Kippenhok

De leg, eieren, broeden, broedmachine, broedsaf maken, kuikens en kuikenopfok
Happykippiee
Berichten: 17
Lid geworden op: 16 aug 2022 18:54
Land: Frankrijk
M/V: M

Kippenhok

Berichtdoor Happykippiee » 16 aug 2022 23:46

Beste Allen,

Twee vraagjes:

Ik heb een nieuw kippenhok gekocht en de kuikens vinden het vreselijk om in de kippenhok te gaan en te verblijven. Als ik ze erin stop en de deur dicht doen dan kakkelen ze enorm en pikken ze met hun snavel op de deur. Wat te doen?

Vraag 2
Ik wil graag fokken met mijn kuikens.
Ik heb een haan en een hen dat zijn broer en zus van elkaar. Daar wil ik niet mee fokken. Ik heb nog twee andere hennen welke paar weken jonger zijn en geen bloedverwant zijn met de haan. Daarmee wil ik gaan fokken. Tot zover is er geen probleem. Alleen wil ik de kuiken van de haan en de twee hennen welke geen bloedverwanten zijn gebruiken om de zus van de haan te laten bevruchten. Beetje ingewikkeld maar het is dan de nieuwe (kuiken)haan gaat de tante bevruchten. Is dat mogelijk? Zo wil ik twee
tomen creëren.

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5541
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Kippenhok

Berichtdoor tuff cookie » 17 aug 2022 07:30

Het hok is nog onbekend voor de kuikens. Als je ze daarin opsluit voelen ze zich onveilig.
Wat je kunt doen is ze langzaam laten wennen aan het hok maar voorlopig niet dicht doen met de kuikens erin. Je kunt het hok aantrekkelijk maken door iets heel lekkers b.v. zoetwater garnaaltjes in het hok te strooien en ze dan roepen. Willen ze er nog niet in dan begin je voor het hok al met lekkers te strooien. Dit langzaam opbouwen. Geef het de tijd.
Wat betreft het fokken van de tweede groep. Het lijkt mij beter om niet gedeeltelijk verwant te beginnen om een stam op te bouwen.

Pearlsofpassion
Berichten: 4310
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Kippenhok

Berichtdoor Pearlsofpassion » 17 aug 2022 10:13

Er zijn zat mensen die dat doen, naaste familie met elkaar fokken. Maar het geeft soms ook problemen.
Als je 2 tomen wil opbouwen, heeft dat op die manier geen nut en kan je wel het zo goed alles bij elkaar laten lopen want dan heb je meer diversiteit dan op die manier. De genen waarmee je werkt zijn toch dezelfde. Evt de zus het eerste seizoen even afzonderen terwijl je eieren raapt, als je dat wil.

En dan een 2e toom volledig onverwant nemen. Dan kan je een tijdje hanen wisselen. Maar ik persoonlijk zou op tijd weer eens bloed van buitenaf inbrengen.

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5541
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Kippenhok

Berichtdoor tuff cookie » 17 aug 2022 11:38

Volledig mee eens.

Happykippiee
Berichten: 17
Lid geworden op: 16 aug 2022 18:54
Land: Frankrijk
M/V: M

Re: Kippenhok

Berichtdoor Happykippiee » 17 aug 2022 13:47

Ik heb in totaal 5 kippen. 1 haan en twee hennen zijn geen bloedverwanten van elkaar maar twee andere hennen zijn zusjes van de haan. Ik zal met de twee hennen en de haan gaan fokken welke geen bloedverwanten zijn. Ik moet alleen goed opletten welke eieren ik ga rapen en welke eieren ik ga uit laat broeden. Ze lopen nu los rond en zijn 12 weken oud. Het duurt nog even maar alvast kennis opdoen kan geen kwaad.

Pearlsofpassion
Berichten: 4310
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Kippenhok

Berichtdoor Pearlsofpassion » 17 aug 2022 18:21

Als je nu al 2 tomen wil vormen kan je wel een compleet onverwante haan bij die 2 zusjes zetten.
Maar ideaal is dat nog steeds niet want de nakomelingen van die foktomen zijn nog steeds neef en nicht van elkaar. Maar dat wordt in de rasfok wel constant gedaan. :?


Terug naar “Voortplanting, eieren, leggen, broeden en kuikens”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten