Wel of niet kieren dichten nachthok

Huisvesting, kippenhokken, zitstokken, legnest, giftige planten in tuin, ren, onderhoud, dichtmaken tegen rovers etc
Gebruikersavatar
Lieve
Berichten: 13755
Lid geworden op: 01 okt 2002 21:59
Land: Belgie
M/V: V
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: Wel of niet kieren dichten nachthok

Berichtdoor Lieve » 09 aug 2013 11:41

José schreef:Staat dan niemand er bij stil dat bloedmijt ook gewoon via het deurtje naar binnen wandelt? Je kunt kitten tot je een ons weegt...

Haha ja natuurlijk. Maar als ze al niet in het hok wonen ben je toch al een heel eind. En dan kan je de ingangen insmeren met olie of besproeien met decimite of een ander spuitpoeder.

frankip
Berichten: 3077
Lid geworden op: 15 jan 2009 20:07
Land: nl
M/V: M

Re: Wel of niet kieren dichten nachthok

Berichtdoor frankip » 09 aug 2013 12:30

Ik denk dat gladde wanden het gemakkelijkst is , dus afkitten. Maar als dat niet haalbaar is de frituurolietip van Jan Bollen vaak genoeg toepassen. Ik ben bang dat als men te veel gaat dichtkitten , en alles afdichten, de kippen vaak te weinig ventilatie hebben. Er mag gerust een raampje inzitten met stevig gaas ervoor , wel opletten dat t niet tocht.

kees1965
Berichten: 1724
Lid geworden op: 11 mei 2012 23:13
Land: nederland
M/V: M
Locatie: Veenendaal

Re: Wel of niet kieren dichten nachthok

Berichtdoor kees1965 » 09 aug 2013 15:24

kees1965 schreef:
Ambrosia schreef:Ik heb ongeveer een jaar een nieuw hok,maar het zat vol bloedluizen.heb het hok behandeld en ook de kippen,maar heb ze nu in een ander hok gestoken.
Het hok moet nog enkele malen behandeld worden,maar naar het schijnt is dit ongezond voor de kippen.
Een kip kan niet meer op haar poten staan,valt op haar poep en steekt haar poten naar voor,ze eet nog wel,maar het is zielig om te zien.
Ik geef nu vitaminen in het drinkwater,hoop dat het helpt.
Morgen ga ik bellen naar de dierenkliniek in Merelbeke en misschien kan ik daar naartoe gaan.
Uit ervaring weet ik dat er hier geen dierenarts is die iets weet over kippen.
Moet het het hok ook witten en met welk product is dat ?
Ik ben nieuw,


als het kipje er zo aan toe is als jij schrijf dan zullen wat vitaminen niet helpen!!Heb je niet eerder opgemerkt dat ze wat mankeerde,want voordat een kipje dit laat zien moet ze al een poos ziek zijn! Advies:direct naar een kundige DA, m.a.w. 1 die verstand van pluimvee heeft!!
hok kun je met witkalk doen maar ook met latex, de meningen hier op het forum lopen daarover uiteen.


Ambrosia,hoe is het met je kipje?

Gebruikersavatar
Lieve
Berichten: 13755
Lid geworden op: 01 okt 2002 21:59
Land: Belgie
M/V: V
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: Wel of niet kieren dichten nachthok

Berichtdoor Lieve » 09 aug 2013 16:06

frankip schreef: Ik ben bang dat als men te veel gaat dichtkitten , en alles afdichten, de kippen vaak te weinig ventilatie hebben.

Spleten en barsten zorgen toch niet echt voor de ventilatie in je hok hoor. Of het moeten behoorlijk grote spleten zijn.

frankip
Berichten: 3077
Lid geworden op: 15 jan 2009 20:07
Land: nl
M/V: M

Re: Wel of niet kieren dichten nachthok

Berichtdoor frankip » 09 aug 2013 20:34

Lieve schreef:
frankip schreef: Ik ben bang dat als men te veel gaat dichtkitten , en alles afdichten, de kippen vaak te weinig ventilatie hebben.

Spleten en barsten zorgen toch niet echt voor de ventilatie in je hok hoor. Of het moeten behoorlijk grote spleten zijn.

Klopt Lieve. Maar ik heb vaak het idee dat mensen hun hokken te luchtdicht maken,maar dat heeft inderdaad niks met spleten of barsten te maken.Sorry ;)

Esje
Berichten: 37
Lid geworden op: 09 sep 2008 20:12
Land: Nederland
M/V: V

Re: Wel of niet kieren dichten nachthok

Berichtdoor Esje » 11 aug 2013 21:37

Thanks Allemaal,

Ik laat de kippeningangdeur permanent open. Bovendien zijn er flinke kieren rondom de toegangsdeur van het nachthok. Ik vermoed dat het genoeg lucht zo. Ik hoop dat ik ook in dit hok niet zoveel last heb van bloedluis! Ik heb helemaal met natural wit (=krijt) bewerkt, dat werkte bij het vorige hok heel erg goed!

Ik moet alleen het trapje naar het nachthok nog goed maken, het is nu een kippenglijbaan! Jut fladderde erop en gleed zo naar beneden! De blinde kip blijft permanent beneden (onder het nachthok in de ren) en ik vermoed dat ze ook niet naar de buitenren (=niet overdekt) zal gaan (ze is nog niet buiten gesignaleerd). De manke duif die ik heb (blijft altijd in de buurt van blinde kip, zijn dikke maatjes) zal ook niet naar boven gaan, dus is het nachthok eigenlijk alleen voor Jut... en de rest van de tuin dus ook.....

Hoe is het met de zieke kip??

groetjes,
Esje


Terug naar “Huisvesting”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten