Kuiken wordt gepikt door andere hen

De leg, eieren, broeden, broedmachine, broedsaf maken, kuikens en kuikenopfok
Fieken
Berichten: 6
Lid geworden op: 07 aug 2022 16:36
Land: Belgie
M/V: V

Kuiken wordt gepikt door andere hen

Berichtdoor Fieken » 19 aug 2022 16:34

Ik ben dus een leek op kippen gebied, dus hier enkele vragen. Wie kan helpen?

Wij hebben in mei 2 hennen en 1 haan gekregen. Toen wij op vakantie waren is de 1ste hen broeds geworden en op haar eieren gaan zitten. De 2de hen is er dagelijks haar ei gaan bijleggen.

Toen wij na 2 weken vakantie terugkwamen zat deze dus op 12 eieren. Paar dagen later is de 2de hen ook broeds geworden en gaan naastzitten.
Vorige week is bij de 1ste hen een eerste kuiken uitgekomen en is dag nadien van de eieren gegaan. Ze doet dat heel goed. Dz 2de hen is rustig aan het verder broeden. 2 dagen geleden is daar nu ook een 1ste kuiken uitgekomen maar ze blijft broeden want is nu nog maar 2 weken bezig. Ik heb de indruk dat ze niet echt omkijkt naar kuiken. Ze loopt gwn buiten en laat het kuiken maar piepen en roept niets terug. Vandaag heb ik gemerkt als kuiken 2 buiten komt dat deze gepikt wordt door de andere hen en mama doet niets.

Wat moet ik nu doen? Haal ik ze toch uit elkaar of haal ik kuiken alleen weg aangezien mama niet echt er naar omkijkt? En hoe doe ik dit?

Sorry voor de lange uitleg maar wil het direct goed doen en eruit leren voor volgende keer.

De eieren die eronder liggen zijn allemaal gedekt. Dit heb ik al geleerd om te schouwen,eveneens wat te doen als ze broeds worden om dit scenario niet meer voor te hebben dat er 2 weken dagelijks een ei bijkomt.

Pearlsofpassion
Berichten: 4358
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Kuiken wordt gepikt door andere hen

Berichtdoor Pearlsofpassion » 19 aug 2022 20:00

Weet je zeker dat de moeder er niet naar omkijkt? In dat geval zou ik nl verwachten dat het kuiken al dood zou zijn na 2 dagen.... Mag het wel onder haar wegkruipen? Of verstoot ze het ook?
Zit de moeder nu nog te broeden of niet?

In jouw geval zou ik als de weerga een broedmachine zoeken (kopen of te leen) en zodra moeder 2 op stap gaat de rest van de eieren daarin plaatsen. Anders gaan alle deels ontwikkelde kuikens daarin dood...

Fieken
Berichten: 6
Lid geworden op: 07 aug 2022 16:36
Land: Belgie
M/V: V

Re: Kuiken wordt gepikt door andere hen

Berichtdoor Fieken » 19 aug 2022 20:03

Ze kijkt er gwn niet naar om. Ben juist gaan kijken en kuiken zit er tegen maar mag er niet onder.
Deze namiddag liep het buiten te piepen en zij zat binnen op haar eieren. Heb ze binnen bij de mama gezet. Ze verdraagt haar kuiken maar daarmee is ook alles gezegd

Zou het vb kunnen dat ze nog niet lang genoeg broeds is en daarmee geen moederinstinct heeft op dit ogenblik? Tis precies of ze weet niet wat ze moet doen eigenlijk.

Fieken
Berichten: 6
Lid geworden op: 07 aug 2022 16:36
Land: Belgie
M/V: V

Re: Kuiken wordt gepikt door andere hen

Berichtdoor Fieken » 19 aug 2022 20:09

Pearlsofpassion schreef:Weet je zeker dat de moeder er niet naar omkijkt? In dat geval zou ik nl verwachten dat het kuiken al dood zou zijn na 2 dagen.... Mag het wel onder haar wegkruipen? Of verstoot ze het ook?
Zit de moeder nu nog te broeden of niet?

In jouw geval zou ik als de weerga een broedmachine zoeken (kopen of te leen) en zodra moeder 2 op stap gaat de rest van de eieren daarin plaatsen. Anders gaan alle deels ontwikkelde kuikens daarin dood...



Ik ga morgen direct een broedmachine zoeken. Maar probleem blijft nog altijd dat kuiken nu.

Pearlsofpassion
Berichten: 4358
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Kuiken wordt gepikt door andere hen

Berichtdoor Pearlsofpassion » 19 aug 2022 20:39

Ik weet het niet.

Een kip weet niet hoe lang ze al zit. Normaal zou ze, als een kuiken onder haar uitkomt, binnen de 48 uur haar nest moeten verlaten en met haar kuikens op wandel gaan. Maar kloeken voelen ook vaak wel als er nog leven in de eieren onder hen zit, misschien dat ze daarom blijft zitten...

Als ze het kuiken accepteert, zou ik gewoon eten en drinken bij de kloek zetten zodat het kuiken daarbij kan en terwijl bij de moeder blijven. En nauw in de gaten houden. Van zodra het kuiken sloom wordt of niet eet of drinkt toch binnen halen. Maar een kuiken kan je niet alleen grootbrengen, dan moet er minstens nog eentje bij...
Dus is het wel beter als hij bij de moeder kan blijven. Hopelijk komt moeders er bij een volgend kuiken wel af en gaat ze dan voor beide kuikens zorgen.

Enne, voor in de toekomst, broeds af maken is ook een optie he... Enig idee wat je met al deze kuikens en de haantjes daaruit gaat doen?

Buitenbeestje
Berichten: 1504
Lid geworden op: 16 okt 2020 19:48
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Zuid-Holland

Re: Kuiken wordt gepikt door andere hen

Berichtdoor Buitenbeestje » 19 aug 2022 21:47

In het vervolg kan je beter dagelijks de eieren weghalen (en opeten). Je kan toch niet alle eieren uit laten komen?

Als je regelmatig de eieren uit het nesthok haalt worden de hennen ook minder snel broeds. Wanneer ze eieren zien liggen trickert het ze om erop te gaan zitten…

Fieken
Berichten: 6
Lid geworden op: 07 aug 2022 16:36
Land: Belgie
M/V: V

Re: Kuiken wordt gepikt door andere hen

Berichtdoor Fieken » 19 aug 2022 22:01

Pearlsofpassion schreef:Ik weet het niet.

Een kip weet niet hoe lang ze al zit. Normaal zou ze, als een kuiken onder haar uitkomt, binnen de 48 uur haar nest moeten verlaten en met haar kuikens op wandel gaan. Maar kloeken voelen ook vaak wel als er nog leven in de eieren onder hen zit, misschien dat ze daarom blijft zitten...

Als ze het kuiken accepteert, zou ik gewoon eten en drinken bij de kloek zetten zodat het kuiken daarbij kan en terwijl bij de moeder blijven. En nauw in de gaten houden. Van zodra het kuiken sloom wordt of niet eet of drinkt toch binnen halen. Maar een kuiken kan je niet alleen grootbrengen, dan moet er minstens nog eentje bij...
Dus is het wel beter als hij bij de moeder kan blijven. Hopelijk komt moeders er bij een volgend kuiken wel af en gaat ze dan voor beide kuikens zorgen.

Enne, voor in de toekomst, broeds af maken is ook een optie he... Enig idee wat je met al deze kuikens en de haantjes daaruit gaat doen?


Kuiken doet het wel goed op zich, eet en drinkt goed. Loopt ook rond. Momenteel staat er eten en drinken in hun kot en het kuiken heeft het zeker al gevonden. Het mag wel bij de kloek komen ze doet er niets naar. Hoop alleen dat het snachts er kan onder kruipen.

Hadden we thuis geweest zouden de eieren wel dagelijks geraapt worden, maar mijn papa die dagelijks eten en water kwam geven wist niet wat te doen en wou ons niet lastig vallen. De volgende keer zal er niet meer komen.

We hebben nu wel plek genoeg voor de kippen erbij. Alles gaat afhangen hoeveel er gaan uitkomen en of het hennen of hanen zijn.

Ga ze van dichtbij opvolgen en zien hoe het kuiken evolueert sameb met de kloek.

Ondertussen heb ik de andere met haar kuiken verzet. Aangezien die naar dit kuiken pikt en de mama het niet verdedigt vond ik dit veiliger.

Fieken
Berichten: 6
Lid geworden op: 07 aug 2022 16:36
Land: Belgie
M/V: V

Re: Kuiken wordt gepikt door andere hen

Berichtdoor Fieken » 19 aug 2022 22:03

Buitenbeestje schreef:In het vervolg kan je beter dagelijks de eieren weghalen (en opeten). Je kan toch niet alle eieren uit laten komen?

Als je regelmatig de eieren uit het nesthok haalt worden de hennen ook minder snel broeds. Wanneer ze eieren zien liggen trickert het ze om erop te gaan zitten…

Dat was ook de bedoeling maar mijn papa wist niet wat doen terwijl we op reis waren en wou ons niet lastig vallen. Dit is het gevolg.

Er komt geen volgende keer

Pearlsofpassion
Berichten: 4358
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Kuiken wordt gepikt door andere hen

Berichtdoor Pearlsofpassion » 19 aug 2022 23:46

Tis goed dat je de andere moeder ergens anders gezet hebt.
Hopelijk komt de moeder van dit kuiken snel van haar nest nadat er een paar andere eitjes uitgekomen zijn.

Fieken
Berichten: 6
Lid geworden op: 07 aug 2022 16:36
Land: Belgie
M/V: V

Re: Kuiken wordt gepikt door andere hen

Berichtdoor Fieken » 24 aug 2022 07:10

Pearlsofpassion schreef:Tis goed dat je de andere moeder ergens anders gezet hebt.
Hopelijk komt de moeder van dit kuiken snel van haar nest nadat er een paar andere eitjes uitgekomen zijn.

Er zijn nog 2 eieren uitgekomen en 1 bewoog gisteren goed. Ze zit er nog op maar de kuikens doen het wel goed. Ze eten en drinken goed, lopen rond. Als ik thuid ben en kan het wat int oog houden zet ik het kot open en gaat ze wel 10 min buiten met hun.

Wat er morgen niet uitgekomen is ga ik wel wegnemen, dan zit ze er ook al 22 dagen op.

Alvast bedankt voor de info


Terug naar “Voortplanting, eieren, leggen, broeden en kuikens”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten