Wat leg ik onder het kippenhok?

Huisvesting, kippenhokken, zitstokken, legnest, giftige planten in tuin, ren, onderhoud, dichtmaken tegen rovers etc
Madeliefste
Berichten: 18
Lid geworden op: 19 apr 2015 17:44
Land: Belgie
M/V: V
Locatie: België, West-Vlaanderen

Wat leg ik onder het kippenhok?

Berichtdoor Madeliefste » 09 mei 2015 11:01

Ons kippenhok is gebouwd op een betonnen plaat met een opstaande rand van 10cm.
Dit is een foto:
http://www.mijnalbum.nl/Album=HGJ3GLNQ#KWMORZ4R

Ik dacht van er zand in te doen. Dat lijkt me makkelijk om de poep uit te scheppen, om zandbad in te nemen zal er waarschijnlijk niet genoeg liggen.
Zijn er nog alternatieven?

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11875
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Wat leg ik onder het kippenhok?

Berichtdoor jantien » 09 mei 2015 11:16

Ik zou er gewoon zaagsel in doen, absorbeert prima en in een mum van tijd heb je het weer schoon.

Madeliefste
Berichten: 18
Lid geworden op: 19 apr 2015 17:44
Land: Belgie
M/V: V
Locatie: België, West-Vlaanderen

Re: Wat leg ik onder het kippenhok?

Berichtdoor Madeliefste » 09 mei 2015 11:39

Hoeveel keer zou ik dat moeten verversen?

Ik heb een grote oude wastobbe (diameter 70cm, hoogte 35cm) die ik dan als zandbad wil gaan gebruiken.
http://www.mijnalbum.nl/index.php?m=fto ... y=MT46PWI7

Ik was eerst van plan van deze onder het nachthok te zetten. Maar ik vermoed dat er niet genoeg ruimte zal zijn of zie ik dat verkeerd? Het nachthok staat 65cm hoog.

Moet het altijd droog zand zijn om in te 'badderen'. Kan ik die tobbe gewoon in de tuin zetten of moet ik ervoor zorgen dat het zand droog blijft door het bv ergens onder te plaatsen?

Gebruikersavatar
Kip La La
Moderator
Berichten: 23297
Lid geworden op: 15 okt 2009 19:24
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Veluwe

Re: Wat leg ik onder het kippenhok?

Berichtdoor Kip La La » 09 mei 2015 12:11

Ik zou er zand in leggen, er zal best wel wat inregenen vanaf de zijkant, nat zaagsel is dan viezer dan zand vind ik.
En ja, kippen badderen in droog zand.

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Wat leg ik onder het kippenhok?

Berichtdoor Trea » 09 mei 2015 16:46

Ik heb ook zand onder het hok/overdekte ren. Ik heb er alleen geen tegels onder maar kleigrond. Het wordt wel eens nat maar er komt zo nooit water in te staan als het inregent (van opzij). Dat bevalt mij tot nu toe prima. Het eten en drinken heb ik op een paar tegels gezet. Anders is dat in een mum van tijd meer zand dan eten.

De wastobbe zou ik gewoon uitproberen. Als ze er niet ingaan kun je iets anders nemen.

Een bak met 10 cm zand is waarschijnlijk ook goed genoeg om te zandbadderen. Maar het zand vliegt dan wel het hok uit. ;)

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11875
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Wat leg ik onder het kippenhok?

Berichtdoor jantien » 10 mei 2015 09:45

Kip La La schreef:Ik zou er zand in leggen, er zal best wel wat inregenen vanaf de zijkant, nat zaagsel is dan viezer dan zand vind ik.
En ja, kippen badderen in droog zand.



Je hebt gelijk, had er even niet over nagedacht dat het voor een deel open was :gutgut:

Madeliefste
Berichten: 18
Lid geworden op: 19 apr 2015 17:44
Land: Belgie
M/V: V
Locatie: België, West-Vlaanderen

Re: Wat leg ik onder het kippenhok?

Berichtdoor Madeliefste » 10 mei 2015 13:21

Zand is het geworden, we hebben er net 100 kg in geharkt. Dat was net voldoende voor de ruimte onder het nachthok. Gevuld ziet het er best goed uit, even afwachten nu of de dames er ook in bad gaan willen nemen.

Voor de rest schatten we nog 200 - 250 kg nodig te hebben. Dan is de volledige ren gevuld.


Terug naar “Huisvesting”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten