Eenden en kwartels uitbroeden

De leg, eieren, broeden, broedmachine, broedsaf maken, kuikens en kuikenopfok
Thom
Berichten: 12
Lid geworden op: 29 okt 2022 09:30
Land: Nederland
M/V: M

Eenden en kwartels uitbroeden

Berichtdoor Thom » 01 apr 2023 18:53

Hallo,

Ik wil binnenkort wat een eenden en kwartels uitbroeden (tegelijk) maar ik heb maar 1 broedmachine. Ik wil dit doen door de kwartels er wat later in te leggen zodat ze gelijk uitkomen. Ik heb alleen m’n twijfels of het goed gaat bij uitkomst aangezien de Japanse jumbo kwartels een stuk kleiner zijn…. Weten jullie of dit zou kunnen of gaan ze elkaar aanvallen of zoiets?

Pearlsofpassion
Berichten: 4359
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Eenden en kwartels uitbroeden

Berichtdoor Pearlsofpassion » 01 apr 2023 20:40

Ik denk dat je ze beter na elkaar uitbroedt. Dat zal voor iedereen beter en veiliger zijn.
En op die paar weken zal het niet aankomen zeker?

Gebruikersavatar
Kip La La
Moderator
Berichten: 22995
Lid geworden op: 15 okt 2009 19:24
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Veluwe

Re: Eenden en kwartels uitbroeden

Berichtdoor Kip La La » 01 apr 2023 22:02

Ik denk ook dat het niet handig is ze samen uit te broeden.
Hoewel ik nog nooit eieren in een broedmachine heb laten uitkomen heb ik wel gezien hoe kwetsbaar net uitgekomen kwartels zijn.
Die gaan ook rondcrossen terwijl ze er uitzien alsof ze gehandicapte pootjes hebben, nestvlieders.

Thom
Berichten: 12
Lid geworden op: 29 okt 2022 09:30
Land: Nederland
M/V: M

Re: Eenden en kwartels uitbroeden

Berichtdoor Thom » 01 apr 2023 22:11

Ik zit nu zelf te denken om er een scheidingswandje in te maken van heel fijn gaas. Dan zitten ze apart maar de lucht van de broedmachine kan nog wel goed circuleren. Ik denk dat het dan wel goed moet gaan.
In ieder geval bedankt voor jullie input :duimop:

Pearlsofpassion
Berichten: 4359
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Eenden en kwartels uitbroeden

Berichtdoor Pearlsofpassion » 01 apr 2023 22:45

En erna?
Heb je voldoende ruimte om hen apart te laten opgroeien?
Hoe dan ook vind ik het een risico want ik kan zo voorspellen dat ze waarschijnlijk toch niet geheel tegelijk uitkomen en je de machine zal moeten openen om er een kuiken uit te halen dat al een dag uit het ei is, terwijl er andere net aangepikt zijn.
Dat is iets dat bij gelijk ingelegde eieren van dezelfde diersoort in een broedmachine ook vaak voorkomt maar soms gaat het dan toch niet goed (vliezen verdrogen en de kuikens sterven) en op deze manier wordt dat risico natuurlijk groter.
Maar goed, je kan daar voorzorgen voor nemen en dan gaat het vast wel goed.. Het zou niet mijn voorkeur zijn, maar als je't echt zo wil, dan is zo'n tussenschot (als het stevig genoeg staat!) nog wel een idee.

danielb
Berichten: 7152
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Eenden en kwartels uitbroeden

Berichtdoor danielb » 02 apr 2023 01:49

lijkt mij inderdaad geen goed idee.
het verschil van uitkomst kan te veel dagen van elkaar afwijken.
bij bijvoorbeeld kippen eieren van dezelfde grootte kan je al 2 dagen verschil hebben.
sommige komen een dag eerder uit dan normaal en sommige een dag later dan normaal.

bij eieren van verschillende soorten pluimvee kan dit nog meer afwijken omdat de broed temperatuur en vochtigheid toch net iets anders is.

voor het beste resultaat broed je ze apart uit.
broed gewoon eerst de kwartel eieren uit.

Thom
Berichten: 12
Lid geworden op: 29 okt 2022 09:30
Land: Nederland
M/V: M

Re: Eenden en kwartels uitbroeden

Berichtdoor Thom » 02 apr 2023 10:55

Ruimte is verder geen probleem dat heb ik allemaal wel voor elkaar.
Het probleem is dat de broedmachine die ik voor uitkomst gebruikte het begeven heeft.

Ik denk dat ik dan toch eerst de eenden uitbroed en daarna de kwartels.

Ik ga intussen dan maar wel op zoek naar een nieuwe uitkomst machine zodat ik in de toekomst wel weer in een keer door kan.


Terug naar “Voortplanting, eieren, leggen, broeden en kuikens”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten