ren of loslopen?

Huisvesting, kippenhokken, zitstokken, legnest, giftige planten in tuin, ren, onderhoud, dichtmaken tegen rovers etc
toktok
Berichten: 24
Lid geworden op: 20 jul 2013 20:34
Land: Nederland
M/V: V

ren of loslopen?

Berichtdoor toktok » 27 jul 2013 17:36

Nou, mijn krielchochintjes zijn er; 3 stuks.Ik heb ze in dit hokAfbeelding

Ben blij met dit hok, maar het is nogal klein; er is een uitloopje van 1,5 m2.
Nu zijn er 2 mogelijkheden:
1. Ik heb inmiddels een uitbreiding gecreëerd mbv panelen voor een mobiele konijnenren. Daarmee is de uitloop in totaal 8 m2 geworden. Dat is op zich voldoende voor mijn 3 krielen. Er zit voor de zekerheid een net overheen tegen uit- en inbrekers.
2. In plaats daarvan zou ik ook de kippen los kunnen laten; mbv een extra afzetting èn de panelen kan ik alle uitgangen en de doorgangen naar de buren blokkeren. Dat de kipjes bij de buren op visite gaan, is nl. een absolute no-go hier. Alleen durf ik ze dan niet alleen te laten, dus dat betekent dat ze opgesloten worden als wij beiden aan het werk zijn; 2 hele en 1 halve dag per week.

Combineren van beide mogelijkheden wordt te lastig; dat zit er niet in.

Welke mogelijkheid zouden jullie kiezen?

Gebruikersavatar
Kip La La
Moderator
Berichten: 23303
Lid geworden op: 15 okt 2009 19:24
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Veluwe

Re: ren of loslopen?

Berichtdoor Kip La La » 27 jul 2013 18:03

Ik zou zeker gaan voor de tweede optie.
Vrij rond kunnen lopen is toch vele malen fijner dan Altijd maar in een en dezelfde ruimte moeten zitten?
Het zal voor jullie ook meer plezier aan de kippen garanderen.
De dagen dat je werkt zitten ze dan vast maar wel veilig.
Nu de dagen lang zijn kunnen ze ook na je werktijd nog los lopen.

Gebruikersavatar
muskuslove
Berichten: 414
Lid geworden op: 25 apr 2013 10:52
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Zoetermeer

Re: ren of loslopen?

Berichtdoor muskuslove » 28 jul 2013 20:10

Absoluut los laten lopen ja. Dat is veel fijner voor hun. Ik heb ook drie cochin krieltjes, die lopen al vanaf het begin los. Ze blijven keurig in mijn tuin. Die word aan èèn kant afgeschermt door een schutting van ongeveer 1.50 hoog en aan de andere kant door een hek van 1.10 hoog. Ook hebben we in de poort naast het huis een hek geplaatst van 1.10 hoog. Ze hebben het naar hun zin en hoeven nooit opgesloten te zitten. Ik heb al vanaf het begin gezegt "laat ze maar los lopen, we komen er vanzelf achter of het gaat of niet". En het gaat dus. Voor de kippen is dit ook veel fijner. Probeer het gewoon. Zorg dat alle kieren gedicht zijn en beschouw je tuin als èèn grote ren.

Gebruikersavatar
Mark
Berichten: 859
Lid geworden op: 20 feb 2012 19:57
Land: nederland
M/V: M
Locatie: Hoevelaken

Re: ren of loslopen?

Berichtdoor Mark » 28 jul 2013 21:58

Loslopen, is gezonder voor ze, het is dan leuker om naar je kippen te kijken.
En als je last heb van de poep laat je ze desnoods een uur of 3-4 los.

kipperdekip
Berichten: 606
Lid geworden op: 16 mei 2012 10:20
Land: nederland
M/V: V

Re: ren of loslopen?

Berichtdoor kipperdekip » 29 jul 2013 08:44

Ik zou ze lekker los laten lopen. Mijn kipjes lopen ook los in mijn stadstuin. Hier blijven ze keurig in onze eigen tuin. De meeste kippen zijn wel honk vast. De ene kant van de medaille is dat je wel eens een kip zou kunnen verliezen omdat ze wat meer risico lopen. De andere kant is dat ze dan wel altijd een goed leven hebben gehad.

Emlyn
Berichten: 10
Lid geworden op: 04 aug 2013 21:53
Land: Nederland
M/V: V

Re: ren of loslopen?

Berichtdoor Emlyn » 05 aug 2013 21:02

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum en heb nog geen kippen, maar overweeg ze te gaan houden. Ik heb een redelijk grote tuin (ca. 350 m2) rondom het huis waar ze goed los zouden kunnen lopen. Om de tuin een schutting die grotendeels begroeid is met klimop, alleen aan 1 kant niet. Die kant is ongeveer 1.50m hoog en erachter is een sloot. Aan de voorkant is de poort naar de oprit. Daar is in plaats van een schutting betongaas als afscheiding, met mazen van 10x10 cm.

Ik vraag me nu af of het mogelijk is de kippen hier los te laten lopen. Kleine kippetjes zullen niet over de schutting heen vliegen begrijp ik? Want dan zouden ze daarachter in de sloot terecht kunnen komen... :crazyeyes: ... En kippen kunnen nog steeds niet zwemmen bij mijn weten. Aan de voorkant kunnen ze door het hek heen de oprit op, maar ik kan me niet voorstellen dat ze dat doen want dat is een betonnen vlakte... Wat denken jullie? Kunnen kippen ook buiten rondscharrelen als er niemand thuis is of dan toch maar een hok met een ren nemen? Kunnen katten ze te pakken nemen? En komt de hele tuin niet vol met mest te liggen? Die schijnt vrij scherp te zijn...

Mijn man is om die reden nogal terughoudend. Hoor graag jullie adviezen/ervaringen!

Gebruikersavatar
dragonfly
Berichten: 163
Lid geworden op: 11 jan 2012 12:07
Land: NL
M/V: M

Re: ren of loslopen?

Berichtdoor dragonfly » 05 aug 2013 23:40

je kunt er beter vanuit gaan dat grote wat zwaardere kippen minder goed kunnen vliegen, maar het is over het algemeen ras gebonden. Orpingtons, australorps, zijdehoeders etc zullen geen enorme stukken gaan vliegen.

zolang je een goed nachthok heb waar de kippen altijd naar toe kunnen,is vrij in de tuin laten lopen geen enkel probleem. Ook niet als je er niet bent. En katten zullen zich niet wagen aan een grote australorp, brama oid, ze kijken wel uit. Helemaal als je ook een haan heb (mijn geld staat dan op de haan). :cool:

betreffende de mest... kippenpoep kun je vaak zo met de hand oppakken zonder je handen te bevuilen. Een kip legt echter ook minimaal 1 x per dag een soort chocolade vla fletsje. en als je het over 'scherp' hebt met betrekking tot de geur, dan bedoel je deze chocovla. Zeer apart geurtje, overigens nu ook weer niet lang te ruiken. verder ruiken wij de kippen eigelijk nooit, ook niet vlak naast de ren of zo. als ze vrij in de door jouw genoemde tuin lopen, zal je de kippen naar ik verwacht nooit ruiken, op een verse chocovla na dan. :gutgut:

Ik ga er overigens vanuit dat je niet 12+ kippen wil? een kippie of 5 a 6 lijkt me perfect. Als je dan australorps neemt, moet je wel flink doreten met de eieren, want die leggen lekker door :duimop:

José
Berichten: 8278
Lid geworden op: 10 mar 2009 11:21
Land: Nederland
M/V: V
Contacteer:

Re: ren of loslopen?

Berichtdoor José » 05 aug 2013 23:52

Emlyn schreef:Hallo allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum en heb nog geen kippen, maar overweeg ze te gaan houden. Ik heb een redelijk grote tuin (ca. 350 m2) rondom het huis waar ze goed los zouden kunnen lopen. Om de tuin een schutting die grotendeels begroeid is met klimop, alleen aan 1 kant niet. Die kant is ongeveer 1.50m hoog en erachter is een sloot. Aan de voorkant is de poort naar de oprit. Daar is in plaats van een schutting betongaas als afscheiding, met mazen van 10x10 cm.

Ik vraag me nu af of het mogelijk is de kippen hier los te laten lopen. Kleine kippetjes zullen niet over de schutting heen vliegen begrijp ik? Want dan zouden ze daarachter in de sloot terecht kunnen komen... :crazyeyes: ... En kippen kunnen nog steeds niet zwemmen bij mijn weten. Aan de voorkant kunnen ze door het hek heen de oprit op, maar ik kan me niet voorstellen dat ze dat doen want dat is een betonnen vlakte... Wat denken jullie? Kunnen kippen ook buiten rondscharrelen als er niemand thuis is of dan toch maar een hok met een ren nemen? Kunnen katten ze te pakken nemen? En komt de hele tuin niet vol met mest te liggen? Die schijnt vrij scherp te zijn...

Hallo en welkom!
Je kan misschien het betongaas aan de onderkant van wat fijnmaziger gaas voorzien, gewoon verbinden met ijzerdraad. Als je dat zo'n 80 cm hoog doet zal het wel meevallen met uitbreken naar de voorzijde. Als je vliegerige kipjes neemt kan je de vleugels aan 1 kant kortwieken, even googlen of hier op het forum de zoekfunctie gebruiken hoe je dat doet. En niet vergeten na elke rui weer te kortwieken.
Wat de mest betreft: ik heb ook altijd gehoord dat je kippenmest langer moet laten drogen en bewaren voordat je het als volwaardige mest gebruikt. Maar omdat ik nogal lui ben als ik het hok uitmest gooi ik alles tussen- en om de vlierhaag en de veldesdoorn heen, die direct om de boomgaard staan als afscheiding. Die zijn beiden in 2 jaar tijd waanzinnig gegroeid, in tegenstelling tot dezelfde struiken die verderop groeien en tegelijkertijd zijn geplant, maar die geen kippenmest krijgen.
Dus ik ben niet meer zo huiverig voor verse kippenmest bij de planten. En voor de kippen is loslopen veel prettiger!

Esje
Berichten: 37
Lid geworden op: 09 sep 2008 20:12
Land: Nederland
M/V: V

Re: ren of loslopen?

Berichtdoor Esje » 07 aug 2013 10:02

Loslopen deden ze ook altijd bij mij, totdat een kipje blind werd. (Staar).. We hebben een vijvertje en ze is al 2x in het water terecht gekomen! Ze mogen nu enkel los als ik er bij ben. Helaas het is niet anders. Gelukkig lukt het eten en drinken nog aardig.
Gr. Esje

Emlyn
Berichten: 10
Lid geworden op: 04 aug 2013 21:53
Land: Nederland
M/V: V

Re: ren of loslopen?

Berichtdoor Emlyn » 07 aug 2013 13:07

Oke, bedankt voor de reacties. Ik zat te denken aan 2 of 3 kippen. Heb gelezen dat Cochin kippen geschikt zijn voor beginnende kippenhouders. Die zouden ook minder de tuin omwoelen omdat ze veren op hun poten hebben. De krieltjes hebben een kleiner hok nodig maar geven ook kleinere eitjes. Ik heb gelezen dat ze ook niet zo goed kunnen vliegen, maar kortwieken is natuurlijk ook een optie. Wat is jullie advies w.b. een ras wat voor mij geschikt zou zijn? Kriel of gewone kip? Wat is jullie ervaring w.b. schade aan tuinplanten? Ik heb een siertuin (in aanleg, want we wonen hier pas kort) en hecht ook wel aan mooie planten...
En wat doe je in de winter met kippen als het erg vriest en er ligt sneeuw? Kunnen ze dan gewoon naar buiten of moeten ze in hun hok blijven? Of haal je ze dan binnen of hebben jullie verwarming in het kippenhok?

Vragen te over...


Terug naar “Huisvesting”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten