Kan dit dienen als legnest ?

Huisvesting, kippenhokken, zitstokken, legnest, giftige planten in tuin, ren, onderhoud, dichtmaken tegen rovers etc
Gebruikersavatar
Chantal
Berichten: 6985
Lid geworden op: 12 mar 2007 14:19
Land: BELGIE
M/V: V
Locatie: BELGIE

Kan dit dienen als legnest ?

Berichtdoor Chantal » 30 mar 2008 13:29

Zou deze kattebakken dienst kunnen doen als legnest ? Er is er zelfs eentje overdekt. De afmetingen zijn 54 cm lang en 42 cm breed.
Het zou wel handig zijn want ze zijn in plastiek en die kan ik dan afwassen als ik het hok reinig.
Als deze groot genoeg zouden zijn voor een brahma hen dan zou ik ze misschien naast elkaar plaatsen in hun nieuw kippenverblijf (als die af zal zijn wel te verstaan)
De vraag is, leggen kippen graag hun ei in zo een bakje ? Als dat echt niet lukt dan zullen we zelf iets in elkaar moeten steken in het tuinhuisje.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Sandra
Berichten: 2201
Lid geworden op: 24 jul 2005 20:13
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Berichtdoor Sandra » 30 mar 2008 13:53

Je kan het allicht proberen, die van mij hebben het aangeleerd te leggen in een duivenschaal. Ideaal vind ik, een keer in de zoveel tijd leg ik er nieuwe matjes in van kokos geloof ik en ik spoel ze tijdens het schoonmaken van het hok even in heet water om.

Gebruikersavatar
Chantal
Berichten: 6985
Lid geworden op: 12 mar 2007 14:19
Land: BELGIE
M/V: V
Locatie: BELGIE

Berichtdoor Chantal » 30 mar 2008 13:57

Het zou inderdaad wel handig zijn om te reinigen. Ik denk wel dat ik het zal proberen. Vraag me nu alleen maar af of deze afmetingen groot genoeg zijn voor een grote hoender zoals de brahma. Ik zou nu ook niet willen dat die beestjes niet op hun gemakjes een ei kunenn leggen. Bovendien weet ik niet of ze in zo een bak misschien hun eieren vlugger zouden stuk trappen of tja... kunnen ze daar eigenlijk samen in zitten met een eventueel kuikentje ???

jack63
Niet actief lid
Berichten: 5595
Lid geworden op: 18 mei 2005 15:35
Land:
M/V: M
Locatie: maastricht

Berichtdoor jack63 » 30 mar 2008 14:03

de bakken zijn opzicht wel goed wat de afmeeting betreft
maar ik denk alleen dat ze zullen opkiepen als ze bv op de rand gaan staan ......de kattenbal met deksel lijkt me dan beter deze kan niet omvallen als ze er op gaan staan of zo ........hier leggen de brahma hebben wel eens hun eieren in een klein kattenmandje ik vraag me wel eens af hoe ze daar in kunnen komen .......maar het lukt ze wel :-)

leg op d ebodem gewoon wat zaagsel en daar op weer wat hooi of strooi
zo gaan de eieren niet snel stuk

hier gebrui ik appelkisten waar ze hun eieren inleggen

Gebruikersavatar
Chantal
Berichten: 6985
Lid geworden op: 12 mar 2007 14:19
Land: BELGIE
M/V: V
Locatie: BELGIE

Berichtdoor Chantal » 30 mar 2008 14:08

Oeie, ik had daar niet bij stilgestaan... inderdaad, ze zullen omkieperen als ze op de rand gaan staan :? ik zal er eentje zetten met deksel, die kan dan niet omvallen. En ik ga kijken in de groentenwinkel of op de markt of ik aan enkele houten fruitkisten kan krijgen. En nu maar hopen dat al de hennen niet in het overdekte legnest willen gaan leggen...

Kitty
Berichten: 834
Lid geworden op: 09 dec 2007 10:21
Land:
M/V: V
Contacteer:

Berichtdoor Kitty » 30 mar 2008 14:38

Loex laat haar kippen zelfs broeden in kattenvervoerbakken ( http://www.schutters.net/kippen/broeden.html ) ik vind het een superslim idee! Maar dan natuurlijk wel eentje met bovenkant ;)

Gebruikersavatar
jolanda yvonne
Berichten: 406
Lid geworden op: 07 aug 2007 16:18
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Ermelo, gelderland

Berichtdoor jolanda yvonne » 30 mar 2008 14:47

Ook mijn kippetje legt al zo'n jaartje of wat trouw haar eitjes in een kattenbak.(met deksel)
Dus het kan prima.

jack63
Niet actief lid
Berichten: 5595
Lid geworden op: 18 mei 2005 15:35
Land:
M/V: M
Locatie: maastricht

Berichtdoor jack63 » 30 mar 2008 17:09

als je voor die fruitkisten wilt kijken zou je eens bij een appelboer of op markplaats moeten kijken daar worden ze ook wel eens aangeboden

als je een fruitkist tegen een zijmuur aan zet en dan een plant schuin er op doet heb je ook een overdek legnest ;) de plant hou je dan weer onder tegen met een nagel of schroef

Gebruikersavatar
Jan Bollen
Berichten: 7736
Lid geworden op: 24 sep 2002 22:15
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Lanaken

Berichtdoor Jan Bollen » 30 mar 2008 17:20

Die kattemand heb ik ook bij de Amrocks. Wel met het dak er op, ze vinden het prima. 1 kattemand voor 6 hennen gaat wel.

basselierke
Berichten: 1217
Lid geworden op: 29 mar 2007 17:33
Land: BE
M/V: M
Locatie: oudenaarde

Berichtdoor basselierke » 30 mar 2008 17:37

Afbeelding

dat blauwe bakje achteraan is ook zeer goed als legnest , het is diep genoeg om een dikke laag houtvezels in te leggen en ze kunnen er een mooi nestje inmaken
( mijn pa heeft dit gekregen van een slaboer voor wie hij een huis gezet heeft ( hij heeft dit bakje gekregen met sla erin en het bakje is vandaag voor de eerste keer gebruikt door onze cochinkrielhen buff ;) ))


Terug naar “Huisvesting”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 52 gasten