Startende vragen - Kippentractor en omheining

Huisvesting, kippenhokken, zitstokken, legnest, giftige planten in tuin, ren, onderhoud, dichtmaken tegen rovers etc
Gebruikersavatar
moriarty
Berichten: 766
Lid geworden op: 15 jun 2016 00:30
Land: Nederland
M/V: M

Startende vragen - Kippentractor en omheining

Berichtdoor moriarty » 15 jun 2016 23:00

Hoi,

Net nieuw op het forum en ik (Patrick) ben in de oriëntatiefase met het plan om volgende jaar kippen te gaan houden om mij te helpen met het onkruidvrij houden van een groot stuk land (ongeveer 1000 m2). Als advies heb ik gekregen om dan op een aantal dingen te letten:

1) Verplaatsbare omheining (het land is omringt met water) van minimaal 1,20 m hoog (mogelijk moet dat hoger) met steeds een inhoud van 300 - 400 m2
2) Een groter kippenras dat actief is en veel scharrelt (Dorking of American Leghorn bijvoorbeeld) en die te kortwieken aan 1 kant. Ik zit te denken aan 5-6 hennen
3) Een verrijdbaar nachthok. Aangezien ik de kippen echt als nutdieren wil houden (en het natuurlijk ook wel heel gezellig vind om iedere dag die actieve dieren te zien) wil ik een functioneel nachthok wat goed schoon te houden is (ook ivm bloedmijt etc) en uiterlijk vind ik iets minder belangrijk. In mijn zoektocht ben ik tegen de Egg Cart'n Classic aangelopen. Die kan ik niet uit America laten komen, maar ik zit er wel aan te denken om die op een 'praktische' manier na te maken hier in NL. Dat zou betekenen dat ik een soort kruiwagenmodel maak, met 2 vaste wielen voor en een stand aan de achterkant waardoor het hok altijd van de grond blijft staan. Maar ik heb nog wel een aantal vragen.

Maar eerste het hok even laten zien (excuus... de muziek is vreselijk):

En de bouwinstructie (waardoor je onderdelen goed kan zien)


Nu zit ik nog wel met vragen:
1) In basis is hier alleen de boven-, voor-, achterkant van het hok echt dicht en zijn de zijkanten (met gaas) en onderkant (met een dik kunststof rooster) open. Dat lijkt me niet echt goed? Klopt mijn vermoeden?
2) De nestboxen staan op de grond, ik dacht dat die eigenlijk iets verhoogd moeten zijn?
3) De stokken lijkt nu wel heel laag als opstapje.
4) Ik zou hem eigenlijk 4m2 of 5m2 groot willen maken. Is dat voldoende groot?
5) Voor de winter zou ik wel de onderkant aan drie zijden willen dichtmaken, maar in het voorjaar/zomer zou ik er ook geen hekwerk onder willen zetten (onder het nachthok dus, wel een omheining) omdat ik ze vrij willen laten lopen. Klinkt dat logisch?

En natuurlijk belangrijke vraag, zie ik hier iets over het hoofd? Excuus voor de vele vragen, maar ik wil dit jaar gaan bouwen en voorbereiden en dan vanaf volgend jaar april/mei starten met de kippen.

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: Startende vragen - Kippentractor en omheining

Berichtdoor Fryske » 17 jun 2016 12:39

Als ik het filmpje zie dan lijkt het hier alleen om een nachthok te gaan. Overdag dan open en s'nachts die platen ervoor? Als dat zo in dan is het hok véél te klein! Ik zou een nachthok maken, dicht met een raam erin. He is bij jou toch de bedoeling dat ze gewoon los lopen? En dan het land opdelen in twee of drie gedeeltes? Zo groot is 1000m2 niet. Als je de grond opdeelt in twee stukken dan zou je een nachthok kunnen maken wat je in het midden zet met aan beide kanten een deur. Jij bepaalt dan welke deur je openzet :-D

Is het stromend water? Zo niet dan vraag ik me af of het zinvol is om het te omheinen? Ik weet niet of er ook veel bescherming is in de vorm van struiken. Wanner dit niet zo is dan zou ik ze zeker niet kortwieken. Ze zijn dan minder mobiel en het zal moeilijker zijn om aan rovers te ontkomen.

Gebruikersavatar
moriarty
Berichten: 766
Lid geworden op: 15 jun 2016 00:30
Land: Nederland
M/V: M

Re: Startende vragen - Kippentractor en omheining

Berichtdoor moriarty » 17 jun 2016 13:52

Hoi Fryske,

Dank voor je antwoorden

Fryske schreef:Als ik het filmpje zie dan lijkt het hier alleen om een nachthok te gaan. Overdag dan open en s'nachts die platen ervoor? Als dat zo in dan is het hok véél te klein! Ik zou een nachthok maken, dicht met een raam erin. He is bij jou toch de bedoeling dat ze gewoon los lopen? En dan het land opdelen in twee of drie gedeeltes? Zo groot is 1000m2 niet. Als je de grond opdeelt in twee stukken dan zou je een nachthok kunnen maken wat je in het midden zet met aan beide kanten een deur. Jij bepaalt dan welke deur je openzet :-D


Het is alleen een nachthok inderdaad! De rest van de dag zijn ze lekker buiten en hebben ze de volledige ruimte, dus dit is alleen om een paar eieren achter te laten en lekker te slapen. Is het dan nog steeds te klein? Want ik las hier ergens dat er drie kippen op een vierkante meter kunnen voor het nachthok (dat lijkt me erg krap) en ergens anders een vierkante meter per kip voor het hok (maar is dat dan meer dan een nachthok).

En inderdaad twee omheiningen waar ik het hok uiteindelijk tussen zal verplaatsen.

Fryske schreef:Is het stromend water? Zo niet dan vraag ik me af of het zinvol is om het te omheinen? Ik weet niet of er ook veel bescherming is in de vorm van struiken. Wanner dit niet zo is dan zou ik ze zeker niet kortwieken. Ze zijn dan minder mobiel en het zal moeilijker zijn om aan rovers te ontkomen.


Het zijn twee stilstaande slootjes die uitkomen op een sloot die licht stroomt. Maar ik zou het jammer vinden als ze erin verdrinken, dus vandaar toch mijn wens om te omheinen. Er staan zeker wat struiken tussen waarin ze kunnen schuilen. Ik woon in een dorp, vossen en andere grote jagers zijn er niet echt. Het is meer buizerds en ratten vrees ik. Vandaar ook een groter kippenras wat zijn 'mannetje' kan staan.

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: Startende vragen - Kippentractor en omheining

Berichtdoor Fryske » 17 jun 2016 21:08

Als het alleen als nachthok bedoeld is denk ik dat het zijn doel voorbij streeft. En nee, daar is het niet te klein voor. Als je met een groot ras de omheining op een meter houd hoef je eigenlijk ook niet te kortwieken. Zelf heb ik grote Orpingtons en die blijven keurig achter de omheining. Dit komt met name door hun gewicht en in verhouding kleine vleugels.

Wat telt qua maat is de zitstokruimte en de ruimte die je nodig hebt voor twee tot drie legbakken. Ik zou dan gewoon voor een vast nachthok met twee toegangen gaan. Dit hebben wij in ons oude hok ook en dat werkt prima. Scheelt je veel werk, tijd en geld. Deurtjes tegenover elkaar in het midden. Raam aan beide kanten. Een geschaafde tuinpaal van 7 X 7 aan de ene kant en de legbakken aan de andere kant. Klaar is Patrick :-D

Gebruikersavatar
moriarty
Berichten: 766
Lid geworden op: 15 jun 2016 00:30
Land: Nederland
M/V: M

Re: Startende vragen - Kippentractor en omheining

Berichtdoor moriarty » 17 jun 2016 21:55

Hoi Fryske, dank je wel voor alle antwoorden!

Ik blijf erbij dat ik hem echt verplaatsbaar wil hebben omdat ik het stuk land echt moet verdelen in subdelen! Maar de tips die je me geeft maken het inderdaad slimmer om in te richten. Twee in-/uitgangen is wel zo makkelijk... en ook voor de doorluchting een slimme manier van werken. En inderdaad ruimte voor stokken en legbakken, water en voederbak! Dat zou er minimaal in moeten... en dat het af te dichten is in de wintermaanden en iets meer open te maken is in de zomermaanden.

Qua kippenras zoek ik echt een heel actief kippenras om te scharrelen en veel onkruid weg te eten. De Orpingtons zien er echt mooi uit. Mij waren de Dorking of American Leghorn geadviseerd omdat ze en groot waren, actief en veel scharrelden.

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: Startende vragen - Kippentractor en omheining

Berichtdoor Fryske » 24 jun 2016 10:24

Mss. is het dan handig om het hok op een dikke plaat op luchtbanden te maken? Orpingtons zijn net als de rassen die je noemt dubbeldoel rassen. Eieren en vlees. Ze kunnen een stuk land ook keurig aan! Denk dat je wat het ras betreft ook naar de verkrijgbaarheid moet kijken.

In ieder geval zou ik het nooit maken met die gaas en daar overheen hout. Lijkt me erg moeilijk schoonhouden om van de bloedmijt nog maar niet te spreken.

Veel plezier met je leuke project :duimop:

Gebruikersavatar
3kiekskes
Berichten: 265
Lid geworden op: 19 okt 2007 22:22
Land:
M/V: V
Locatie: ergens in het mooie Limburg

Re: Startende vragen - Kippentractor en omheining

Berichtdoor 3kiekskes » 27 jun 2016 09:54

Waarom wil je de weide verdelen? Waarom laat je de kippen niet gewoon overal lopen?
Bij mijn vorige woonplaats hadden mijn kipjes veel lol in de weide van 1200m2. Ze waren toen met 3. 2 brahma's en een mechelse.

Gebruikersavatar
moriarty
Berichten: 766
Lid geworden op: 15 jun 2016 00:30
Land: Nederland
M/V: M

Re: Startende vragen - Kippentractor en omheining

Berichtdoor moriarty » 27 jun 2016 23:25

3kiekskes schreef:Waarom wil je de weide verdelen? Waarom laat je de kippen niet gewoon overal lopen?


Goede vraag :-)

Heeft voor mij te maken met het feit dat ik echt het onkruid wil aanpakken dus ze periodiek specifieke stukken grond wil laten beetpakken. Het is braakliggende grond waar ik ook delen wil gebruiken om te telen! Daar wil ik in kunnen wisselen. En ik kan niet alles omheinen vanwege snoei- en onderhoudswerkzaamheden. Dus het is middelen tussen oplossingen, waarbij ik nu denk om steeds zo'n 400 m2 per keer af te zetten voor een aantal weken. Maar hoor graag of ik dat slimmer kan aanpakken.

Wil een goede combi tussen blije kippen en harde werkers :-)


Terug naar “Huisvesting”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google en 6 gasten