Kuikens buiten in de winter

De leg, eieren, broeden, broedmachine, broedsaf maken, kuikens en kuikenopfok
Frantix
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 sep 2022 10:40
Land: Belgium
M/V: V

Kuikens buiten in de winter

Berichtdoor Frantix » 02 okt 2022 14:54

Hallo allemaal, hier een kuiken-leek!
Wij hebben voor de tweede keer kuikens (marans), geboren eind augustus. Jammer genoeg heeft onze broedse hen op het einde van de broedtijd het nest verlaten en hebben wij de zorg voor de kuikens die overleefd hebben dus zelf opgenomen. Ze zijn nu een maand oud en zitten binnen in ons huis in een grote bak. Onze vorige kuikens lieten we rond 8 weken al buiten maar toen was het lekker warm weer. Tot welke leeftijd hou ik ze best binnen? En hoeveel ruimte hebben ze nodig? Ze worden natuurlijk ook wel steeds groter en binnen hier is qua ruimte, geur en bak niet ideaal. We hebben helaas geen schuur of andere buitenruimte waar ze in kunnen dus zitten ze nu in de keuken. En het wordt natuurlijk steeds kouder buiten, dus wil hen ook niet te vroeg buiten zetten.
Buiten hebben we een kippenhok, grote ren (volledig vos/roofvogelvrij en met een afdak) en nog 4 andere kippen.


Merci alvast voor jullie advies!

Loki laning
Berichten: 15
Lid geworden op: 28 jun 2022 19:42
Land: Nederland
M/V: V

Re: Kuikens buiten in de winter

Berichtdoor Loki laning » 02 okt 2022 16:58

Hi ik snap de vraag ik zit nu zelf ook mee heb er wel een kloek bij gelukkig wat ik doe als het nog kouder wordt doe ik in het nacht hok een warmte lamp zodat als ze het koud krijgen ze wel warmte op kunnen zoeken omdat u er geen kloek bij geeft zou ik ze in de nacht hok doen en de andere kippen buiten (op een veilige plek) 10 weken zouden ze al wel naar buiten kunnen maar als u het niet vertrouwd zou u altijd de warmte lamp er bij doen

Succes en hoop dat het geholpen heeft

Mvg loki laning

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5542
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Kuikens buiten in de winter

Berichtdoor tuff cookie » 02 okt 2022 19:02

Hoeveel kuikens zijn het ? Hoeveel ruimte hebben ze nu ?
De kuikens kunnen eigenlijk niet lopen waar volwassen kippen hebben gelopen want dan krijgen ze coccidiose.
Eigenlijk zou je een aparte voorziening moeten treffen voor de kuikens. Wat betreft de temperatuur moeten ze langzaam afharden maar nog wel een warmtelamp zodat ze daaronder kunnen opwarmen. Normaal kunnen kuikens met 6 weken zichzelf redden zonder moeder in de zomer.

Pearlsofpassion
Berichten: 4310
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Kuikens buiten in de winter

Berichtdoor Pearlsofpassion » 02 okt 2022 23:12

Ik vind het nu echt erg koud voor jonge kipjes zonder kloek.. :(
Ik weet niet of je dat lukt om af te harden tegen de winter echt toeslaat. En zowiezo moet je zorgen dat je de temperatuur zachtjes aan laat zakken. Idd met een warmtelamp of een ruimte die je steeds minder kan verwarmen.
Het is dat of de hele winter binnen houden. Sorry, het is nu eenmaal om die reden niet verstandig om zo laat op het jaar nog kuikens te nemen als je ze niet binnen kan houden indien nodig.
Het is nu ook heel nat en winderig, daar worden kuikens ook snel ziek van. :(

Je kan het wel proberen, maar dan moet je er toch een plaats voor vinden om ze te huisvesten waar ze uit de kou en wind kunnen zitten.


Terug naar “Voortplanting, eieren, leggen, broeden en kuikens”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten