikens zijn superleuk maar ben altijd blij dat ze groter en sterker worden!

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5542
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Brahma kuikens moeten het nu zelf doen

Berichtdoor tuff cookie » 31 jul 2022 18:55

Ja, misschien gaat het zo wel lukken.

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11752
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Brahma kuikens moeten het nu zelf doen

Berichtdoor jantien » 01 aug 2022 10:46

Inderdaad niet meer apart houden, ze zijn al geïntegreerd in de groep.
Ook heel goed ze ‘s morgens nog even apart eten te geven (opfokkorrel, juist omdat ze zo ontzettend hard de lucht inschieten hebben ze dat echt nog een poosje nodig) en dat zou ik ‘s avonds ook nog even doen.
Voor de rest met de volwassen dieren laten mee eten en laten scharrelen.
Dit groepje zal een groepje blijven, ook als ze volwassen zijn.
Leuk hè, die brama’s :ilove:


Terug naar “Voortplanting, eieren, leggen, broeden en kuikens”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten