Dag 19 en luchtvochtigheid

De leg, eieren, broeden, broedmachine, broedsaf maken, kuikens en kuikenopfok
Gebruikersavatar
Danielle
Berichten: 1453
Lid geworden op: 11 dec 2002 19:02
Land:
M/V: V
Locatie: Bodegraven

Dag 19 en luchtvochtigheid

Berichtdoor Danielle » 02 jun 2023 17:56

Op een ander topic heb ik geschreven over de eieren die bij mij vanaf dag 11 in een broedmachine liggen.

Ik hoop hier antwoord te krijgen op twee vragen:

Op de avond voor Hemelvaartsdag, een woensdagavond dus, zijn de eieren onder de kip gegaan. Hemelvaartsdag telde ik als dag 1. Vervolgens gingen ze op de avond van dag 11 de broedmachine in, nadat ze even zonder kip waren geweest. Dat was afgelopen zondag.
A.s. maandag is dag 19. Wanneer doe ik die dag de eieren in de uitkombak? Ik moet werken, dus het wordt of 's morgens vroeg, of einde middag dat ik dat kan doen. Wat is het beste?

En de luchtvochtigheid moet dan omhoog naar 55-65%. Nu heb ik drie eierdopjes water erin staan, waarmee de lv keurig rond 43% blijft. Maar die eierdopjes moet ik 2-3 keer per dag bijvullen, anders is alles verdampt. Ik begreep dat je vanaf dag 19 de machine niet meer mag openen. Hoe doe je dat dan met het water? Grotere bak water? Lastig als het dan weer te vochtig wordt, je kan niet meer bijsturen als de machine niet open mag.

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5576
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Dag 19 en luchtvochtigheid

Berichtdoor tuff cookie » 02 jun 2023 19:07

Aanstaande maandagavond is dag 19. Hoe lang zijn de eieren zonder verwarming geweest op dag 11 ? Als dat maar kort was b.v 15 min. dan hoef je daar in tijd geen rekening mee te houden. Maar als ze echt koud zijn geworden dan komen de eieren later uit en moeten daardoor ook later pas in de uitkombak. De eieren kunnen beter te laat in de uitkombak dan te vroeg want als je te vroeg stopt met keren komen ze niet uit, te laat wel.
Wat voor broedmachine heb je ?
Hoe groter de oppervlakte water hoe hoger de luchtvochtigheid. Ik zou inderdaad een grotere bak water neerzetten, als je daar de ruimte voor hebt. Liefst wat dieper zodat het lang duurt voor die leeg is. Je kunt de broedmachine nog openen om water bij te vullen zolang er geen ei aangepikt is maar dat kun je niet altijd zien.

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5576
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Dag 19 en luchtvochtigheid

Berichtdoor tuff cookie » 02 jun 2023 19:14

Als er toch te weinig water is op een gegeven moment dan kun je met een verstuiver warm water verstuiven in de broedmachine als je hem opent. Opletten dat je niet op de eieren richt want dan kunnen de kuikens verdrinken (krijgen geen lucht meer door de schaal)

Gebruikersavatar
Danielle
Berichten: 1453
Lid geworden op: 11 dec 2002 19:02
Land:
M/V: V
Locatie: Bodegraven

Re: Dag 19 en luchtvochtigheid

Berichtdoor Danielle » 02 jun 2023 20:05

Bedankt voor de reacties Tuff cookie.

Op dag 11 zijn de eieren zeker 2 uur zonder warmte geweest. Hen was ermee opgehouden, ze had een ei kapotgemaakt en had de rest onder het zaagsel geschoffeld. Ik moest toen snel de broedmachine halen.

De eieren zijn dus wel koud geweest.

Het is een MS broedmachine, een ouder model.

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5576
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Dag 19 en luchtvochtigheid

Berichtdoor tuff cookie » 02 jun 2023 20:46

Mooi dat je zo snel een broedmachine hebt kunnen vinden !
Dan hebben ze een achterstand in ontwikkeling. De broedmachine moest ook nog eerst op temperatuur komen en de eieren weer doorwarmen. Ik zou ze dan pas dinsdagochtend in de uitkomst bak leggen, niet eerder.

Pearlsofpassion
Berichten: 4352
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Dag 19 en luchtvochtigheid

Berichtdoor Pearlsofpassion » 02 jun 2023 20:50

Ik ook.
En duimen he...

Gebruikersavatar
Danielle
Berichten: 1453
Lid geworden op: 11 dec 2002 19:02
Land:
M/V: V
Locatie: Bodegraven

Re: Dag 19 en luchtvochtigheid

Berichtdoor Danielle » 02 jun 2023 21:00

Bedankt! Dan doe ik het dinsdagochtend.

Ik werk als vrijwilliger op een kinderboerderij, daar kon ik de broedmachine halen. Blij toe, anders waren de kuikens zeker doodgegaan. Nu is het natuurlijk nog steeds afwachten, maar ik heb gisteren, dag 15, vlug even geschouwd en het zag er goed uit bij 2 van de 4 die erin lagen. Over de andere 2 had ik al eerder twijfels en die bleken gister ook echt niet ontwikkeld, die heb ik weggedaan. Er liggen nu dus nog maar 2 eieren in.

Zouden jullie op mijn andere topic ('Voor het eerst een broedmachine, even sparren is fijn') mijn vraag willen lezen over wat als er maar één kuiken zou zijn straks?

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5576
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Dag 19 en luchtvochtigheid

Berichtdoor tuff cookie » 02 jun 2023 21:34

Als er maar 1 kuiken uit zou komen dan is dat kuiken alleen en dat kan niet. Zonder moeder en zonder soortgenootjes. Zelf heb ik het ook eens gehad dat er maar 1 kuiken uitkwam, toen heb ik zo snel mogelijk 2 kuikens erbij gehaald.

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5576
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Dag 19 en luchtvochtigheid

Berichtdoor tuff cookie » 02 jun 2023 21:41

Een kuiken met een moeder kan heel goed. Een kuiken alleen niet, wel met andere kuikens. Liefst van de zelfde leeftijd.
Maar zo te lezen zullen ze vast wel beide uitkomen. We horen graag hoe het verder verloopt.

Gebruikersavatar
Danielle
Berichten: 1453
Lid geworden op: 11 dec 2002 19:02
Land:
M/V: V
Locatie: Bodegraven

Re: Dag 19 en luchtvochtigheid

Berichtdoor Danielle » 07 jun 2023 13:29

Maandagavond was dus dag 19. Ik heb de eieren dinsdagochtend in de uitkombak gelegd, op advies van hier.

Nu 30 uur na het in de uitkombak leggen, zie ik nog niks. Maar dat zou moeten kunnen? Het is dus vandaag dag 21, maar eigenlijk vanavond pas.


Terug naar “Voortplanting, eieren, leggen, broeden en kuikens”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten