Kip broeds...

De leg, eieren, broeden, broedmachine, broedsaf maken, kuikens en kuikenopfok
Gebruikersavatar
Kippenboerke4
Berichten: 268
Lid geworden op: 14 dec 2023 10:48
Land: Belgie
M/V: M

Re: Kip broeds...

Berichtdoor Kippenboerke4 » 10 apr 2024 13:52

De bloedluisplaag heb ik onder controle kunnen houden er zijn zo goed als geen bloedluizen meer.
Ik ben heel blij dat ik het heb kunnen bestrijden en op tijd heb ontdekt.
Een hen heeft nu fellere rode kam dan ervoor dus de bloedluizen zijn goed bestreden.

Gebruikersavatar
Kippenboerke4
Berichten: 268
Lid geworden op: 14 dec 2023 10:48
Land: Belgie
M/V: M

Re: Kip broeds...

Berichtdoor Kippenboerke4 » 10 apr 2024 17:10

En nu even terug over mijn broedende hen.
Is het normaal dat haar kam bleker uitziet dan normaal?

Pearlsofpassion
Berichten: 4413
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Kip broeds...

Berichtdoor Pearlsofpassion » 10 apr 2024 20:33

Ja dat is normaal.
Maar je kan je niet baseren op de kamkleur van je andere hen om bloedluis in de gaten te houden hoor.
Tegen dat ze bleker worden hebben ze al bloedarmoede!

Jantien heeft gelijk! Als de bloedluizen bij je broedende kip kunnen heb je straks misschien een dode kip. Dus goed opletten en preventief diatomeeenaarde gebruiken hoor!

Ik heb ondertussen dus meer broedende kippen gehad die niet komen eten dan wel. Dus dat stukje kan ik niet bevestigen. Ik haal ze er dus af en toe wel even af. Tenzij de laatste 2 dagen uiteraard..

Gebruikersavatar
Kippenboerke4
Berichten: 268
Lid geworden op: 14 dec 2023 10:48
Land: Belgie
M/V: M

Re: Kip broeds...

Berichtdoor Kippenboerke4 » 10 apr 2024 20:55

Hoe vaak haalde je ze er dan af op 3 weken?
En gaan ze dan wel weer broeden?

Pearlsofpassion
Berichten: 4413
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Kip broeds...

Berichtdoor Pearlsofpassion » 10 apr 2024 21:49

Gewoon even eraf om te gaan eten. Meer niet. Ze gaan dan eten, drinken, nemen een zandbad en doen een grote boodschap. Normaal doet een kip dat zelf, elke dag of om de paar dagen. Tuurlijk gaan ze dan terug broeden. Als broedaf maken zo eenvoudig zou zijn...

Bij mijn huidige kloek zal ik opgelucht zijn als ze morgen met haar kroost op pad gaat ( ze zijn vandaag uitgekomen) en eindelijk zelf ook wat gaat eten. Want ondanks dagelijks of om de 2 dagen eraf zetten, at ze nauwelijks. Ze heeft dan ook nauwelijks mest geproduceerd en grotendeels groen, daardoor wist ik ook dat ze vrijwel niets at. Als een kip het zelf regelt, haal ik haar er niet af. Dan laat ik haar gerust.
Maar als ze 3 dagen niet komt eten, vind ik dat ze kans genoeg gehad heeft en dwing ik haar dus af en toe om even de beentjes te strekken en toch minstens een paar graantjes mee te pikken en wat te drinken.

frankip
Berichten: 2993
Lid geworden op: 15 jan 2009 20:07
Land: nl
M/V: M

Re: Kip broeds...

Berichtdoor frankip » 11 apr 2024 06:23

Kippenboerke4 schreef:De bloedluisplaag heb ik onder controle kunnen houden er zijn zo goed als geen bloedluizen meer.
Ik ben heel blij dat ik het heb kunnen bestrijden en op tijd heb ontdekt.
Een hen heeft nu fellere rode kam dan ervoor dus de bloedluizen zijn goed bestreden.

Ik zou er niet zo snel op vertrouwen dat je de plaag onder controle hebt, Zelfs de meest ervaren kippenhouders hier op t forum doen er weken over , om zeker te zijn dat alles weg is . Dan lijkt t me raar dat t jouw in een paar dagen lukt. Ik zou toch echt nog eens goed controleren. Een broedse kip is t perfecte slachtoffer voor bloedluis. En zelfs al overleven er maar een paar , heb je binnen een week weer een explosie , en leeggezogen kippen.

Gebruikersavatar
Kippenboerke4
Berichten: 268
Lid geworden op: 14 dec 2023 10:48
Land: Belgie
M/V: M

Re: Kip broeds...

Berichtdoor Kippenboerke4 » 11 apr 2024 09:52

Kippenboerke4 schreef:En de broedende hen wordt weggejaagd van het nest door de andere hennen, en de andere hennen leggen dan een ei erbij en dan gaat ze er terug op zitten.
Kan dit kwaad?



Ik heb dit al gevonden. Mijn ander zijdehoentje zit niet graag op een andere legnest om eieren te leggen.
Ze pikt dan op de broedende hen .Eerst deed de broedende hen niets maar nu pikt ze gewoon terug.
Is dit erg?
Moet ik mijn ander zijdehoentje appart zetten?

MilMol
Berichten: 148
Lid geworden op: 26 apr 2019 17:54
Land: Hongarije
M/V: V

Re: Kip broeds...

Berichtdoor MilMol » 11 apr 2024 10:49

Ik vind dat je maar slecht bent voorbereid op het uitbroeden van kuikens. Op zijn minst had je toch een tweede hokje paraat moeten hebben waarin je de broedende hen had kunnen onderbrengen.

Heb je wel een stuk van de ren en het buitenverblijf afgezet waarin straks de kloek met de kuikens kunnen verblijven totdat de kuikens groot genoeg zijn?

En die bloedluis plaag van kortgeleden baart me ook zorgen. Bereid je voor op veel ellende zou ik zeggen.
Je komt superenthousiast op mij over als het gaat over je kipjes, maar ook als een nog jong iemand die eraan begonnen is zonder op zijn minst een basisniveau aan kennis over het houden van kippen en alles wat daarbij hoort.

Heb je wel een warmtelamp/-plaat en andere basiszaken voor als je bijvoorbeeld één of meerdere kuikens apart moet zetten? Kuikenvoer?

Pearlsofpassion
Berichten: 4413
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Kip broeds...

Berichtdoor Pearlsofpassion » 11 apr 2024 12:28

Kippenboerke4 schreef:
Kippenboerke4 schreef:En de broedende hen wordt weggejaagd van het nest door de andere hennen, en de andere hennen leggen dan een ei erbij en dan gaat ze er terug op zitten.
Kan dit kwaad?



Ik heb dit al gevonden. Mijn ander zijdehoentje zit niet graag op een andere legnest om eieren te leggen.
Ze pikt dan op de broedende hen .Eerst deed de broedende hen niets maar nu pikt ze gewoon terug.
Is dit erg?
Moet ik mijn ander zijdehoentje appart zetten?


Daar hebben we al op geantwoord én staat in de link die ik je stuurde. Lees dat nu eerst grondig door!

Haal deze eieren weg en bereid je eerst voor. Je hebt 2 zijdehoentjes die worden deze zomer nog vaak genoeg broeds.

Gebruikersavatar
Kippenboerke4
Berichten: 268
Lid geworden op: 14 dec 2023 10:48
Land: Belgie
M/V: M

Re: Kip broeds...

Berichtdoor Kippenboerke4 » 11 apr 2024 18:46

MilMol schreef:Ik vind dat je maar slecht bent voorbereid op het uitbroeden van kuikens. Op zijn minst had je toch een tweede hokje paraat moeten hebben waarin je de broedende hen had kunnen onderbrengen.

Heb je wel een stuk van de ren en het buitenverblijf afgezet waarin straks de kloek met de kuikens kunnen verblijven totdat de kuikens groot genoeg zijn?

En die bloedluis plaag van kortgeleden baart me ook zorgen. Bereid je voor op veel ellende zou ik zeggen.
Je komt superenthousiast op mij over als het gaat over je kipjes, maar ook als een nog jong iemand die eraan begonnen is zonder op zijn minst een basisniveau aan kennis over het houden van kippen en alles wat daarbij hoort.

Heb je wel een warmtelamp/-plaat en andere basiszaken voor als je bijvoorbeeld één of meerdere kuikens apart moet zetten? Kuikenvoer?




Ik heb al kuikenvoer, ik heb een warmtelamp, en ik heb een apparte ren voor binnekort en ik ben al van gisteren een hok aan het zoeken.En ik ken de basiskennis wel genoeg.Dit is de eerste keer dat ik kippen hou.
Maar altijd die berichten die soms als commentaar aankomen is wel niet leuk, hoewel ik het wel begrijp dat jullie alleen willen helpen.


Terug naar “Voortplanting, eieren, leggen, broeden en kuikens”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten