Kuikens op snuffelstage buiten

De leg, eieren, broeden, broedmachine, broedsaf maken, kuikens en kuikenopfok
ditisanne
Berichten: 16
Lid geworden op: 03 dec 2021 12:55
Land: Nederland
M/V: V

Kuikens op snuffelstage buiten

Berichtdoor ditisanne » 23 mar 2024 14:22

Ik heb drie Barnevelder kuikens, nu bijna drie weken oud, zonder hen er bij. Ze zitten nu binnen in een caviakooi, maar zojuist heb ik ze even tien minuutjes buiten neergezet; op snuffelstage :-)

Ze leken het fantastisch te vinden maar ik heb ze toch weer binnengehaald omdat ze (uiteraard) lekker gingen scharrelen en ik niet zeker weet of kuikens zonder hen al snappen wat ze wel of niet mogen eten.

Wat is jullie advies? Ze zagen er heel blij uit maar ik wil geen zieke kuikens... Overigens blijf ik er zelf bij en zou ik ze niet langer dan een half uurtje naar buiten doen, als de zon schijnt.

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11784
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Kuikens op snuffelstage buiten

Berichtdoor jantien » 23 mar 2024 18:18

Kuikens weten instinctief wel wat te eten en niet te eten, dus als het zonnetje lekker op ze schijnt lekker doorgaan met die snuffelstages :duimop:

ditisanne
Berichten: 16
Lid geworden op: 03 dec 2021 12:55
Land: Nederland
M/V: V

Re: Kuikens op snuffelstage buiten

Berichtdoor ditisanne » 23 mar 2024 18:40

jantien schreef:Kuikens weten instinctief wel wat te eten en niet te eten, dus als het zonnetje lekker op ze schijnt lekker doorgaan met die snuffelstages :duimop:


Ah oke, dan gaan ze morgen bij mooi weer nog een keertje naar buiten. Wist niet of hun moeder leerde wat ze mogen eten of dat ze het zelf snappen. Thanks!

Pearlsofpassion
Berichten: 4377
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Kuikens op snuffelstage buiten

Berichtdoor Pearlsofpassion » 23 mar 2024 19:10

Anders had je ook wel een probleem he. Hoe zouden ze het dan ooit leren? ;)

Er is trouwens niet zoveel dat kippen niet mogen eten.
Niet té veel gras in een keer laten pikken. Als je een iets kaler stukje grond hebt is dat leuker. Kunnen ze lekker in de grond woelen. Beetje gras of onkruid pikken mag he. Maar bouw het wat op.
En geen gemaaid gras geven.

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11784
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Kuikens op snuffelstage buiten

Berichtdoor jantien » 23 mar 2024 19:30

Hoeveelheid gras maakt niets uit hoor, of denk je dat moederkloek de kuikens vertelt van heeehe, nú stoppen met gras eten of wat dan ook ;) :gutgut:
Lekker laten, komt helemaal goed :duimop:

ditisanne
Berichten: 16
Lid geworden op: 03 dec 2021 12:55
Land: Nederland
M/V: V

Re: Kuikens op snuffelstage buiten

Berichtdoor ditisanne » 23 mar 2024 19:36

Pearlsofpassion schreef:Anders had je ook wel een probleem he. Hoe zouden ze het dan ooit leren? ;)



Ja, snap ik, maar dacht dat kippenmagen misschien sterker zijn dan kuikensbuikjes en dat ze daarom alleen nog onder leiding van moeders mogen scharrelen. Maar denk dat de dames blij zijn dat ze er morgen weer even uit mogen!

Gebruikersavatar
Kip La La
Moderator
Berichten: 23015
Lid geworden op: 15 okt 2009 19:24
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Veluwe

Re: Kuikens op snuffelstage buiten

Berichtdoor Kip La La » 23 mar 2024 20:59

Ik heb een aantal keer kuikens binnen op laten groeien en ik nam ze altijd mee naar buiten in de tuin, dan pieren ze een beetje rond en gaan bijvoorbeeld tussendoor even uitrusten op je schoot.
Als je er toch bij bent..
Wat je inderdaad wel moet doen, zulke kukies zijn veel te klein om alleen buiten te zijn.
En ze zien jou toch als hun moeder denk ik, ze volgen jou?
Veel plezier samen hoor.

Pearlsofpassion
Berichten: 4377
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Kuikens op snuffelstage buiten

Berichtdoor Pearlsofpassion » 23 mar 2024 21:42

jantien schreef:Hoeveelheid gras maakt niets uit hoor, of denk je dat moederkloek de kuikens vertelt van heeehe, nú stoppen met gras eten of wat dan ook ;) :gutgut:
Lekker laten, komt helemaal goed :duimop:


Als ze te veel gras eten. Dan kan de krop verstoppen. Is bij volwassen kippen ook zo. Dat is zeldzaam, maar het kan.
Daarbij komt dat deze kuikens nog niets gewend zijn van groenvoer, vermoed ik, dus dan bouw je dat beter wat op. Als ze met een kloek buiten lopen krijgen ze dat van geboorte af en zijn dus meer gewend.
En dan eet de kloek idd ook geen bergen gras. Dat zie ik mijn kloeken toch een stuk minder doen dan als het enkel voor zichzelf is. Een beetje wel. En dat is heel gezond ook.

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11784
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Kuikens op snuffelstage buiten

Berichtdoor jantien » 23 mar 2024 22:19

Pearlsofpassion schreef:
jantien schreef:Hoeveelheid gras maakt niets uit hoor, of denk je dat moederkloek de kuikens vertelt van heeehe, nú stoppen met gras eten of wat dan ook ;) :gutgut:
Lekker laten, komt helemaal goed :duimop:


Als ze te veel gras eten. Dan kan de krop verstoppen. Is bij volwassen kippen ook zo. Dat is zeldzaam, maar het kan.
Daarbij komt dat deze kuikens nog niets gewend zijn van groenvoer, vermoed ik, dus dan bouw je dat beter wat op. Als ze met een kloek buiten lopen krijgen ze dat van geboorte af en zijn dus meer gewend.
En dan eet de kloek idd ook geen bergen gras. Dat zie ik mijn kloeken toch een stuk minder doen dan als het enkel voor zichzelf is. Een beetje wel. En dat is heel gezond ook.


Ben ik toch niet met je eens Pop.
Ik heb mijn kuikens, en dat zijn er heel veel geweest in de loop der jaren, met of zonder hen altijd in het begin een paar weken in een apart hok moeten houden daar ik last van ratten heb. Daarna mochten ze met kloek naar buiten onder mijn toeziend oog tot ze groot genoeg werden en kuikens alleen ook wanneer ze groot genoeg werden.
Dus de eerste weken ook geen groentjes te bekennen geweest en daarna perfect buiten :duimop:
Bij kuikens nog nooit meegemaakt dat ze krop vol hadden met gras en bij volwassen dieren maar een enkeling geweest in 33 jaar waar de boel verstopt bij raakte door een te lange grassoort die naar binnen werd gewerkt. En dan eigenlijk ook altijd bij de grote orpington die qua krop hier best wel gevoelig voor zijn.
Natuurlijk kàn het eens gebeuren, maar dat is echt een zeldzaamheid en je moet mensen daar dan ook niet te bang voor maken vind ik..

Pearlsofpassion
Berichten: 4377
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Kuikens op snuffelstage buiten

Berichtdoor Pearlsofpassion » 24 mar 2024 05:24

Nou ja, bang voor maken.
Dat was ook niet de bedoeling he.
Ze vroeg waar ze op kon letten en ik zei gewoon niet té veel gras. Als je nu zou zien dat ze aan 1 stuk door gras gaan lopen pikken, dan zou ik dat toch even onderbreken. Niet dat ik dat verwacht, maar je weet toch maar nooit dat er een kuiken dat begint te doen. Er zit geen kloek bij he.
TS is duidelijk onervaren en wil weten wat er fout zou kunnen gaan en dat is het enige dat ik kan bedenken. Niet dat kuikens standaard te veel gras gaan eten, maar in het geval dat ze dat zouden doen..

Op sommige internetsites beweren ze dat gras zowiezo levensgevaarlijk is, maar daar ben ik het voor alle duidelijkheid totaal niet mee eens.. Vandaar dat ik er nog bij zei dat gras en onkruid heel gezond is.
Qua opbouwen, ik heb ook nooit problemen met groenvoer, maar anderen hier wel en ik dacht dus altijd dat dat eraan lag wat ze van kleins af gewend zijn en dat je de darmen daaraan moet laten wennen. Kan zijn dat ik me vergis, maar dat wordt vb bij konijnen ook aangeraden.


Terug naar “Voortplanting, eieren, leggen, broeden en kuikens”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten