Brahma wel of niet op een zitstok en verluchting in het hok

Huisvesting, kippenhokken, zitstokken, legnest, giftige planten in tuin, ren, onderhoud, dichtmaken tegen rovers etc
Madeliefste
Berichten: 18
Lid geworden op: 19 apr 2015 17:44
Land: Belgie
M/V: V
Locatie: België, West-Vlaanderen

Brahma wel of niet op een zitstok en verluchting in het hok

Berichtdoor Madeliefste » 06 mei 2015 06:35

Nog een vraagje over de zitstokken bij Brahma kippen.

Zitten die wel of niet op een zitstok?
Is het wenselijk of niet?
Ik lees bij sommige wel en andere niet, wat is wijs?

Wij dachten van een zitstok over de hele breedte van het nachthok te bevestigen, dat is 1,40m lang op 25cm hoogte.

En dan nog een vraagje ivm verluchting van het hok.
Het hok staat in een ren die wij er als extra aan hebben vastgemaakt. Voor schaduw, om er de drink en voederbak in op te hangen, ... Daarnaast is er ruim 60m² tuin (afgezet stuk) om vrij rond te scharrelen.
Ik dacht er eerst aan om het hok elke avond te sluiten en dan een rooster te voorzien voor verluchting. Waar plaats ik dit het best.
Iemand zei me ook dat als ik in/uitgang van het hok open laat ik verder geen rooster moet voorzien. Opening is 30 op 40cm. Wat is jullie mening?

Dit is een foto van het hok met ren (nog niet helemaal afgewerkt)
[img][IMG]http://i285.photobucket.com/albums/ll77/BasilLowie/Kippen%20in%20de%20tuin/Camping%20%20kippen%20030_zpsodagqhwj.jpg[/img][/img]

Vivian
Berichten: 1134
Lid geworden op: 08 dec 2012 09:36
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Midden Nederland

Re: Brahma wel of niet op een zitstok en verluchting in het

Berichtdoor Vivian » 06 mei 2015 08:12

Wat een mooi hok! De foto's zijn wel wat klein in formaat op Photobucket. De meeste Brahma's gaan niet op stok, net als zijdehoentjes. Bij mij zijn er toch meerdere zijdehoentjes die wel op de stok zitten. Voor zo'n dikke Brahma zal je wel een stevige stok nodig hebben vermoed ik. Als je ook een ligplank hebt, kunnen ze kiezen.

Succes met de bouw van het mooie hok.

Gr. Vivian

Vivian
Berichten: 1134
Lid geworden op: 08 dec 2012 09:36
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Midden Nederland

Re: Brahma wel of niet op een zitstok en verluchting in het

Berichtdoor Vivian » 06 mei 2015 08:16

Ik zou wel het hok afsluiten 's nachts. Zo voorkom je insluipende roofdieren. Het rooster plaats je het best op ooghoogte, zodat de warme en vochtige lucht afgevoerd kan worden. Zorg dat er geen tocht kan ontstaan, want dat is funest voor kippen. Ik heb twee grote tomen en bij allebei de nachthokken heb ik een flinke opening met gaas, op ooghoogte. Maar aan 1 zijde, zodat er geen trek/tocht kan ontstaan.

Gr. Vivian

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Brahma wel of niet op een zitstok en verluchting in het

Berichtdoor Trea » 06 mei 2015 11:16

Een goede ren met fijn maas en die aan alle kanten dicht is kan ook roofdierproef zijn. Tegels rondom voorkomt graven. Handig want dan kunnen de kippen zelf naar binnen en naar buiten.

Voor goede ventilatie is meer nodig dan een medium size opening aan een kant. Als in een luchtstroom wordt voorzien, met een kleine tweede opening direct onder het dak , wordt de warme lucht beter afgevoerd. Kippenrustplek en legnesten niet in de luchtstroom.

Ik zou wel proberen ze op stok te krijgen, ivm hygiëne. Zitstokken voor brahmas moeten dacht ik heel laag zodat ze erop kunnen stappen.

Lees het topic FAQ huisvesting eens door voor veel tips en info.
viewtopic.php?f=12&t=242384238

Madeliefste
Berichten: 18
Lid geworden op: 19 apr 2015 17:44
Land: Belgie
M/V: V
Locatie: België, West-Vlaanderen

Re: Brahma wel of niet op een zitstok en verluchting in het

Berichtdoor Madeliefste » 06 mei 2015 14:31

Bedankt Vivian, het is een pluim op de hoed van mijn man :-D

Het hok staat op een betonnen plaat , dus ingraven kan niet.

Dus als ik het goed begrijp voorzie ik 1 extra rooster als de in/uitgang open blijf en twee als ik de in/uitgang sluit tijdens de nacht.

plaats ik dit tegenover de in/uitgang?

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11884
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Brahma wel of niet op een zitstok en verluchting in het

Berichtdoor jantien » 06 mei 2015 18:16

Trea schreef:
Ik zou wel proberen ze op stok te krijgen, ivm hygiëne. Zitstokken voor brahmas moeten dacht ik heel laag zodat ze erop kunnen stappen.


Brahma's zitten niet graag op stok, wel op een plank....
Hoogte hoeft zeker niet laag te zijn, brahma's kunnen gewoon op planken met een hoogte van 1 meter....

krielkoen
Berichten: 10
Lid geworden op: 15 nov 2011 20:35
Land: belgique
M/V: M

Re: Brahma wel of niet op een zitstok en verluchting in het

Berichtdoor krielkoen » 20 okt 2015 22:04

Hallo

Ik schakel binnenkort over van Cochin krielen naar Brahma groothoenders, dus mijn hok heeft wat aanpassingen nodig.

Heb je nu een plank bevestigd ipv een slaapstok en hoe is die gemonteerd in jullie hok?
Kan je daarvan een foto maken en plaatsen?

Swoentje
Berichten: 2260
Lid geworden op: 13 mei 2012 11:50
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Sprang-Capelle

Re: Brahma wel of niet op een zitstok en verluchting in het

Berichtdoor Swoentje » 21 okt 2015 13:39

Mijn 7 grote brahma's zitten allemaal op stok. Nou meer op balk eigenlijk, want het is best een flinke. Ze zijn allemaal nog jong, misschien gaat het over als ze ouder worden. Geen idee. Nu nemen ze ook een aantal zijdehoenders mee, die nu ook op stok gaan. Blij mee :)

Gebruikersavatar
Pumi
Berichten: 155
Lid geworden op: 17 sep 2008 13:35
Land:
M/V: V
Contacteer:

Re: Brahma wel of niet op een zitstok en verluchting in het

Berichtdoor Pumi » 21 okt 2015 18:15

ik heb momenteel 5 brahma groot en die zitten allemaal op stok. Al de brahma's die we hiervoor gehad hebben zaten allemaal op stok. Stok hangt weliswaar iets door als ze allemaal naast elkaar zitten maar gaat prima.

ik zou er dus zeker een stok indoen :gulzig:

Ik gebruik gewoon panlatten en rond de scherpe hoekjes af met een rasp en dan schuur ik het gehaald.

Swoentje
Berichten: 2260
Lid geworden op: 13 mei 2012 11:50
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Sprang-Capelle

Re: Brahma wel of niet op een zitstok en verluchting in het

Berichtdoor Swoentje » 21 okt 2015 19:09

Wij 'zitten in het hout' dus voor mij was het een hele kleine moeite om een leuke balk te vinden die in het hok gemaakt werd. Vindt het wel fijn dat hij stevig is en niet doorhangt. Lijkt me voor de kippen zelf ook prettiger....


Terug naar “Huisvesting”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten