Verschrikkelijk veel muggen

Huisvesting, kippenhokken, zitstokken, legnest, giftige planten in tuin, ren, onderhoud, dichtmaken tegen rovers etc
Ilo
Berichten: 100
Lid geworden op: 17 aug 2020 15:57
Land: 154565
M/V: V

Verschrikkelijk veel muggen

Berichtdoor Ilo » 22 jul 2021 22:42

Hey allemaal,

ik merkte een week geleden dat de kippen erg veel krabben, maar ik vond nergens beestjes.
Vandaag wil ik een kip in het hokje duwen, want ze zat nog met haar kontje buiten en toen vlogen er wel 30 muggen van haar af!! Het lijkt me helemaal niet aangenaam om zo te moeten slapen...

Ze liggen in een afgesloten hok, maar door de warmte laten we het deurtje open en zetten we er een tralies voor. Muggen kunnen hier perfect door. We hebben nu citroenmelisse tussen de tralies gestoken, maar ik denk niet dat dit wonderen gaat verrichten. Is er een plant die niet giftig is voor kippen, maar wel muggen weghoudt? Hebben jullie nog andere ideeën?

De muggen die ik doodgeklopt heb, zaten namelijk al vol bloed.

Torinik
Berichten: 193
Lid geworden op: 11 mei 2019 10:59
Land: belgie
M/V: M

Re: Verschrikkelijk veel muggen

Berichtdoor Torinik » 23 jul 2021 11:21

Misschien een insectenlamp overwegen?
Ik denk dat ik hier wel eens gelezen heb dat kippen last hebben van dat licht, maar dan doe je het enkele uren aan bij donker en dan weer uit. Of je hangt het ergens waar de kippen het niet zien.
Dit zal ook geen 1 2 3 oplossing zijn, maar het is alvast een start en nu minder muggen betekent ook de volgende generatie minder muggen.
Ook nagaan vanwaar al die muggen komen, muggen hebben water nodig (eitjes en larven) en in de mate van het mogelijke daar iets aan doen. Bijvoorbeeld vissen erin als het een permanente poel is of met een brandertje er tegen aan als het zwart ziet van de larven.
Als je dat ding 's nachts buiten hangt, ligt het 's morgens letterlijk vol met insecten, niet enkel muggen, ook iets om misschien rekening mee te houden.

TessaB
Berichten: 75
Lid geworden op: 01 jun 2020 20:17
Land: 198752
M/V: V

Re: Verschrikkelijk veel muggen

Berichtdoor TessaB » 23 jul 2021 15:13

Ik ben niet zeker of dit mag, ik kan het ook niet op internet terugvinden, maar zou je geen DEET kunnen spuiten aan de ingang? Zodat er geen muggen meer binnen komen?

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5578
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Verschrikkelijk veel muggen

Berichtdoor tuff cookie » 23 jul 2021 20:41

Muggen gaas voor de opening.

Pearlsofpassion
Berichten: 4358
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Verschrikkelijk veel muggen

Berichtdoor Pearlsofpassion » 23 jul 2021 21:30

Dan kunnen de kippen niet meer binnen. :puh2:

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5578
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Verschrikkelijk veel muggen

Berichtdoor tuff cookie » 23 jul 2021 21:37

Voor de nacht :gulzig:

Pearlsofpassion
Berichten: 4358
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Verschrikkelijk veel muggen

Berichtdoor Pearlsofpassion » 24 jul 2021 02:32

Op zich geen slecht idee, ik lees echter (en dat is ook mijn ervaring) dat de muggen er al zijn als de kippen op stok gaan.
Indien dat niet zo is, is het wel het beste idee. ;)

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5578
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Verschrikkelijk veel muggen

Berichtdoor tuff cookie » 24 jul 2021 10:21

Ja, inderdaad zijn de muggen er al.
Wat eventueel kan is overdag een vliegenlamp aan in het nachthok en voor de nacht horregaas (muggengaas)

Ilo
Berichten: 100
Lid geworden op: 17 aug 2020 15:57
Land: 154565
M/V: V

Re: Verschrikkelijk veel muggen

Berichtdoor Ilo » 24 jul 2021 22:17

Ik heb de afgelopen dagen/nachten alle muggen geplet die ik kon vinden. Tegen de avond, toen het schemerde , heb ik alles nog eens bekeken. Toen waren er geen muggen meer.
Maar toen ik het nachthok ging sluiten, zaten er weer erg veel muggen op de kippen. Minder dan ervoor, maar toch nog veel. Ze schudden ook regelmatig met hun kopjes, dus slapen lijkt me niet zo evident. Ik heb nu speciaal lavendel gekocht en dit vlak voor de opening gezet. Momenteel zeker 10 muggen binnen...

Het vliegengaas gaat inderdaad de beste optie zijn, denk ik. Daar ga ik morgen naar op zoek. En dan gewoon ervoor zorgen dat ik het hok meteen sluit nadat de kippen op stok gaan. Dan proberen we het zo eens. Wat denken jullie? Zou Deet schadelijk zijn voor hun ademhaling/gezondheid?

Pearlsofpassion
Berichten: 4358
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Verschrikkelijk veel muggen

Berichtdoor Pearlsofpassion » 24 jul 2021 22:26

Deet is rommel.

Er bestaat ook erg goede citronella, maar ik weet spijtig genoeg geen merknaam van 1 die goed is. :(
Lastige beesten zijn het, muggen. En met dat natte voorjaar zijn er nu natuurlijk ontzettend veel...

Ik hoop dat je kippen een beetje vroeg op stok gaan...
En dat de lavendel werkt. Je hebt ook citroengeraniums die ruiken heerlijk en sterk, veel beter dan citroenmelisse, maar ik weet ook niet of die giftig zijn of niet.


Terug naar “Huisvesting”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten