ren of loslopen?

Huisvesting, kippenhokken, zitstokken, legnest, giftige planten in tuin, ren, onderhoud, dichtmaken tegen rovers etc
Gebruikersavatar
Diksy
Berichten: 4148
Lid geworden op: 11 okt 2012 22:24
Land: nederland
M/V: V

Re: ren of loslopen?

Berichtdoor Diksy » 07 aug 2013 13:30

Als je veel waarde hecht aan je siertuin, zou ik wel zorgen dat ze dáár niet bij kunnen komen. Want alles wat enigszins groen is wordt meteen 'verwijderd' :gluiplach:
In de winter kunnen de kippen gewoon naar buiten, sommige kippen zullen, als het sneeuwt, liever binnen willen zitten en anderen malen er niet om. En nee....niet naar binnen halen en geen verwarming in het hok.
Misschien als het heeeeel koud is, wat extrs stro. Maar doorgaans kunnen de kipjes beter tegen de kou, dan tegen de warmte.
Wij zelf hebben een wyandotte kriel, en die legt heel behoorlijke eitjes. Van de cochinkriel weet ik het niet, maar daar zullen andere forummers je vast wel over kunnen inlichten.

Gebruikersavatar
muskuslove
Berichten: 414
Lid geworden op: 25 apr 2013 10:52
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Zoetermeer

Re: ren of loslopen?

Berichtdoor muskuslove » 07 aug 2013 13:51

Ik heb ook drie cochins. En ik heb een tuin met veel planten. Niet in potten, gewoon op de grond. Ze laten alles keurig staan. Ja, ze banjeren er wel eens dwars doorheen, maar het ziet er nog prima uit. Ook mijn grasveld is nog steeds een grasveld. Wel zorg ik dat er altijd andijvie ligt waaraan ze kunnen pikken. Verder merk ik dat ik geen onkruid meer heb. Daar eten ze wel van. Maar van mijn planten als hyacint, lavendel, margriet en nog een aantal eten ze niet. Ook heb ik giftige struiken zoals rododendron en oleander, maar die laten ze ook met rust. Ja, ze plukken de insectjes er tussen uit :-)
Verder vliegen ze niet. Ze blijven keurig binnen de schuttingen van mijn tuin. Aan èèn kant is die maar 1.10 hoog.
Ik zou ze dus niet knippen. Althans, niet als het niet nodig is. Maar daar kom je pas achter wanneer het zover is.

Esje
Berichten: 37
Lid geworden op: 09 sep 2008 20:12
Land: Nederland
M/V: V

Re: ren of loslopen?

Berichtdoor Esje » 07 aug 2013 18:01

Ik heb Cochin krieltjes. Ze zijn erg leuk gezellig en ze kunnen best een beetje graven, maar t valt reuze mee! En ze zijn reuzelief voor kindjes, pikken niet naar vingertjes en zo!

karl
Berichten: 11
Lid geworden op: 08 aug 2007 15:27
Land:
M/V: V
Locatie: Amersfoort

Re: ren of loslopen?

Berichtdoor karl » 17 aug 2013 14:59

Hoi,

Ik heb een vraag die aansluit op dit topic: mijn 3 wyandotte krieltjes mogen sinds een aantal weken af en toe los rondlopen in ons stadstuintje als ik thuis ben.

Echter sinds de kippies de smaak van het loslopen te pakken hebben, zijn ze op de momenten dat ze niet los mogen lopen constant aan het 'zeuren' dat ze uit hun ren willen. Zodra ze me zien gaan ze tegen het gaas aan heen en weer lopen en zeurderig tokken.. en als ze er dan uit mogen zijn ze natuurlijk door het dolle heen.

Kan het kwaad? Op andere momenten hebben ze het in hun ren prima naar de zin, maar ik snap ook wel dat los rondlopen leuker is :P En is er een manier waarop ik het 'zeuren' zou kunnen verminderen? Bijvoorbeeld meer afleiding in de ren, op vaste momenten naar buiten laten, etc? Of zou dat niet helpen?

Ik hoef iniedergeval niet meer te schoffelen... :gutgut:

wyandotte-fan
Berichten: 156
Lid geworden op: 20 sep 2010 20:12
Land: Nederland
M/V: V

Re: ren of loslopen?

Berichtdoor wyandotte-fan » 19 aug 2013 11:12

Mijn kippen doen dat ook.
De ren is nogal kaal, geen planten of gras. Heb er wel 4 stokken in zitten; boomtakken die ik door het gaas heen steek in de hoeken.
Ook heb ik sinds gister een ruif in de ren, ik heb de bovenkant van een kleine hamsterkooi (tralies) met de open kant tegen het gaas gehangen. Ik heb van mijn vader een rol gaas van ongeveer 80 cm hoog waarmee ik een groot stuk gras afzet, zodat we niet in de poep trappen en we hoeven dat stuk gras niet meer te maaien ;) .
Als ze blijven zeuren strooi dan wat gemend graan of meelwormen door de hele ren heen, daarna zijn ze wel even rustig.

Veel succes!

Gebruikersavatar
Kip La La
Moderator
Berichten: 23303
Lid geworden op: 15 okt 2009 19:24
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Veluwe

Re: ren of loslopen?

Berichtdoor Kip La La » 19 aug 2013 11:47

Als je kippen vaak uit het hok mogen en je ze eten geeft als ze het hok weer ingaan zullen ze best tevreden zijn als ze daar een tijdje rustig kunnen zitten.
Loslopen is vanzelfsprekend zoals je zelf al opmerkt het aller aller fijnste.

Gebruikersavatar
viefpief
Berichten: 8226
Lid geworden op: 13 jan 2012 18:20
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Betuwe

Re: ren of loslopen?

Berichtdoor viefpief » 19 aug 2013 12:25

karl schreef: op vaste momenten naar buiten laten


Dat kan wel wat uitmaken. Kippen hebben wel enigszins tijdsbesef en zullen op een gegeven moment doorhebben wanneer het zover is. Nog een tip, het gedrag wat je niet goedkeurt moet je gewoon negeren. Als je de tuin in loopt en ze gaan weer zo zielig lopen doen voor het gaas terwijl het nog geen tijd is, geen aandacht aan schenken. Maar hoe groot is het oppervlak van je ren?

merah
Berichten: 108
Lid geworden op: 22 mei 2009 21:24
Land: Nederland
M/V: V

Re: ren of loslopen?

Berichtdoor merah » 20 aug 2013 16:40

Hier gewoon ren-kippen (wyandotte kriel). Hek is nog geen meter hoog, maar doorgaans blijven ze prima binnen (uitzondering als de deur van het nachthok oid is dichtgevallen of het eten op is, haha).
Buiten het seizoen, waarin ik minder waarde hecht aan mn bloemetjes :gulzig: , mogen ze wel in de tuin. Maar verder hebben ze het prima naar de zin in de ren geloof ik.
1,50m lijkt mij wel voldoende...

Gebruikersavatar
Lieve
Berichten: 13755
Lid geworden op: 01 okt 2002 21:59
Land: Belgie
M/V: V
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: ren of loslopen?

Berichtdoor Lieve » 21 aug 2013 08:10

Vaste gewoontes kan wel eens helpen, maar loslopen is natuurlijk leuker.

merah schreef:Hier gewoon ren-kippen (wyandotte kriel). Hek is nog geen meter hoog, maar doorgaans blijven ze prima binnen (uitzondering als de deur van het nachthok oid is dichtgevallen of het eten op is, haha).
Buiten het seizoen, waarin ik minder waarde hecht aan mn bloemetjes :gulzig: , mogen ze wel in de tuin. Maar verder hebben ze het prima naar de zin in de ren geloof ik.
1,50m lijkt mij wel voldoende...

De hoogte van het hek, dat was de vraag toch niet?... :frons:

merah
Berichten: 108
Lid geworden op: 22 mei 2009 21:24
Land: Nederland
M/V: V

Re: ren of loslopen?

Berichtdoor merah » 21 aug 2013 21:55

Sorry hoor. Was in reactie op een andere vraag in dit topic en een aantal andere reacties daarop.
Zal het nooooooit meer doen. :?


Terug naar “Huisvesting”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten