Isolatie

Huisvesting, kippenhokken, zitstokken, legnest, giftige planten in tuin, ren, onderhoud, dichtmaken tegen rovers etc
pyminor
Berichten: 130
Lid geworden op: 25 nov 2019 22:13
Land: nederland
M/V: M

Re: Isolatie

Berichtdoor pyminor » 01 mar 2021 00:03

Goeie tip van dat gestoomde hout ! Tnx

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5578
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Isolatie

Berichtdoor tuff cookie » 01 mar 2021 05:55

:-D
Het antislip betonplex lijkt mij uitstekend voor de vloer.
Om te voorkomen dat de kippen kit uit de kieren trekken en eventueel opeten gebruik ik in plaats van gewone kit "Montagekit Original" van Bison, dit is lijm en hard uit. Even gladstrijken.

Gebruikersavatar
Dr_Haantje
Berichten: 370
Lid geworden op: 14 jul 2020 12:30
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Veluwe

Re: Isolatie

Berichtdoor Dr_Haantje » 01 mar 2021 06:25

@.pearlsofpassion, Mijn vraag is eigenlijk hoe je diatomeeenaarde het beste kunt gebruiken omdat ik er geen ervaring mee heb maar het aankomende seizoen ook in het hok wil gebruiken.

Is het “smeerbaar” als bijvoorbeeld verf, of is het een soort poeder wat weg kan stuiven?
Gebruik je het in alleen de kieren en spleten of gemakshalve in het gehele nachthok?

Bij “aarde” denk ik letterlijk als een soort van potgrondachtige substantie wat je in het hok strooit, maar dan nog blijven de wanden schoon.
..wat natuurlijk weer met witkalk bewerkt kan worden.

Kortom, hoe gebruik je dit het beste?

Pearlsofpassion
Berichten: 4358
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Isolatie

Berichtdoor Pearlsofpassion » 01 mar 2021 07:33

Er zijn mensen die er water bij doen en het verven. Beetje als witkalk denk ik.
Ik doe het droog. Het zuinigst is met een dikke verfkwast, beetje doppen in de pot en voorzichtig in de kieren en hoeken doppen. Als je te hard wrijft, wrijf je het ook weer weg.
Op sommige plaatsen gooi ik het zelfs met de blote hand tegen de wand. Het is een kalkachtige substantie meer dan aarde en dus blijft het voor een deel wel plakken. Ik doe dat vb in de hoek boven de stok, zo ligt het daar dik en de rest valt op de stok, wat geen kwaad kan.

Je moet alle kieren en hoeken grondig doen. Ook die van het dak. Strooisel op de grond behandelen heeft minder zin en de hoeken daaronder dus ook.
In de legnesten gaat bij broedende kippen wel een handje van het strooisel en ook daar worden de hoeken errond bepoederd. Ik heb losse houten legnesten en die poeder ik als een bakblik met bloem voor ik ze weer vul na het schoonspoelen.

Dat in er hoeken van het hok doe ik een keer per jaar wat bij als het nodig is. Niet het hele hok. De uiteinden van de stok elke paar maand. Maar als je stokken met goede bevestiging hebt, is dat wss niet nodig.

pyminor
Berichten: 130
Lid geworden op: 25 nov 2019 22:13
Land: nederland
M/V: M

Re: Isolatie

Berichtdoor pyminor » 01 mar 2021 16:43

tuff cookie schreef::-D
Het antislip betonplex lijkt mij uitstekend voor de vloer.
Om te voorkomen dat de kippen kit uit de kieren trekken en eventueel opeten gebruik ik in plaats van gewone kit "Montagekit Original" van Bison, dit is lijm en hard uit. Even gladstrijken.


Mmm, in de beschrijving staat juist 'blijvend elastisch', bedoel je die wel of is blijvend elastisch toch heel stevig ?

Gebruikersavatar
Dr_Haantje
Berichten: 370
Lid geworden op: 14 jul 2020 12:30
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Veluwe

Re: Isolatie

Berichtdoor Dr_Haantje » 01 mar 2021 17:27

Pearlsofpassion schreef:Er zijn mensen die er water bij doen en het verven. Beetje als witkalk denk ik.
Ik doe het droog. Het zuinigst is met een dikke verfkwast, beetje doppen in de pot en voorzichtig in de kieren en hoeken doppen. Als je te hard wrijft, wrijf je het ook weer weg.
Op sommige plaatsen gooi ik het zelfs met de blote hand tegen de wand. Het is een kalkachtige substantie meer dan aarde en dus blijft het voor een deel wel plakken. Ik doe dat vb in de hoek boven de stok, zo ligt het daar dik en de rest valt op de stok, wat geen kwaad kan.

Je moet alle kieren en hoeken grondig doen. Ook die van het dak. Strooisel op de grond behandelen heeft minder zin en de hoeken daaronder dus ook.
In de legnesten gaat bij broedende kippen wel een handje van het strooisel en ook daar worden de hoeken errond bepoederd. Ik heb losse houten legnesten en die poeder ik als een bakblik met bloem voor ik ze weer vul na het schoonspoelen.

Dat in er hoeken van het hok doe ik een keer per jaar wat bij als het nodig is. Niet het hele hok. De uiteinden van de stok elke paar maand. Maar als je stokken met goede bevestiging hebt, is dat wss niet nodig.


Ah top! Dank je voor de tip! :duimop: De zitstok is dus eigenlijk het belangrijkste, hoewel er bij mij maar één kip op zit en de rest verkiest liever de bodem..
Ik had al iets gelezen over een zitstok op staafjes met een soort van bakje halverwege met olie. Dat zal in mijn geval maar voor 1 kip werken.
Dus.....even creatief denken. :ja:

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5578
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Isolatie

Berichtdoor tuff cookie » 01 mar 2021 19:48

Pyminor
Ik heb het even opgezocht (montagekit original van Bison) op internet, er staat inderdaad dat het blijvend elastisch is maar die ervaring heb ik niet. Natuurlijk moet het eerst wel uitharden maar het wordt op den duur knoerthard.

pyminor
Berichten: 130
Lid geworden op: 25 nov 2019 22:13
Land: nederland
M/V: M

Re: Isolatie

Berichtdoor pyminor » 01 mar 2021 20:15

Dan wordt het dus rabatwanden, anti-slib betonplex en alle kieren montagekit afsmeren. Het plan begint vorm te krijgen...

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5578
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Isolatie

Berichtdoor tuff cookie » 01 mar 2021 20:44

:duimop:

Pearlsofpassion
Berichten: 4358
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Isolatie

Berichtdoor Pearlsofpassion » 01 mar 2021 21:59

Dr_Haantje schreef:
Ah top! Dank je voor de tip! :duimop: De zitstok is dus eigenlijk het belangrijkste, hoewel er bij mij maar één kip op zit en de rest verkiest liever de bodem..
Ik had al iets gelezen over een zitstok op staafjes met een soort van bakje halverwege met olie. Dat zal in mijn geval maar voor 1 kip werken.
Dus.....even creatief denken. :ja:


Hmmm ja, als ze op de grond slapen is het lastiger hoor. Echt in het strooisel dan? Dat zal er toch best wat door het strooisel gaan. En de rest van het hok goed opvolgen zodat ze daar al niet kunnen schuilen. En geen stro gebruiken want die zijn hol en ideale schuilplaats voor bloedluis.
Beetje uitproberen hoeveel je moet gebruiken. En bloedluisvallen leggen om het goed in de gaten te kunnen houden en op tijd in te grijpen.


Terug naar “Huisvesting”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten