Wel of niet kieren dichten nachthok

Huisvesting, kippenhokken, zitstokken, legnest, giftige planten in tuin, ren, onderhoud, dichtmaken tegen rovers etc
Esje
Berichten: 37
Lid geworden op: 09 sep 2008 20:12
Land: Nederland
M/V: V

Wel of niet kieren dichten nachthok

Berichtdoor Esje » 06 aug 2013 19:30

Hi,
Morgen komt mijn nieuwe kippenhok :gulzig: (tot nu toe altijd tweedehands hokken gehad, tot ze gingen rotten, met volledige tevredenheid overigens en zonder bloedluis in t tweede hok). Anyway, nu dus een verse start.. Het hok is van geimpregneerde rabatdelen gemaakt. Is witkalken met dat witte poeder van de welkoop genoeg of moet ik eerst tussen elk rabatdeel de overgang dichtmaken? Zo ja, wat is dan de beste (lees langhoudbare) methode?
Op t forum lees ik zoveel meningen, ik weet nu even niet wat ik moet doen.

Groetjes
Esje

Ps maak me wel een beetje zorgen over mijn blinde kip, of ze de ingang van het nieuwe hok kan vinden!

kipperdekip
Berichten: 606
Lid geworden op: 16 mei 2012 10:20
Land: nederland
M/V: V

Re: Wel of niet kieren dichten nachthok

Berichtdoor kipperdekip » 07 aug 2013 10:06

Ik heb in mij hok gladde beplating en alle naden en kieren gedicht. Daarna heb ik mijn hok wit geschilderd en preventief ingespoten met Finecto+.
Succes ermee! :duimop:

Gebruikersavatar
muskuslove
Berichten: 414
Lid geworden op: 25 apr 2013 10:52
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Zoetermeer

Re: Wel of niet kieren dichten nachthok

Berichtdoor muskuslove » 07 aug 2013 10:55

En ik heb mijn hok niet hermetisch afgesloten en alle naden en kieren gedicht. Wel met finecto+ helemaal ingespoten. Dat herhaal ik iedere eerste van de maand.

kipperdekip
Berichten: 606
Lid geworden op: 16 mei 2012 10:20
Land: nederland
M/V: V

Re: Wel of niet kieren dichten nachthok

Berichtdoor kipperdekip » 07 aug 2013 12:06

IK heb ook genoeg ventilatie gaten hoor, was ik vergeten te zeggen :oops: Alleen alle naden zijn gekit en geschilderd zodat er niets van ongedierte in kan gaan wonen!

Gebruikersavatar
Lieve
Berichten: 13755
Lid geworden op: 01 okt 2002 21:59
Land: Belgie
M/V: V
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: Wel of niet kieren dichten nachthok

Berichtdoor Lieve » 07 aug 2013 12:49

Als je ze dicht kit ben je al zeker dat daar geen bloedmijten gaan wonen.
en dan witkalk of verf naar eigen keuze.
Enkele voldoende grote ventilatieopeningen moet je zeker voorzien als die er nog niet zijn..

Esje
Berichten: 37
Lid geworden op: 09 sep 2008 20:12
Land: Nederland
M/V: V

Re: Wel of niet kieren dichten nachthok

Berichtdoor Esje » 08 aug 2013 19:28

Bedankt voor alle reacties! De naden zijn nu zo goed als gekit. Daarna ga ik het met hokwit bewerken (zoals ik altijd doe, dat poeder vermengd met water). Het luchtgat bestaat nu uit de kippeningang en de naden tussen het deurtje; is dat voldoende of moet ik nog ergens een gat boren vlak bij het dak (zodat het boven de kipjes is indien ze op stok zitten). Dat gat zal dan wel tegenover de kippeningang zitten en dat wil ik dan weer liever niet (ivm tocht).
Graag advies

groetjes,
Esje

Ambrosia
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 aug 2013 08:31
Land: Belgie
M/V: V

Re: Wel of niet kieren dichten nachthok

Berichtdoor Ambrosia » 08 aug 2013 22:42

Ik heb ongeveer een jaar een nieuw hok,maar het zat vol bloedluizen.heb het hok behandeld en ook de kippen,maar heb ze nu in een ander hok gestoken.
Het hok moet nog enkele malen behandeld worden,maar naar het schijnt is dit ongezond voor de kippen.
Een kip kan niet meer op haar poten staan,valt op haar poep en steekt haar poten naar voor,ze eet nog wel,maar het is zielig om te zien.
Ik geef nu vitaminen in het drinkwater,hoop dat het helpt.
Morgen ga ik bellen naar de dierenkliniek in Merelbeke en misschien kan ik daar naartoe gaan.
Uit ervaring weet ik dat er hier geen dierenarts is die iets weet over kippen.
Moet het het hok ook witten en met welk product is dat ?
Ik ben nieuw,

kees1965
Berichten: 1724
Lid geworden op: 11 mei 2012 23:13
Land: nederland
M/V: M
Locatie: Veenendaal

Re: Wel of niet kieren dichten nachthok

Berichtdoor kees1965 » 08 aug 2013 23:04

Ambrosia schreef:Ik heb ongeveer een jaar een nieuw hok,maar het zat vol bloedluizen.heb het hok behandeld en ook de kippen,maar heb ze nu in een ander hok gestoken.
Het hok moet nog enkele malen behandeld worden,maar naar het schijnt is dit ongezond voor de kippen.
Een kip kan niet meer op haar poten staan,valt op haar poep en steekt haar poten naar voor,ze eet nog wel,maar het is zielig om te zien.
Ik geef nu vitaminen in het drinkwater,hoop dat het helpt.
Morgen ga ik bellen naar de dierenkliniek in Merelbeke en misschien kan ik daar naartoe gaan.
Uit ervaring weet ik dat er hier geen dierenarts is die iets weet over kippen.
Moet het het hok ook witten en met welk product is dat ?
Ik ben nieuw,


als het kipje er zo aan toe is als jij schrijf dan zullen wat vitaminen niet helpen!!Heb je niet eerder opgemerkt dat ze wat mankeerde,want voordat een kipje dit laat zien moet ze al een poos ziek zijn! Advies:direct naar een kundige DA, m.a.w. 1 die verstand van pluimvee heeft!!
hok kun je met witkalk doen maar ook met latex, de meningen hier op het forum lopen daarover uiteen.

Gebruikersavatar
Lieve
Berichten: 13755
Lid geworden op: 01 okt 2002 21:59
Land: Belgie
M/V: V
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: Wel of niet kieren dichten nachthok

Berichtdoor Lieve » 09 aug 2013 08:24

Esje schreef:Bedankt voor alle reacties! De naden zijn nu zo goed als gekit. Daarna ga ik het met hokwit bewerken (zoals ik altijd doe, dat poeder vermengd met water). Het luchtgat bestaat nu uit de kippeningang en de naden tussen het deurtje; is dat voldoende of moet ik nog ergens een gat boren vlak bij het dak (zodat het boven de kipjes is indien ze op stok zitten). Dat gat zal dan wel tegenover de kippeningang zitten en dat wil ik dan weer liever niet (ivm tocht).

Als het deurtje open blijft is dat OK. Maar doe je het dicht dan moet je toch nog een groot gat bijmaken. Of je maakt je deurtje van gaas, dan kan je het dichtdoen en toch blijft het "open" :-D Of je maakt een soort brievenbusgleuf met een stuk gaas voor elders in een wand maar niet tegenover het deurtje.

José
Berichten: 8278
Lid geworden op: 10 mar 2009 11:21
Land: Nederland
M/V: V
Contacteer:

Re: Wel of niet kieren dichten nachthok

Berichtdoor José » 09 aug 2013 10:52

Staat dan niemand er bij stil dat bloedmijt ook gewoon via het deurtje naar binnen wandelt? Je kunt kitten tot je een ons weegt...


Terug naar “Huisvesting”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense en 3 gasten