Hogere omheining of is er een alternatieve oplossing?

Huisvesting, kippenhokken, zitstokken, legnest, giftige planten in tuin, ren, onderhoud, dichtmaken tegen rovers etc
Gebruikersavatar
3kiekskes
Berichten: 265
Lid geworden op: 19 okt 2007 22:22
Land:
M/V: V
Locatie: ergens in het mooie Limburg

Hogere omheining of is er een alternatieve oplossing?

Berichtdoor 3kiekskes » 27 jun 2016 00:59

Na enkele maanden een kip-loze tuin te hebben kon ik rond pasen toch niet weerstaan en kwamen er terug 2 kuikentjes. Het zouden Mechelse Koekoeken zijn maar ... toch niet helemaal.
Kiki is wel een mooie mechelse met koekoekkleur en voetveertjes. Kaatje daarentegen heeft enkel koekoek-kleur op haar kopje en is verder zwart, ook geen bevederde pootjes.

Tot een week geleden liepen de dames vrij doorheen de hele tuin samen met 2 konijntjes. Met het oog op de zomer (hopelijk) wil ik de tuin 'poepvrij' maken zodat de kindjes niet moeten kijken waar ze lopen en moesten de diertjes verhuizen naar het dierendeel achter in de tuin. (40m² waarvan 35 gras)

Kiki ging hier niet mee akkoord en ging na een dag al over de poort van 120 cm. Ze kwam dan tot bij het huis en ging bovenop het speelhuis van de kindjes zitten om te slapen. (150 cm hoog, ze kwam erop via een hekje van 90 ernaast)

Intussen zijn we een week verder, is 1 van Kiki's vleugels helemaal kort geknipt (het bloedde zelfs even :( ) en heb ik boven de poort en omheining naar de buren koordjes gespannen tot een hoogte van 150 cm.

Ga ik de omheining definitief moeten verhogen of bestaat er een ander alternatief? Of zou ze na een tijdje wennen zich bij de situatie neerleggen? Ik had eerder steeds Brahma's en 1 mechelse maar die bleven allen netjes achter 120... Heb ik nu een kipje met uitzonderlijk gespierde pootjes... of is dit normaal voor het ras?

José
Berichten: 8278
Lid geworden op: 10 mar 2009 11:21
Land: Nederland
M/V: V
Contacteer:

Re: Hogere omheining of is er een alternatieve oplossing?

Berichtdoor José » 27 jun 2016 10:00

Uit je verhaal wordt niet duidelijk of ze na het kortwieken nog over de omheining is gekomen. Meestal beperkt dat de vlieghoogte toch wel afdoende. Maar indien ze er alsnog overheen komt lijken koordjes me niet afdoende. Je kan overwegen om een rol gaas van 50 cm hoog te kopen en dat SCHUIN bovenop de omheining naar binnen toe te plaatsen. In een hoek van 45 graden richting tuin omhoog dus. Als ze dan wil springen springt ze tegen het gaas aan ipv er op.

Een beetje bloeden bij kortwieken is geen ramp, stopt vanzelf weer en doet geen pijn. Je weet nu in ieder geval tot waar je kan knippen een volgende keer.


Terug naar “Huisvesting”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten