Nieuwe (broed) ronde, nieuwe (betere) kansen?

De leg, eieren, broeden, broedmachine, broedsaf maken, kuikens en kuikenopfok
MilMol
Land: Hongarije
M/V: V

Re: Nieuwe (broed) ronde, nieuwe (betere) kansen?

Berichtdoor MilMol » 14 jun 2024 18:29

tuff cookie
Land: nederland

Berichtdoor tuff cookie » 14 jun 2024 19:28

Oh leuk, een filmpje ! Echt enig om te zien :-D Ze zijn lekker levendig.

MilMol

Berichtdoor MilMol » 15 jun 2024 10:58

Het kuiken met de afwijkende pootjes is overleden, dus er zal meer aan de hand zijn geweest.
Bij het optillen van de warmteplaat om te checken of alles nog in leven was vond ik nog een kuiken dat niet goed bewoog. In dit geval staat het linkerpootje te ver naar voren. De rechter staat anatomisch goed. Ik heb vit. B in het water gedaan en verder is het een kwestie van aankijken of het beter gaat bewegen.

De rest is druk aan het eten, drinken, scharrelen en over elkaar heen duikelen. Vandaag gaan de buurvrouw en ik alle kuikens eens goed checken en kijken of we aan de hand van de lengte van de veerpennen aan het uiteinde van de vleugel een voorspelling kunnen doen van het geslacht. En dan later kijken in hoeverre de gescoorde aantallen overeenkomen met de werkelijkheid.

We zouden dit onderscheid moeten kunnen zien (bron: https://www.sites.ext.vt.edu/virtualfar ... inked.html):
Afbeelding

tuff cookie

Berichtdoor tuff cookie » 15 jun 2024 11:31

Volgens mij geldt dit niet voor alle rassen. Misschien heb je ook iets aan deze site, zie link;
chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/http://www.aviculture-europe.nl/nummers/10N02A15.pdf

Pearlsofpassion
Land: Belgie

Berichtdoor Pearlsofpassion » 15 jun 2024 14:32

Je kan beter opzoeken hoe je patrijsje herkent aan de tekening.
Dat is veeel betrouwbaarder.
En best goed te doen. Patrijsjes vallen zelfs onder scheikuikens. De donkere en afgelijnde strepen op de rug en duidelijke oogstreep zijn vrouwtjes. Mannetjes zijn vager qua tekening.
Je hebt allemaal patrijzen. Hier en daar kleurverschil maar toch. Zo zou je het best goed moeten kunnen voorspellen.

MilMol

Berichtdoor MilMol » 16 jun 2024 13:28

Ik heb vanmorgen geprobeerd om de kuikens te sexen o.b.v. Zowel de veerpennen op de vleugels als de uiterlijke kenmerken zoals die voor Welsummers geldt:

De vleugeltest ging inderdaad niet op. Zowel kuikens met de uiterlijke kenmerken van een haan
(minder sterke tekening op de rug en minder of geen oog-streep) als van een hen (sterke tekening op kop en rug en heldere, donkere oog-streep) hadden op de vleugeltip lange veerpennen.

Ik denk op basis van de strepen op de kop en de rug en de oog-streep 20 hennen en 11 hanen geteld te hebben.
Twee kuikens blijven lastig en zijn een vraagteken.

Wie goed meetelt komt op 33 kuikens. Dat klopt. Ik heb twee kuikens in laten slapen. Naast de pootafwijkingen aten ze en dronken ze niet, hoe vaak ik het ook aanbood en ze verzwakten met het uur. Ik denk dat er meer aan de hand was, dus ik heb ze een snelle en humane dood gegund.
Ik ontdekte vanmorgen tijdens het sexen nog een kuikentje met kromme tenen aan het rechter pootje, waaromheen ik een pleister heb geplakt om te corrigeren. Ik denk dat de instabiele temperatuur in de eerste week in de oude broedmachine mogelijk een rol heeft gespeeld.

Vanmorgen een rondetafelgesprek bij de voertoren:
Afbeelding

tuff cookie

Berichtdoor tuff cookie » 16 jun 2024 16:45

Mooi resultaat !
Zou 1 voertorentje genoeg zijn voor zoveel kuikens ?

MilMol

Berichtdoor MilMol » 16 jun 2024 17:32

Ja, TC, dat vroeg ik me dus ook af na het zien van de foto, dus:

Afbeelding
:duimop: :duimop: :duimop:

MilMol

Berichtdoor MilMol » 16 jun 2024 17:34

En ik denk dat we ook vrij snel zullen moeten verhuizen naar een ruimer onderkomen als ik het zo zie. Natuurlijk staat er ook nog een grote warmteplaat in de kooi, maar ze blijven niet zo klein hè. :gutgut:

tuff cookie

Berichtdoor tuff cookie » 16 jun 2024 19:24

Ja :-D dat dacht ik ook net en misschien nog zo'n voerbakje erbij zodat ze allemaal tegelijk kunnen eten ? Ook de iets minder brutalen ?

Terug naar “Voortplanting, eieren, leggen, broeden en kuikens”