Laat je kippenhok eens zien

Huisvesting, kippenhokken, zitstokken, legnest, giftige planten in tuin, ren, onderhoud, dichtmaken tegen rovers etc
Gebruikersavatar
ReneR
Berichten: 413
Lid geworden op: 14 mei 2014 19:10
Land: Nederland
M/V: M
Contacteer:

Re: Verzameltopic: Laat je kippenhok eens zien!

Berichtdoor ReneR » 29 jun 2014 09:33

Je kunt ook een van de dikke takken op twee boomstammetjes schroeven, zodat de tak een stukje van de grond af komt. Daar zitten ze bij mij heel vaak op.

Afbeelding

-Bram-
Berichten: 68
Lid geworden op: 25 sep 2013 13:04
Land: Nederland
M/V: M

Re: Verzameltopic: Laat je kippenhok eens zien!

Berichtdoor -Bram- » 20 jul 2014 16:06

Het kippenhok dat ik aan het maken was is nu eindelijk af. Helaas heeft het wat langer geduurd dan de bedoeling was maar het kan niet altijd mee zitten. Toen ik in mei weer verder wilde gaan bleek een koppeltje boerenzwaluwen een nest in het kippenhok gemaakt te hebben. Ik moest dus wachten totdat de eitjes waren uitgebroed en de jongen uitgevlogen. In dit kippenhok komen 4 grote Barnevelders en is inwendig 1,35 meter breed en 1,80 meter lang. Twee legnesten, een mest plank en een slaapstok op 60 cm van de bodem die voorzien is van oliebakjes tegen de bloedluis. De ren is 40 vierkante meter met een hek van 1,50 meter hoog. De kippen komen zodra ik terug ben van vakantie.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

vrijeloop
Gebanned
Berichten: 524
Lid geworden op: 08 nov 2013 07:20
Land: Belgie
M/V: M

Re: Verzameltopic: Laat je kippenhok eens zien!

Berichtdoor vrijeloop » 22 aug 2014 14:26

Afbeelding

Cochinnekes
Berichten: 28
Lid geworden op: 13 jun 2014 21:46
Land: Nederland
M/V: V

Re: Verzameltopic: Laat je kippenhok eens zien!

Berichtdoor Cochinnekes » 11 sep 2014 21:59

Mijn eerste foto hier...kijken of het me is gelukt :lol: hier wonen mijn twee cochin krieltjes en voor nog een paar weekjes een aantal kuikentjes. Maar die gaan verhuizen.AfbeeldingAfbeelding

arnevosstoerealbert
Berichten: 191
Lid geworden op: 20 mei 2012 11:19
Land: nederland
M/V: M
Locatie: noord brabant

Re: Verzameltopic: Laat je kippenhok eens zien!

Berichtdoor arnevosstoerealbert » 18 sep 2014 21:38

Hallo.
Ik snap eingelijk hoe ik foto's moet plaatsen. :gulzig:
Super blij mee bedankt mensen.
Hier zijn dan de foto's van mijn hok.
Afbeelding
Afbeelding


Het hok van binnen er zijn binnen 2 hokjes 1 voor de geit en de ander voor de eenden en kippen en konijn.
We hebben in de scheiding van de 2 hokken een klein gat gemaakt waar de geit niet door kan en de rest wel
Afbeelding

Dit is de ruimte voor de kippen eenden konijn.

Afbeelding

En deze is voor de geit stukje is voor de geit.
Afbeelding

Hier zie je het opslag ruimte en paadje er ook nog bij.
Sorry voor de rotzooi daar :roll:
Maar het hok is nog maar net af en daar moet nog van alles veranderd worden .
Zoals een wasbakje en kasten enzo.

Afbeelding


En hier de ren.
Natuurlijk mogen de kippen en de geit heel vaak los lopen.
De geit vooral hihi die kan uren los rondlopen en hij blijft altijd op de dam.
En hij gaat soms naar binnen :gutgut:

Afbeelding



Ik ben van plan van dat kleine stukje tussen het hok en het hek een buiten ren voor kuikens te maken .

Afbeelding

En dit is het eindplaatje. :gulzig:
Afbeelding

Gr. Arne

mijnspeeltuin
Berichten: 12
Lid geworden op: 06 mar 2014 20:57
Land: Nederland
M/V: V

Re: Verzameltopic: Laat je kippenhok eens zien!

Berichtdoor mijnspeeltuin » 30 okt 2014 10:22

Wat een heerlijk topic ben helemaal geïnspireerd. We hebben nu een gekocht kippenhokje met een flinke ren aangebouwd maar vind het nog steeds wat euh povertjes niet genoeg op stand voor de dames zeg maar. Dus heb ik het volgende bedacht.... wordt waarschijnlijk een meer maanden project wegens niet meewerkend lijf :mrnono:
Afbeelding
kijken of het de goedkeuring van de prinsessen heeft.

Gebruikersavatar
Martine M
Berichten: 5992
Lid geworden op: 16 feb 2009 16:57
Land: Belgie
M/V: V
Locatie: Berendrecht
Contacteer:

Re: Verzameltopic: Laat je kippenhok eens zien!

Berichtdoor Martine M » 08 nov 2014 15:58

Ik heb na een bloedmijt invasie deze zomer mijn mooie nieuwe zander hokken buitengegooid.
Dat deed pijn maar nu ben ik er blij om. :-D
Het is nu veel onderhoudsvriendelijker, beter op bloedmijt te controleren, beter om te voorkomen dat als er bloedmijt is, dat het niet tot bij de kippen kan komen en gewoon veel praktischer om de kippen van stok te pakken indien nodig.
De kippen zitten ook veel ruimer en luchtiger maar toch helemaal droog en tochtvrij.

Het was een hele klus ook mede omdat het allemaal van de eerste keer niet perfect was en dus weer aangepast moest worden mar nu ben ik tevreden met het eindresultaat.
Ik heb in de met golfplaat en draad overdekte ren een beschutte slaapplaats gemaakt met één open zijde, die open zijde is gericht naar het zijpad van het huis wat een meter van de ren staat.
Ik heb een tussenschot gemaakt in betonplex, de stokken op bouten gezet en ingesmeerd met vaseline evenals de uiteinde van de stok, daar in de slaaphoek een verduisteringsdoek onder het dak van de ren bevestigd en een verwijderbare betonplex plaat onder de zitstokken gelegd om de mest goed op te vangen en om makkelijk te onderhouden.
Omdat het schuttingen zijn met spleten tussen de latten heb ik in die hoek ook stevige doorschijnend plastiek achter het riet bevestigd. Dus ze zitten aan 3 kanten windvrij en helemaal droog. De hele ren is met riet bekleed om de mussen uit de ren te houden die er massaal mee kwamen eten via de spleten tussen de latten.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb de kippen er maar één keer moeten opzetten en sindsdien gaan ze er uit zichzelf slapen dus ik vermoed dat ze tevreden zijn. :mrgreen:
Ik heb dan natuurlijk wel aparte legnesten moeten voorzien ook in betonplex die je ook al op de foto's kon zien.
Nog een voordeel de ren is nu veel ruimer.

Naast de kast is onder in de houten schutting een luikje waardoor ze naar de uitloop in de tuin kunnen, die was er al maar is nog wat uitgebreid. Ze hebben 120 m² tuin uitloop en 20 m² ren.
Ik en de honden hebben gelukkig nog altijd iets meer m² dan de 10 kippen. :mrgreen:

Deze foto's zijn van minder kwaliteit maar duidelijk genoeg.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Een deel van het tuinhuis is omgebouwd tot kuikenren voor de broedkast kuikens.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Martine M
Berichten: 5992
Lid geworden op: 16 feb 2009 16:57
Land: Belgie
M/V: V
Locatie: Berendrecht
Contacteer:

Re: Laat je kippenhok eens zien

Berichtdoor Martine M » 13 nov 2014 20:03

Dank je wel.

:gossip: Het is niet allemaal perfect hoor, maar ik ben er zelf tevreden over en dat is het voornaamste. :-D

kleineleeuw
Berichten: 3
Lid geworden op: 02 nov 2014 23:19
Land: Nederland
M/V: M

Re: Laat je kippenhok eens zien

Berichtdoor kleineleeuw » 15 nov 2014 21:49

Hierbij mijn kippenhok welke deze week zijn eerste bewoners heeft mogen verwelkomen. In de meivakantie via marktplaats een tuinhuisje overgenomen. Achtereenvolgens een fundering gemaakt, tuinhuisje geplaatst, tuinhuisje opgeknapt, stroom aangelegd, tegels gelegd, hek gemaakt + klap-poort, legkast gemaakt, stok geplaatst en last but not least kippen (Australorp, 1 haan en 4 hennen) gehaald. Dankbaar gebruik gemaakt van dit forum (oa ontwerp legkast), bloedluis-proof stok ontwerp.

De kippen hebben een ren van 15 x 10m, volledig omheind. In de ren oa een composthoop welke inmiddels favoriet is.

Zie foto's hieronder. Klik de link aan voor meer foto's en om het bouwproces te zien.
http://s40.photobucket.com/user/kleineleeuw/library/Kippenhok?sort=3&page=1

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
MMuts
Berichten: 7
Lid geworden op: 19 aug 2014 21:37
Land: Nederland
M/V: M

Re: Laat je kippenhok eens zien

Berichtdoor MMuts » 09 dec 2014 22:35

Dit was het kippenhok voor de afgelopen anderhalve maand:

Afbeelding

Ondertussen is van 't Foort druk in de weer geweest met het nodige vakmanschap:

Afbeelding
Afbeelding

Als maatwerk hebben we twee deuren voor optimale schoonmaak. (Het hok is 2m diep)

Afbeelding
Afbeelding

E.e.a. is zo opgezet om het dagelijks onderhoud zo makkelijk mogelijk te maken. Er is 230V aansluiting in zowel de binnenren (verwarmer drinkbak) en het nachthok (kachel), met een 10W LED straallamp voor de binnenren (dagelijks onderhoud in de winter) en een 14W LED lamp in het nachthok (verlenging daglicht voor de kuikens en dagelijks onderhoud in winter).
We hebben het nachthok vervolgens in de professionele kit en verf gezet voor een optimaal (glad) schoon te maken ruimte:

Afbeelding
Afbeelding

En als echte gadgetfreak mag de ChickenGuard natuurlijk niet ontbreken. Om e.e.a. soepel te laten lopen zijn overal katrollen toegepast.

Afbeelding

Omdat er Barnevelder kuikens van mid oktober inzitten die net uit de woonkamer komen is bijverwarming cruciaal. De uiteindelijke kachel is een 2000W oliegevulde elektrische kachel geworden, die de eerder bevestigde 250W donkerstraler warmtelamp redelijk overbodig maakte. Die hebben we dus ongebruikt weer verwijderd. :frons:
Afbeelding
Afbeelding

Tip - koop aandelen Eneco. :gossip:

En als laatste hebben we alvast een "sofa" voor buiten getimmerd:

Afbeelding


Terug naar “Huisvesting”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten