Eerste keer broedmachine, beetje sparren is fijn

De leg, eieren, broeden, broedmachine, broedsaf maken, kuikens en kuikenopfok
Gebruikersavatar
Danielle
Berichten: 1453
Lid geworden op: 11 dec 2002 19:02
Land:
M/V: V
Locatie: Bodegraven

Eerste keer broedmachine, beetje sparren is fijn

Berichtdoor Danielle » 01 jun 2023 20:47

Na jarenlang succes met natuurbroed, ging het dit jaar mis. De hen die zat te broeden was al wat onrustig en gaf er op dag 11 de brui aan. Ze had een ei kapotgemaakt en was niet meer van plan verder te broeden. Er waren toen nog 4 eieren over, waarvan er 2 zeker in ontwikkeling waren en de andere 2 waarschijnlijk onbevrucht, maar die had ik nog wel bewaard.

Ik heb in allerijl een broedmachine geleend bij de kinderboerderij waar ik als vrijwilliger werk. Het is een MS broedmachine, een wat ouder exemplaar.
Na wat prutsen met de luchtvochtigheid, ik had natuurlijk geen mogelijkheid om dit eerst te testen, is deze nu goed constant tussen de 40 en 50%. De machine keert de eieren vanzelf.

Ik heb me de laatste dagen goed ingelezen, want alles is nieuw voor mij met de broedmachine.
Ik heb vandaag, het is nu dag 15, geschouwd en wist toen zeker dat er 2 eieren niet bevrucht zijn (of niet verder gekomen dan een paar dagen), die heb ik weggedaan. De andere 2 zien er prima uit voor de termijn en liggen er nu dus nog in.

Ik hoop natuurlijk op 2 gezonde kuikens. Ik kan een opfokbak lenen bij de kinderboerderij en wil proberen ze na een week of 6 in een afgesloten deel van mijn kippenren (met apart nachthok) langzaam laten integreren met de rest.

Maar stel dat er slechts 1 ei uitkomt en we dus 1 kuiken hebben.... kan ik die de eerste weken alleen laten opgroeien, of is dat zielig? Ik heb weleens eerder maar 1 kuiken gehad, maar die had dan een mama. Kan een kuiken alleen in een opfokbak opgroeien, of is dat te eenzaam?

Het is koffiedik kijken, want in het beste geval hebben we 2 pluizebolletjes, maar ik wil er vast over nadenken.

matispieters
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 jun 2023 20:22
Land: Belgie
M/V: M

Re: Eerste keer broedmachine, beetje sparren is fijn

Berichtdoor matispieters » 18 jun 2023 21:26

Hallo,
In principe zou dat geen kwaad kunnen, maar je moet altijd eens meedenken in de plaats van de kuikens. Liefst is een kuiken niet eenzaam. Kippen, zeker kuikens zijn eigenlijk dieren die het best in een groep moeten gehouden worden. No stress, normaal moet alles goed verlopen dus zou je 2 fluffy’s moeten hebben :-D Ik zou wel aanraden aangezien het je eerste keer met de broedmachine is, wat zoekwerk doen i.v.b. de luchtvochtigheid de laatste dagen.
Veel succes toegewenst!


Terug naar “Voortplanting, eieren, leggen, broeden en kuikens”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten