Kuikens eten niet, moeder blijft op nest zitten

De leg, eieren, broeden, broedmachine, broedsaf maken, kuikens en kuikenopfok
Ruthhje
Land: Nederland
M/V: V

Kuikens eten niet, moeder blijft op nest zitten

Berichtdoor Ruthhje » 11 jun 2024 06:22

Goedemorgen, afgelopen zaterdag zijn onder mijn moederkoek 3 vd 5 eieren uitgekomen. De moeder blijft echter nog steeds op het mest zitten en wijst de kuikens niet het eten en drinken. Ik heb de kuikens nu zelf laten drinken, dat gaat goed, maar er is maar eentje die iets gegeten heeft (kuikenmeel). Zonet weer even geprobeerd, maar ze drinken alleen. Na 3 dagen zouden ze wel moeten gaan eten toch? Ik heb alleen ervaring met de broedmachine en dacht dat de moederkip alles zelf zou regelen, niet dus. Ze zitten nu tijdelijk in m'n kuikenhok omdat het gisteren zo hard regende en ze in het nachthok onderin toch last van lekkend water kregen. Kuikenhok is 100 bij 50 cm, moeder ligt aan 1 kant, aan de andere kant het water en eten. Kuikens komen ook niet zelf onder de moeder vandaan om te eten, ik heb er een camera opstaan, dus kan dat zien. Ik snap er niks van, ze kijken niet eens naar het eten, terwijl ik wel met mijn vinger erop tik en al op een keikenpapiertje gestrooid en alles gedaan zoals ook met mijn broedmachine kuikens.

Weet iemand wat te doen? De kuikens komen nog niet zwak over trouwens, wel een beetje wiebelen, maar dat is meer omdat ze nog zo jong zijn. Ik zie niet echt bijzonderheden verder dus. Ook gek dat moeder niks doet, ze eet en drinkt ook niet. Misschien kan ik haarvandaag even echt buiten zetten in de ren, gisteren met de hele dag regen was dit geen doen. Ik ben ook van plan het hele hok schoon te maken en ze weer de oude plek te geven, onder in de ren een stuk afgezet, op de zwarte grind met stro en zaagsel. Moeder kan naar buiten als ze wil, maar blijft dus zitten. Ik kan ze ook onder onze veranda zetten met een konijnenren afgezet stuk, zodat ze wellicht wat meer gaat rondlopen en niet steeds op haar nest blijft. Maar moet wel een plekje voor de kuikens hebben en daar gaat de moeder ook meteen weer liggen. In het ergste geval kan ik de kuikens ook alleen in het kuikenhok doen met een warmteplaat, maar dat heb ik het liefst niet natuurlijk.

Dus hoe krijg ik moeder in beweging om de kuikens te stimuleren te eten en hoe krijg ik de kuikens aan het eten, want dat wordt na 3 dagen toch wel tijd!

Ik hoop dat iemand kan helpen. Heel erg bedankt alvast!

tuff cookie
Land: nederland

Re: Kuikens eten niet, moeder blijft op nest zitten

Berichtdoor tuff cookie » 11 jun 2024 06:57

Blijft ze zitten omdat er nog eieren onder haar liggen ? Zo ja, dan die weghalen.
Het eten zou ik dicht bij de kloek zetten. Is er voldoende licht. Ze moeten nu inderdaad gaan eten en de moeder ook.

Ruthhje

Berichtdoor Ruthhje » 11 jun 2024 07:22

Dank voor je snelle reactie, erg fijn. Ik heb het eten nu dichtbij de moeder gezet en die pikt er wel van nu. De kuikens blijven nog onder de moeder zitten. Ik probeer zo even een foto te plaatsen van hoe ze nu zitten.

Ruthhje

Berichtdoor Ruthhje » 11 jun 2024 07:28

Ruthhje

Berichtdoor Ruthhje » 11 jun 2024 07:33

Zo kan het wel voor vandaag in elk geval lijkt me? Ik zal het nachthok verschonen zodat alles weer droog is. Daar hebben ze meer plek om rond te lopen namelijk, maar is het wellicht in de hoek waar ze zitten wel iets donkerder. Ik plaats daar ook nog een foto van, hoe ze gisteren zaten dus. Zojuist liep 1 vd kuikens wel even onder de moeder weg, dus wellicht ben ik iets te ongeduldig. Ik dacht dat bij natuurbroed alles vanzelf zou gaan, maar ben er drukker mee dan met m'n broedmachinekuikens. Komt ook nu door die regen gisteren, wat een dramawas dat. Gelukkig kwam ik erachter dat het te nat werd daar!

Ruthhje

Berichtdoor Ruthhje » 11 jun 2024 07:35

tuff cookie

Berichtdoor tuff cookie » 11 jun 2024 07:41

Nou ja, ik zou ook wel denken dat ze nu moeten eten. Zou toch zorgen dat ze wat meer licht krijgen dat stimuleert het rondlopen.

Ruthhje

Berichtdoor Ruthhje » 11 jun 2024 07:44

Oké, dank je wel, ik ga het helemaal licht maken en dan kijk ik het vandaag nog aan. Anders kom ik we leer terug. De moederkip heb ik nu trouwens geprakt ei gegeven, dat eet ze, het kuikenmeel niet echt..mogen de kuikens dit ook eten eventueel? En is het oké om deze soms even onder moeder vandaan te halen om ze te stimuleren te eten? Met drinken werkte dit wel gisteren, gelukkig hebben ze wel allemaal gedronken dus..

tuff cookie

Berichtdoor tuff cookie » 11 jun 2024 08:18

Ja, allemaal goeie ideeën ! Geprakt gekookt eidooier door het kuikenvoer prakken en inderdaad op de grond voor de kloek leggen. Je kunt zeker de kuikens af en toe eronderuit halen als dit niet gebeurt. Maar grote kans als er voldoende licht is dat er beweging in komt.

Ruthhje

Berichtdoor Ruthhje » 11 jun 2024 08:20

Top! Ik heb het net geprobeerd en ze hebben allemaal heel iets gegeten. Ik wacht het af en houd het goed in de gaten. Dank je wel voor je reacties!

Terug naar “Voortplanting, eieren, leggen, broeden en kuikens”