Hoe hoog kan een Wyandotte springen?

Huisvesting, kippenhokken, zitstokken, legnest, giftige planten in tuin, ren, onderhoud, dichtmaken tegen rovers etc
RdR
Berichten: 30
Lid geworden op: 02 apr 2015 18:23
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Yerseke

Hoe hoog kan een Wyandotte springen?

Berichtdoor RdR » 21 aug 2015 00:02

Hoi allemaal..
ik had een vraagje, jawel.
Sinds een weekje ong, heb ik nu 3 Wyandotte dames zitten. ze zijn van mei en gewoon al erg relaxed.. gaan netjes hun nachthok in, hebben alle zitstokken ondertussen (verschillende hoogtes) verkend en zijn best nieuwsgierig, beetje schuw nog...
Ik heb een ruim hok voor ze gebouwd, maar wil ze ook graag los in de tuin laten lopen als ik thuis ben en het weer er naar is.
Mijn tuin is omgeven door een schutting van ruim 2 meter hoog.
Van 1 kant heb ik er geen probleem mee om de kipjes te kortwieken, maar als niet persee hoeft gun ik ze het om al hun veren kunnen behouden.
Dus mijn vraag is eigenlijk hoe hoog kan een Wyandotte springen? of zal ik beter just in case, de dames toch kortwieken?

Swoentje
Berichten: 2260
Lid geworden op: 13 mei 2012 11:50
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Sprang-Capelle

Re: Hoe hoog kan een Wyandotte springen?

Berichtdoor Swoentje » 21 aug 2015 09:13

Zou ik wel doen. Voor een wyandotte is 2 meter niet echt een probleem en zeker als ze ooit ergens van schrikken gaan ze er zo overheen. Het kortwieken van een vleugel is dan het beste. Dat brengt ze uit hun evenwicht en ze gaan dan meestal niet meer zo hoog. Je doet ze er geen pijn mee en het is ook eigenlijk niet te zien aan ze, maar als je buren hebt die honden of katten hebben kan het wel hun leven redden. Na elke rui herhalen, dat is alles.

Gebruikersavatar
lnge
Moderator
Berichten: 14497
Lid geworden op: 09 jun 2004 09:05
Land: nederland
M/V: V
Locatie: duin en bollenstreek

Re: Hoe hoog kan een Wyandotte springen?

Berichtdoor lnge » 21 aug 2015 13:00

2 meter is voor een wyandottekriel wel erg hoog hoor! Ik heb het nog nooit meegemaakt dat mijn wyandotten zo hoog kwamen, sommige halen 1.30 met heel veel moeite. Een barnevelderkriel bijv. vliegt/springt een stuk beter.

Gebruikersavatar
Wyandodo
Berichten: 1578
Lid geworden op: 12 mei 2012 19:29
Land: Be
M/V: M
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: Hoe hoog kan een Wyandotte springen?

Berichtdoor Wyandodo » 21 aug 2015 18:53

Hier halen ze makkelijk de 1 meter 80. Ze zijn hier ook vrij goed geworden in het klauteren.
Ze springen tegen iets op, duwen zich met de poten af en fladderen zo nog wat hoger.
Als ze de ruimte hebben zal een afsluiting van 2 meter zeker volstaan, maar zoals Swoentje aangeeft, kunnen ze al eens van iets schrikken. Geknipte vleugels kunnen hun beletten van bij de buren terecht te komen en daar te maken te krijgen met een kat/hond, maar een goed stel vleugels kan ook het leven redden wanneer ze achterna gezeten worden door iets in de eigen tuin. Conclusie : kiezen is verliezen. :gutgut:

RdR
Berichten: 30
Lid geworden op: 02 apr 2015 18:23
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Yerseke

Re: Hoe hoog kan een Wyandotte springen?

Berichtdoor RdR » 21 aug 2015 20:29

toevallig vanavond erachter gekomen dat ze id. hoog komen.. mevrouw wilde door zijraam naar binnen aangezien het luik voor uitloop gesloten was..
Dus dat word just in case, kortwieken...
Is dat btw beter nu , tijdens of na de rui te doen?

Swoentje
Berichten: 2260
Lid geworden op: 13 mei 2012 11:50
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Sprang-Capelle

Re: Hoe hoog kan een Wyandotte springen?

Berichtdoor Swoentje » 21 aug 2015 23:14

Nu, en na de rui nog een keertje

RdR
Berichten: 30
Lid geworden op: 02 apr 2015 18:23
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Yerseke

Re: Hoe hoog kan een Wyandotte springen?

Berichtdoor RdR » 23 aug 2015 14:15

zou nu wel willen, maar aan de veertjes en pluimpjes te zien, zitten ze nu volop in de rui..
nog steeds mogelijk om ze nu te kortwieken?


Terug naar “Huisvesting”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten