welk hout voor kippenhok?

Huisvesting, kippenhokken, zitstokken, legnest, giftige planten in tuin, ren, onderhoud, dichtmaken tegen rovers etc
Gebruikersavatar
gonda
Berichten: 14997
Lid geworden op: 02 okt 2002 15:44
Land: Belgie
M/V: V
Contacteer:

Re: welk hout voor kippenhok?

Berichtdoor gonda » 13 sep 2013 20:54

als er een zaagsnede blootgesteld wordt aan de buitenlucht, dan behandel ik die zaagsnede altijd als volgt:
aangezien ik voor alles TEC 7 gebruik, om zo weinig mogelijk vijzen te gebruiken (en verdomd na 15 jaar moest ik vandaag de beitel gebruiken om delen van elkaar te krijgen) wrijf ik dus ook TEC 7 over die zaagsnede, voordeel is daarvan dat dat nooit loskomt, en ik neem altijd TEC 7 in de kleur van betonplex, dus mooi afgewerkt en een prima bescherming.
en ik moet niet gaan knoeien met ander materiaal

Miki
Berichten: 9
Lid geworden op: 04 sep 2013 13:37
Land: Nederland
M/V: V

Re: welk hout voor kippenhok?

Berichtdoor Miki » 15 sep 2013 08:28

Bedankt voor de tips, ik heb veel geleerd....goed om alles te weten voordat ik een nieuwe hok ga maken.

Ik zit nog met een vraag, wat voor materiaal moet ik gebruiken voor het dak van de ren, wat is het beste. Liever geen hout. :idea:

Gebruikersavatar
gonda
Berichten: 14997
Lid geworden op: 02 okt 2002 15:44
Land: Belgie
M/V: V
Contacteer:

Re: welk hout voor kippenhok?

Berichtdoor gonda » 15 sep 2013 08:58

Miki schreef:Bedankt voor de tips, ik heb veel geleerd....goed om alles te weten voordat ik een nieuwe hok ga maken.

Ik zit nog met een vraag, wat voor materiaal moet ik gebruiken voor het dak van de ren, wat is het beste. Liever geen hout. :idea:

ik gebruik hier ofwel een zwarte zinken golfplaat (indien ik die heb liggen, maar koop ze dus niet), ofwel een plastieken golfplaat

die plastieken golfplaat koop ik bij een handelaar aan de rol
nog even bijvermelden dat ik de breedte neem plus twee maal 30 cm, die dertig cm plooi ik om de zijkant van het hok en maak het vast met twee vijzen en tec 7 aan een zijwand, zodat er geen water langs de zijkant binnen in het hok kan, plus de zaagsnede is nog eens extra beschermd aan de bovenzijde

cmbouwman
Berichten: 79
Lid geworden op: 25 sep 2011 11:27
Land: nederland
M/V: V

Re: welk hout voor kippenhok?

Berichtdoor cmbouwman » 16 sep 2013 22:04

Ik ga toch echt voor betonplex.
Mooi is ook het verkeerde woord. Functionaliteit en rotbestendig is het belangrijkste.
Als ik voor de mooi ga dan verf ik het hok wel mooi of plaats er planken tegenaan (gelijk extra isolatie).

TEC 7 heb ik nog nooit van gehoord, maar ik ga het opzoeken en aanschaffen.
Tips waar ik dit kan halen zijn welkom.

reddoor
Berichten: 37
Lid geworden op: 08 aug 2013 21:23
Land: Nederland
M/V: M

Re: welk hout voor kippenhok?

Berichtdoor reddoor » 16 sep 2013 22:19

Sowieso geen naaldbomen hout gebruiken, deze scheiden altijd harsen af. En ook als je hout gaat schilderen of impregneren even een tijdje leeg laten staan zolang het nog dampen afgeeft. Met betonplex e.d. zit je dan safe.

Koen638
Berichten: 8
Lid geworden op: 08 mei 2015 08:47
Land: Belgie
M/V: M

Re: welk hout voor kippenhok?

Berichtdoor Koen638 » 14 mei 2015 22:57

Betonplex is dat niet te glad voor op de vloer? En te glad om legnest mee te maken? Welk hout dan wel?

Swoentje
Berichten: 2260
Lid geworden op: 13 mei 2012 11:50
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Sprang-Capelle

Re: welk hout voor kippenhok?

Berichtdoor Swoentje » 14 mei 2015 23:35

Oud topic.....

RdR
Berichten: 30
Lid geworden op: 02 apr 2015 18:23
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Yerseke

Re: welk hout voor kippenhok?

Berichtdoor RdR » 20 aug 2015 23:38

oud topic maar nog steeds van belang denk ik..

betonplex kan zeker rotten, zeker met de kwaliteit van tegenwoordig.. ja, ok, duurt jaren, maar dat betonplex niet kan rotten is dus niet waar...plus het is mijn inziens te duur, te scherp en zeker te glad
ik heb zelf gewoon underlayment gebruikt,.. constructie van mijn hok is dusdanig dat dit materiaal eigenlijk nooit nat kan worden (grote overstekken en aan buitenzijden extra bekleed met geimpregneerd tuinhout)

cosmos
Berichten: 12
Lid geworden op: 24 jul 2015 20:47
Land: Belgie
M/V: M

Re: welk hout voor kippenhok?

Berichtdoor cosmos » 21 aug 2015 21:17

Inderdaad... Betonplex kan zeker rotten...

Als het van de grond staat uiteraard een pak minder, maar staat het in het vocht/water , gaat dit uiteindelijk OOK rotten. Net zoals geïmpregneerd hout...

We kennen allemaal kastanjehout? De kastanjehouten afsluitingen? Waar men zoveel jaren garantie op geeft?

Wel wij hebben dat ook gehad en na enkele jaren braken die palen ook gelijk met de grond af door het rotten.


Nog over betonplex...Laat ons eerlijk zijn...echt mooi is het ook niet...

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: welk hout voor kippenhok?

Berichtdoor Trea » 21 aug 2015 22:04

Voor palen in de grond gebruik je het best robiniahout (robinia pseudoacacia) . Je moet dat wel voorboren en met rvs schroeven. Robinia kan heel goed teg tegen nattigheid (wordt veel gebruikt voor beschoeiingen en speeltoestellen en is perfect om er kastanje schapenhekjes aan vast te maken. Vooral verkrijgbaar als paalhout / niet rechte palen.


Terug naar “Huisvesting”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten