Laat je kippenhok eens zien

Huisvesting, kippenhokken, zitstokken, legnest, giftige planten in tuin, ren, onderhoud, dichtmaken tegen rovers etc
K8000
Berichten: 15
Lid geworden op: 14 aug 2020 20:21
Land: belgie
M/V: M

Re: Laat je kippenhok eens zien

Berichtdoor K8000 » 01 dec 2022 22:00

gummie schreef:Heeft er iemand een idee of ervaring met hoe het IBC-kippenhok verder afgelopen is?

Het IBC kippenhok is nog steeds in gebruik al 2 jaar, met grote tevredenheid. Condens is aanvaardbaar, door verluchting alsook hitte in de zomer is ok (staat in schaduw van een boom)
Helemaal bloedluisvrij is het spijtig genoeg niet. Maar geen uitbraken meer gehad zoals vroeger bij het houten hok . Het is goed onder controle te houden. Er zijn enkele plaatsen waar de bloedluis zich schuilhoudt, tussen de naden en scharnieren van het toegangsdeurtje, alsook tussen de naden van het deksel van de legnesten. Door bij regelmaat vooral deze plaatsen goed met gele Dasty reinigen, is het weer enkele weken bloedluisvrij. Van de zomer ook gebruikt om eieren uit te broeden en de kuikens enkele weken te huisvesten, dit is ook positief bevallen. Nadeel is wel dat bodem glad is, maar met houtkrullen op bodem wennen de kuikens hier snel aan.

Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 827
Lid geworden op: 22 mei 2007 14:43
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Nijkerk

Re: Laat je kippenhok eens zien

Berichtdoor Jeroen » 14 dec 2022 12:36

Jeroen schreef:Het werkt, ik heb in de (overdekte) ren een temperatuur/luchtvochtigheidsensor en in het nachthok ook één.
...
Afbeelding

Het nachthok blijft overdag wat koeler en 's nachts dus wat warmer dan buiten en de luchtvochtigheid loopt mooi mee. Op internet vond ik deze grafiek voor pluimveestallen
...

Dat zijn wel andere temperaturen nu, maar in het nachthok 's nachts toch net boven nul.
Afbeelding

Shanna Bartels
Berichten: 1465
Lid geworden op: 21 jun 2022 13:21
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: NH
Contacteer:

Re: Laat je kippenhok eens zien

Berichtdoor Shanna Bartels » 14 dec 2022 12:58

Weet jij, jeroen, of iemand anders, of het erg is dat er ijs ad binnenkant vh luikje zit?

Dit is natuurlijk condens. De luikjes sloten niet helemaal goed meer naar beneden toe dus deed ik er een handdoekje voor tegen ijzige tocht.
(Uiteraard heeft het hok wel luchtroosters; 4 in elke hoek)

Shanna Bartels
Berichten: 1465
Lid geworden op: 21 jun 2022 13:21
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: NH
Contacteer:

Re: Laat je kippenhok eens zien

Berichtdoor Shanna Bartels » 14 dec 2022 13:00

Ik bedoelde natuurlijk 1 in elke hoek, 4 in totaal.

Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 827
Lid geworden op: 22 mei 2007 14:43
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Nijkerk

Re: Laat je kippenhok eens zien

Berichtdoor Jeroen » 14 dec 2022 13:30

Shanna Bartels schreef:Weet jij, jeroen, of iemand anders, of het erg is dat er ijs ad binnenkant vh luikje zit?

Dit is natuurlijk condens. De luikjes sloten niet helemaal goed meer naar beneden toe dus deed ik er een handdoekje voor tegen ijzige tocht.
(Uiteraard heeft het hok wel luchtroosters; 4 in elke hoek)


Voor de kippen niet vermoed ik, maar als ze vastvriezen is dat niet handig, maar erg zal het niet zijn.

Shanna Bartels
Berichten: 1465
Lid geworden op: 21 jun 2022 13:21
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: NH
Contacteer:

Re: Laat je kippenhok eens zien

Berichtdoor Shanna Bartels » 14 dec 2022 14:12

Thx!

Don_colores
Berichten: 8
Lid geworden op: 13 aug 2022 11:41
Land: Belgium
M/V: M

Re: Laat je kippenhok eens zien

Berichtdoor Don_colores » 31 jan 2023 17:00

Don_colores schreef:Hallo, hierbij foto's van mijn kippenhok. Ik heb meteen een vraagje. Die kleine zijdehoen kriel hoort spierwit te zijn. Het zandbadje wordt niet gebruikt. Welke tips hebben jullie om die wit te krijgen en houden?


Afbeelding


In tussentijd hebben de kipjes al het gras weggescharreld. Is het eigenlijk ok om daar boomschors te leggen om het er een beetje properder te laten uitzien :-) Of een andere bedekking? Welke tips zijn er om de ondergrond er wat mooier uit te laten zien dan gewoon aarde en modder en toch niet onaangenaam zijn voor de kippen?

Bedankt alvast!

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5542
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Laat je kippenhok eens zien

Berichtdoor tuff cookie » 31 jan 2023 17:44

Het mooiste zou zijn om het stuk buiten op te hogen zodat al het nat weg loopt naar lager gelegen grond.
Dat kun je doen met aarde of gemengd met zand. Daarbovenop kun je best boomschors gooien.
Als de Zijde hoentjes niet wit meer zijn dan is het best mogelijk dat ze als kuiken wel wit waren maar nu hun volwassen kleur hebben gekregen.

Gebruikersavatar
K1P
Berichten: 44
Lid geworden op: 05 aug 2022 20:43
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Lutten

Re: Laat je kippenhok eens zien

Berichtdoor K1P » 15 jul 2023 21:52

Eindelijk, het kippenhok is klaar. Het staat in een omheind weitje en de eerste kippen zijn gearriveerd. Eerst 4 Amrocks die als vier zusjes gezamenlijk rondscharrelen. Nu aangevuld met een Barnevelder, een Zweeds Bloemkipje en een mooie bruine waarvan we het ras niet weten.
Alleen wil het Bloemkipje niet op de zitstok. Te hoog? Te breed? Nou ja, dan maar een eigen plekje:

Afbeelding

Gebruikersavatar
lnge
Moderator
Berichten: 14495
Lid geworden op: 09 jun 2004 09:05
Land: nederland
M/V: V
Locatie: duin en bollenstreek

Re: Laat je kippenhok eens zien

Berichtdoor lnge » 15 jul 2023 22:38

Goed opgelost toch!
Mooi ruim hok! :duimop:


Terug naar “Huisvesting”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten