Nieuw hier en direct wat vragen

Huisvesting, kippenhokken, zitstokken, legnest, giftige planten in tuin, ren, onderhoud, dichtmaken tegen rovers etc
Kobus en Cato
Berichten: 8
Lid geworden op: 06 sep 2015 13:37
Land: Nederland
M/V: V

Nieuw hier en direct wat vragen

Berichtdoor Kobus en Cato » 07 sep 2015 13:49

Ik zal me even voorstellen: Ik ben Hanna en ik ben 32 jaar. Ik woon met mijn man, dochter en twee konijnen (Nederlandse Hangoordwergen) in een landelijke omgeving. We hebben een ruime tuin.

Als kind heb ik altijd kippen gehad en vond dit fantastisch. (We hebben boerenkrielkippen gehad en witte leghorns) Vandaar dat het nu begint te kriebelen om er weer aan te beginnen.

Ik zou graag Ukkelse baardkrielen of de krielvariant van de zijdehoender willen houden. Het plan is om deze volgend voorjaar aan te schaffen. Voor die tijd willen we het hok en de ren in orde gaan maken. Ik heb me op dit forum aangemeld om me vast in te lezen en op zoek te gaan naar tips voor de bouw.

We hebben een plaatsje in de tuin van 2x5. Dit zou dienen als huisvesting voor 2-3 kippen. Daarnaast kunnen ze vrij loslopen als we thuis zijn.

Nu heb ik alvast wat vragen:
- Ik heb gelezen dat Ukkelse baardkrielen minder dan andere rassen door de grond woelen (vanwege hun voetbevedering), klopt dit?
- We hebben een heg van 2.20 m hoog. Is dit voldoende om de kippen binnen te houden? Of zou het noodzakelijk zijn om hen te kortwieken?
- Ik heb gelezen dat Zijdehoender niet goed vliegen, klopt dit?
- We hebben een coniferenhaag in de tuin staan. In hoeverre vormt dit een bedreiging voor de kippen?

Alvast bedankt voor het meedenken.

Swoentje
Berichten: 2260
Lid geworden op: 13 mei 2012 11:50
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Sprang-Capelle

Re: Nieuw hier en direct wat vragen

Berichtdoor Swoentje » 07 sep 2015 15:55

Kippen met of voetbevedering kunnen allemaal flink de grond omwoelen. Ik heb zijdehoenders met flinke voetbevedering, maar die kunnen ook grote kuilen graven en hele stukken gras omwoelen.
2.20 is zeker hoog genoeg om zijdehoenders binnen te houden. Ukkelse baardkrielen heb ik geen ervaring mee. Hoe is het gesteld met de onderzijde van de heg? Staat daar gaas? Anders kruipen ze zo onderdoor naar de buren en ze hebben maar een klein gaatje nodig. Ook zou ik een beetje huiverig zijn als ze in de heg vliegen. Ben bang dat ze dan blijven steken en niet meer voor of achteruit kunnen.....
Waarom zou de coniferenhaag een bedreiging vormen voor de kippen? Neem toch niet aan dat je de enige kip-aanvallende-coniferenhaag in de wereld hebt? ;)
2x5 meter is niet groot, maar voor 2-3 krielen kan het prima, zeker als ze ook nog in de tuin los mogen.

Kobus en Cato
Berichten: 8
Lid geworden op: 06 sep 2015 13:37
Land: Nederland
M/V: V

Re: Nieuw hier en direct wat vragen

Berichtdoor Kobus en Cato » 08 sep 2015 12:38

Dank je wel voor je reactie :)

Ik stelde de vraag met betrekking tot de haag omdat deze giftig is voor konijnen. Aan de onderzijde staat gaas (natuurlijk lopen we dit wel na).

Dieter
Berichten: 4908
Lid geworden op: 21 feb 2005 21:08
Land:
M/V: V
Locatie: Westkerke

Re: Nieuw hier en direct wat vragen

Berichtdoor Dieter » 08 sep 2015 20:44

Neen, een kip zal niet van conifeerhaag eten.

Kobus en Cato
Berichten: 8
Lid geworden op: 06 sep 2015 13:37
Land: Nederland
M/V: V

Re: Nieuw hier en direct wat vragen

Berichtdoor Kobus en Cato » 20 sep 2015 14:32

Bedankt voor jullie antwoorden.

Ik zou ook graag een koppeltje lachduiven houden. Zou dit in hetzelfde hok kunnen? Dan zou ik wel twee gescheiden nachthokken maken. De ren zou ruim 2,5 m hoog worden.

Of is het beter om de dieren gescheiden te huisvesten?

Gebruikersavatar
kippie kip
Berichten: 74
Lid geworden op: 10 jun 2015 17:20
Land: nederland
M/V: M

Re: Nieuw hier en direct wat vragen

Berichtdoor kippie kip » 21 sep 2015 09:27

dag hanna,

Ik zou gewoon een ander hok maken voor de lachduiven.
Want als je je kippen los laat lopen, neem ik aan dat het deurtje van het hok openstaat, waardoor ze zouden kunnen ontsnappen! (lachduiven kunnen namelijk niet in het wild overleven!)
Of je moet de ren van de kippen beperken tot 1,5 m hoogte, en daarboven nog een kleine voliere maken van 1 m hoogte voor de lachduiven.

groetjes kippie kip

Gebruikersavatar
heusnoorn
Berichten: 405
Lid geworden op: 19 apr 2015 19:06
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: Nieuw hier en direct wat vragen

Berichtdoor heusnoorn » 21 sep 2015 18:54

Lachduiven kunnen inderdaad niet losvliegen, dan zijn ze weg, met waarschijnlijk dodelijke gevolgen vandien.

Mijn ouders hebben echter kooien met lachduiven die een draadbodem hebben. De kooien zijn 2,40 meter lang, voor de helft overdekt en ze grenzen allemaal aan dezelfde gang (het principe van evenwijdige vluchten). De ruimte onder de kooien (+/- 1,20 m. hoog en 2,40 m. lang x 3.60 m. breed) heeft een aardebodem, is rondom winddicht afgesloten en vormt eigenlijk het kippenhok (en tegelijkertijd ren) voor drie cochinkrielen. De kippen genieten van het graan en het zaad dat de lachduiven laten vallen en op die manier trekt het gemorste voer veel minder muizen aan. Misschien kan je het op een soortgelijke manier proberen?


Terug naar “Huisvesting”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten