Groei achterstand in ei?

De leg, eieren, broeden, broedmachine, broedsaf maken, kuikens en kuikenopfok
BoschA3
Berichten: 4
Lid geworden op: 26 mei 2023 23:16
Land: Nederland
M/V: V

Groei achterstand in ei?

Berichtdoor BoschA3 » 27 mei 2023 10:17

Hoi allemaal, dit is de eerste keer dat ik eieren probeer uit te broeden. En ik ben hier dus ook helemaal niet thuis in. Nu vraag ik me af of de kuikens in het ei achterlopen in de ontwikkeling. Tijdens het schouwen lijken de kuikens nog erg klein (zitten nu op dag 17) er is nog heel veel ruimte in het ei. Ze leven wel gezien de bewegingen die zichtbaar zijn tijdens het schouwen. Maar moet het ei rond deze tijd al niet helemaal gevuld zijn of groeien ze de laatste paar dagen nog zodanig veel? Er waren wat problemen met de luchtvochtigheid van de broedmachine, waardoor deze regelmatig ineens ver naar beneden zakte. Zou dat een groeiachterstand kunnen veroorzaken of kan dit geen kwaad. Kan ik ze wel rond dag 21 verwachten, of zou het kunnen dat ze later uitkomen. Ze liggen inmiddels in een andere machine waarbij de luchtvochtigheid wat stabieler is. Ik hoop dat het allemaal nog goed komt, zou erg jammer zijn als het de 1e keer meteen al helemaal mislukt. Wat zijn jullie ideeen hierover?

danielb
Berichten: 7144
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Groei achterstand in ei?

Berichtdoor danielb » 27 mei 2023 15:46

wat bedoel je met heel veel ruimte in het ei???

de luchtkamer word namelijk groter tijdens het broedproces....
als ze te snel groter word,dan kan het zijn omwille van een te lage luchtvochtigheid .
maar tegen het einde van de broedtijd,dan is de luchtkamer zowiezo groter,dan aan het begin van de broedtijd.

BoschA3
Berichten: 4
Lid geworden op: 26 mei 2023 23:16
Land: Nederland
M/V: V

Re: Groei achterstand in ei?

Berichtdoor BoschA3 » 27 mei 2023 16:18

Normaal gesproken is tegen het einde van de broedperiode het hele ei gevuld met kuiken (op de luchtkamer na) maar nu zitten we op dag 17 en het ei is nog niet echt gevuld met kuiken er is nog veel ruimte om te "zwemmen" als je begrijpt wat ik bedoel.... De kuikens lijken me te klein voor 17 dagen. Maar dit is voor mij de eerste keer dus ik weet niet hoe snel ze groeien in de laatste 4-5 dagen. Ik zal proberen om een foto te maken vanavond als ik ze ga schouwen...

Pearlsofpassion
Berichten: 4305
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Groei achterstand in ei?

Berichtdoor Pearlsofpassion » 27 mei 2023 19:27

Ze groeien nog veel op het laatst. Pas de laatste dag is het ei volledig gevuld.
Het zou kunnen dat ze iets later komen. Dat is meestal ook niet zo'n probleem.
Dat ligt dan eerder aan een lage temp. Maar iets te laag is minder erg dan te hoog =dan sterven ze.
Lagere LV tijdens het broedproces is meestal niet zo erg, als de luchtkamer ongeveer goed komt.
De laatste dagen moet ze wel hoog blijven.

Succes.
Geef het tijd. Ongeduld is nu je grootste vijand. ;)

BoschA3
Berichten: 4
Lid geworden op: 26 mei 2023 23:16
Land: Nederland
M/V: V

Re: Groei achterstand in ei?

Berichtdoor BoschA3 » 31 mei 2023 00:41

Wat denken jullie? Komt de grootte ongeveer overeen met het aantal broed dagen? Op deze foto is het dag 18

Afbeelding

BoschA3
Berichten: 4
Lid geworden op: 26 mei 2023 23:16
Land: Nederland
M/V: V

Re: Groei achterstand in ei?

Berichtdoor BoschA3 » 31 mei 2023 00:43

Afbeelding

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5540
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Groei achterstand in ei?

Berichtdoor tuff cookie » 31 mei 2023 08:21

Volgens mij ziet het er goed uit. Gewoon verder broeden.


Terug naar “Voortplanting, eieren, leggen, broeden en kuikens”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten