Plaatsing op Zuidoosten is lastig.. suggesties?

Huisvesting, kippenhokken, zitstokken, legnest, giftige planten in tuin, ren, onderhoud, dichtmaken tegen rovers etc
RdR
Berichten: 30
Lid geworden op: 02 apr 2015 18:23
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Yerseke

Plaatsing op Zuidoosten is lastig.. suggesties?

Berichtdoor RdR » 02 apr 2015 22:08

hallo allemaal,.. ben een nieuw lid hier en wil al jaren paar kipjes in de tuin.
Ben op moment bezig om een kippenhok te ontwerpen in Sketchup, dat lukt allemaal wel aardig, maar ik zit denk toch met een probleem.. de Plaatsing... en dan vooral het gedeelte dat het blijkbaar best op Zuid-Oost gericht kan zijn. Echter ik heb in mijn tuin eigenlijk niet de mogelijkheid om het hok op het zuidoosten te richten.
De lange as van mijn rechthoekige tuin is ong. NOO-ZWW gericht. En eigenlijk kan ik het hok op moment enkel op NWW plaatsen. Anderzijds, als ik het hok zo zou KUNNEN plaatsen dat het wel ZO gericht is, dat de kippen waarschijnlijk staan te bakken midden in de zomer, aangezien het dan bloedwarm word in mijn tuin. Ik woon in een woonwijk en vrij besloten. Dus vroeg me af of er mensen hier zijn die hun hok ook anders dan ZuidOost hebben staan.

Ik heb een afbeelding met een pril ontwerp hieronder geplaatst.
Afbeelding

Gebruikersavatar
lnge
Moderator
Berichten: 14497
Lid geworden op: 09 jun 2004 09:05
Land: nederland
M/V: V
Locatie: duin en bollenstreek

Re: Plaatsing op Zuidoosten is lastig.. suggesties?

Berichtdoor lnge » 03 apr 2015 00:39

Welkom!

Ik heb hokken op alle mogelijke manieren gehad, gewoon omdat het toevallig zo uitkwam. In principe moet dat ook niets uitmaken, als je je kippen tenminste niet opsluit in het hok. Dan kunnen ze zelf bepalen waar ze zitten. Meestal zoeken ze dan een koele plek onder de struiken.

Swoentje
Berichten: 2260
Lid geworden op: 13 mei 2012 11:50
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Sprang-Capelle

Re: Plaatsing op Zuidoosten is lastig.. suggesties?

Berichtdoor Swoentje » 03 apr 2015 11:38

Zorg dat je deurtje niet pal in de wind ligt, dus niet op het westen, verder maakt het volgens mij niet zo heel veel uit.

Gebruikersavatar
Jan Sch
Berichten: 5299
Lid geworden op: 30 jul 2008 22:10
Land: limburg
M/V: M

Re: Plaatsing op Zuidoosten is lastig.. suggesties?

Berichtdoor Jan Sch » 03 apr 2015 11:50

Kippen vinden zon geweldig; als ze maar ook in de schaduw kunnen. Geen zon is slecht voor een kip.

RdR
Berichten: 30
Lid geworden op: 02 apr 2015 18:23
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Yerseke

Re: Plaatsing op Zuidoosten is lastig.. suggesties?

Berichtdoor RdR » 04 apr 2015 22:33

ik heb alles nog eens overwogen en zal me moeten houden aan het oorspronkelijk plan qua plaatsing, echter ben zeker van plan om aansluitend aan het hok sowieso een extra uitloopren te maken zodat ze altijd de mogelijkheid hebben om de zon in te gaan. Plus als ik zelf thuis ben en buiten bezig ben, mogen ze sowieso los scharrelen :D

Gebruikersavatar
Jan Sch
Berichten: 5299
Lid geworden op: 30 jul 2008 22:10
Land: limburg
M/V: M

Re: Plaatsing op Zuidoosten is lastig.. suggesties?

Berichtdoor Jan Sch » 05 apr 2015 15:09

Zou een raam op het Zuiden maken. Daar hebben ze driekwart jaar plezier van. Als het buiten meer als 30 graden is; kunnen ze ook buiten in de schaduw liggen.

RdR
Berichten: 30
Lid geworden op: 02 apr 2015 18:23
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Yerseke

Re: Plaatsing op Zuidoosten is lastig.. suggesties?

Berichtdoor RdR » 05 apr 2015 17:13

zat er id. aan te denken om 1 helft van het dak uit te voeren in transparante golfplaat. komt er sowieso meer licht in de ren zelf, dan wanneer ik het dak volledig in pannen zou uitvoeren.

Gebruikersavatar
Jan Sch
Berichten: 5299
Lid geworden op: 30 jul 2008 22:10
Land: limburg
M/V: M

Re: Plaatsing op Zuidoosten is lastig.. suggesties?

Berichtdoor Jan Sch » 05 apr 2015 17:22

RdR schreef:zat er id. aan te denken om 1 helft van het dak uit te voeren in transparante golfplaat. komt er sowieso meer licht in de ren zelf, dan wanneer ik het dak volledig in pannen zou uitvoeren.

Opletten met golfplaat; er moet ook lucht in het hok komen. Niet potdicht maken.

RdR
Berichten: 30
Lid geworden op: 02 apr 2015 18:23
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Yerseke

Re: Plaatsing op Zuidoosten is lastig.. suggesties?

Berichtdoor RdR » 08 apr 2015 21:38

Jan Sch schreef:
RdR schreef:zat er id. aan te denken om 1 helft van het dak uit te voeren in transparante golfplaat. komt er sowieso meer licht in de ren zelf, dan wanneer ik het dak volledig in pannen zou uitvoeren.

Opletten met golfplaat; er moet ook lucht in het hok komen. Niet potdicht maken.


de bovenkant van het hok zal openblijven.. afgewerkt met gaas,.. daarop aan de voorkant panlatten met dakpannen,.. achterzijde (de zuidzijde) word dan voorzien van ook panlatten met daarop de golfplaten..
dus tussen de golfplaten en gaas zit meer dan genoeg ruimte voor ventilatie

RdR
Berichten: 30
Lid geworden op: 02 apr 2015 18:23
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Yerseke

Re: Plaatsing op Zuidoosten is lastig.. suggesties?

Berichtdoor RdR » 11 aug 2015 21:35

het is bijna zo ver,.. 4 maanden later en a.s. donderdag kunnen de kippies komen..
als het zover is, zal ik de foto`s die ik gemaakt heb tijdens de bouw van mijn kippenhok hier gaan tonen op het forum... heel benieuwd naar jullie reakties en evt. op- of aanmerkingen :D


Terug naar “Huisvesting”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten