Legnest niet gebruikt, hoe leer ik dat aan?

De leg, eieren, broeden, broedmachine, broedsaf maken, kuikens en kuikenopfok
ATS86
Berichten: 12
Lid geworden op: 27 jun 2022 13:55
Land: Nederland
M/V: V

Legnest niet gebruikt, hoe leer ik dat aan?

Berichtdoor ATS86 » 15 nov 2022 23:28

Twee van onze vier Wyandotte krieltjes zijn aan het leggen. Zo ontzettend leuk! Ik had verwacht dat ze pas in de lente zouden starten ivm iets van een winterstop, maar deze meiden van 1 juni zijn nu al bezig.
Plofje al twee weken; netjes in het legnest. Deze heeft als bodum tabaksstelen en boekweit-doppen. Ook ligt er een nep ei in. Ging direct goed.
Vanmorgen legde Drumstick haar eerste eitje.. ik hoorde de kakel en ging even spieken. Madame was bezig in de hoek van het nachthok, naast de zitstok. Deze mestplaat is bedekt met mini hemp en tabaksstelen. Eergister alles nog verschoond.
Zowel drumstick als Plofje draaien eerst de kont lekker rond zodat de bodem kaal is… omdat ik de boekweit doppen had aangevuld was dat in het legnest wat lastiger. Zou dit een reden kunnen zijn voor drumstick om het legnest niet te gebruiken?
Of leggen ze graag niet op dezelfde plek als een andere kip?
Straks gaan Pluisje en Loesje ook starten met de eitjes… ik heb twee grote legnesten in het nestkast, daar zouden vier kleine krieltjes toch wel genoeg aan moeten hebben?

Geloof dat kippen gewoonte dieren zijn?
Gaat dit nog goed komen of zal ik vanaf nu altijd ook de eieren uit het nachthok moeten vissen?
Hoe kan ik dit in dat geval misschien afleren?

Shanna Bartels
Berichten: 1477
Lid geworden op: 21 jun 2022 13:21
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: NH
Contacteer:

Re: Legnest niet gebruikt, hoe leer ik dat aan?

Berichtdoor Shanna Bartels » 16 nov 2022 09:17

Mjjn kippen legden eerst in een ander zijn tuin dus wees gerust. Ik denk dat het vanzelf goed komt. Je bodem lijkt me prima.
Misschien nog een 2e nepei plaatsen ih andere legnest?

Ik wacht nog steeds op mjjn krieltjes tot ze gaan leggen... :?

Pearlsofpassion
Berichten: 4358
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Legnest niet gebruikt, hoe leer ik dat aan?

Berichtdoor Pearlsofpassion » 17 nov 2022 18:25

Ik zou wel iets zachter zoeken als nestmateriaal..
Hier vinden ze hooi (gedroogd gras dus, geen stro) het aangenaamste. En dik genoeg zodat ze een mooi diep nestje kunnen maken zonder dat ze op de bodem komen.

ATS86
Berichten: 12
Lid geworden op: 27 jun 2022 13:55
Land: Nederland
M/V: V

Re: Legnest niet gebruikt, hoe leer ik dat aan?

Berichtdoor ATS86 » 17 nov 2022 19:17

Vandaag 3 eitjes in de legnesten Hoera! Niet eentje er naast dus misschien wel mazzel met 1 keer mis.
De lading boekweitdoppen zijn best zacht, maar idd niet echt mega dik en wel super makkelijk met de kont weg te draaien. Zal eens kijken of ik het aangenamer kan maken voor ze. Dank


Terug naar “Voortplanting, eieren, leggen, broeden en kuikens”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten